Nieuwe Alfa Romeo Stelvio in Jeep jasje gespot
Gezien bij de fabriek in Modena.
Je zou zeggen dat de aanwezigheid van een handvol Jeep Grand Cherokee L modellen op een terrein van Stellantis niet zo opmerkelijk is. Maar dat is het wel als je opmerkt dat dat terrein die van het test- en ontwikkelingscentrum van Maserati en Alfa Romeo is in Modena. De Amerikaan blijkt de ideale kandidaat voor een ‘mule’ want qua lengte en breedte is er weinig veranderd. Het onderhuidse project moet wel ‘Progetto 951 / A5U’ zijn, oftewel de nieuwe Stelvio/Giulia op het STLA Large platform. Het zijn de camera’s van Walter Vayr’s Gabetz Spy Unit die dit alles voor het eerst vastleggen. De nieuwe Stelvio is dit jaar op weg naar z’n debuut. Alfa Romeo CEO Santo Ficili, verklaarde vanuit de salon in Brussel dat fans niet teleurgesteld zullen zijn. Het nieuw topsegment van het Milanese merk zal het merk DNA volop waarmaken. De Alfa Romeo Stelvio introduceert straks niet enkel een nieuw platform maar ook een nieuw computerbrein met allerlei nieuwe en hoogwaardige softwarematige snufjes onder de noemer STLA Brain. We verwachten dat de ‘Jeep’s’ in kwestie nog regelmatig op de Italiaanse wegen gezien gaan worden.

Ik maak er helemaal niks van, behalve een Jeep. Wel rare kleine wielen. Ik ben benieuwd…
Carrosserie lijkt idd niet verzaagd te zijn maar misschien is dat simpelweg niet nodig. De vorige Stelvio moest het in deze fase met een opgerekte 500L doen dat was heel andere koek :-D. Hij komt op mij wel wat lager over maar dat kan ook het perspectief zijn. Op de voorzijde zit een sticker die mogelijk aangeeft dat het een ev is.
Hmm, dan zou de wielbasis wel enorm groeien, de Grand Cherokee is toch echt een segmentje hoger, al heeft die wel enorme overhang. We gaan het zien, ben heel benieuwd naar de nieuwe Stelvio!
Als STLA BRAIN maar geen Franse software is, want die Fransen zijn zelfs niet in staat om een werkende app te maken, om over de AAC en de lane assist maar te zwijgen. Naast mijn Stelvio heb ik zo’n Frans product met extreem beroerde software, echt om te huilen. Als ik interesse heb in een nieuwe Stelvio of Giulia, ga ik eerst uitgebreid testen of de software wel werkt. Indien niet, jammer dan.
Stelvio leuk voor wie er 1 wil handig op de slechte wegen in België America en Afrika. Maar hier en in Italië op vakantie heb ik liever een sedan of SW. maar met Franse motor mogen ze hem houden. Helaas is de Giulia 2.0 erg stil stiller zelfs als mijn Lease EV alleen als je hem echt doorhaalt hoor je wat. Toch geeft die stille ICE wel een glimlach
Ja, ik had graag een Giulia SW willen hebben….