Nieuwe Alfa Romeo Stelvio eind 2025 en Giulia in 2026
Elektrische nieuwe Stelvio.
Deze week heeft het management van Alfa Romeo opnieuw bevestigd dat in 2025 de Stelvio de eerste introductie in het D-segment zal vormen. FCA deed het bijna 10 jaar geleden precies andersom, maar de aantallen in SUV-land verklaren mogelijk waarom Stellantis nu voor deze volgorde kiest. Om precies te zijn zal in het najaar van 2025 de nieuwe Stelvio worden gepresenteerd. Dit wordt de eerste Europese auto op het nieuwe modulaire STLA Large platform van Stellantis. In 2026 volgt dan de Giulia. Waarschijnlijk wordt dit geen conventionele sedan, maar eerder een gestroomlijnde vijfdeurs coupé (met coda tronca). Hoewel Imparato telkens zegt dat de namen Giulia en Stelvio heilig zijn wat de opvolging betreft, zegt de CEO nu ook dat er intern nog wat discussie over is. Imparato stelt tevens dat Alfa’s nieuwe D-segment auto’s indrukwekkend zullen zijn qua looks en prestaties (0-100 in minder dan 3 sec. voor het topmodel). Beide auto’s worden EV’s met 800 volt technologie, batterijen van 85 tot 118 kWh en een autonomie die oploopt tot 700 km. De productie zal opnieuw in Cassino plaatsvinden.
Technologische hoogstandjes.
De auto’s zullen met zeer geavanceerde techniek worden uitgerust die de rijdynamiek reguleren. Vergelijkbaar met wat Ferrari vandaag al toepast op onder andere de recente Purosangue. De Stelvio en Giulia worden slimme auto’s die meedenken met omstandigheden en de bestuurder, dankzij het intern ontwikkelde STLA Brain en STLA Smart Cockpit. Het dashboard zal innovatief en tegelijkertijd herkenbaar zijn als typisch Alfa Romeo. Omdat Alfa Romeo nu over alle snufjes zal kunnen beschikken (zoals Xtended Visibility head-up display en Night Vision) in tegenstelling tot een decennium geleden, zal het merk een betere slag kunnen maken in de hoogste segmenten. Na het D-segment volgt ook het hoogste segment en ook hier start men met een SUV. Een vierdeurs berlina in het E-segment is nog niet bevestigd of uitgesloten. Maar voordat dit alles realiteit zal worden, is het eerst de beurt aan de kleine Milano. De B-UV wordt in april gepresenteerd.
Gelukkig heb ik in 2022 nog een nieuwe Giulia gekocht maar ik moet eerst zien of die nieuwe Alfa’s mij nog gaan aanspreken, als ik die Milano zie dan loop ik hart weg en alstublieft doe er een normaal dashboard in met digitale wijzer of meters en niet zo verschrikkelijk groot scherm wat op dit moment een trend is.
Ik hoop heel erg dat ze bij Alfa de vrije hand krijgen om er wat heel erg moois van te maken. Als deze modellen geen echte Alfa’s (lees: gaaf design en fantastisch rijdend) worden, is het wat mij betreft over met het merk. Die treurige Tonale en Milano kan ik nog door de vingers zien, maar hierna moet het echt weer de goede kant op gaan.
Ik rij net 2 jaar met heel veel plezier de Stelvio en geniet iedere dag. Dus een overstap in 2025 naar de opvolger mits voorzien van Alfa DNA zie ik wel zitten. Het komt vast en zeker helemaal goed.
Ach, ach, de oudste (Giulia) het laatst. Ruim 10 jaar na marktintroductie. De Giulia zou in 2025 komen. Weer dat uitstellen van Stellantis. En ondertussen poept Peugeot het ene na het andere model eruit. En dan -het grootste risico- het ontwerp van de nieuwe Giulia. Die kan maar zo verprutst zijn, zie Tonale en Milano. Laatste geen vertrouwen in, ondanks dat de definitieve plaatjes er nog moeten komen.
We zullen mogelijk in 2030 de deuren van Alfa sluiten met alleen een mooie Alfa 33 Stradale (33 stuks) als erfenis van 10 jaar Stellantis. De EV-risico’s en de risico’s uit China plus de risico’s van het incapabele Frans-georiënteerde management zijn groot. De Fransen hebben nu al alle succesvolle Fiats gestopt, geen 500, Panda of Lancia Ypsilon komt de fabriek uit (vanwege wetgeving…) En die Fransen maar 208tjes verkopen. Ga de Stellantis-acties niet goed praten: Chinese Leap-producten uit Italiaanse (Fiat) fabrieken kan maar zo. De 500e op zijn gat (productie stil gelegd). Hoezo? Foute focus, foute marketing. Onkunde of opzet. Mijn sterke vermoeden: de Franse slag.
moet je nagaan 10 jaar lang ben je al de beste sportsedan en ook nog zeer betrouwbaar Alfa Giulia! Het is en blijft een fantastisch merk bij mij is het rijden en het design wat Alfa Romeo zo byzonder maakt.
Ciao
Squadra
Ja Alfa was een mooi merk tot de laatste Giulia en Stelvio.
Modellen worden teveel een kloon van bijv. een Opel Corsa en Peugeot 208.
Front anders, kont anders en van binnen een design wat ik Italiaans-onwaardig vind.
Alfa = Alfa en laat het geen Opel/Peugeot zijn. Gatver, die Fransen.
Begin zo langzamerhand moe te worden van al die negatieve opmerkingen. Doet me denken aan al die mensen die decennia bij een en dezelfde bedrijf werken en alleen maar zitten te klagen en te klagen over van alles en nog wat. En omdat ze voor hun gevoel niet gehoord worden en niet het lef hebben om te vertrekken, ervoor kiezen om te blijven, maar vast blijven houden aan ‘vroeger’ en op een missie zijn om continue maar negatief te doen om iedereen te beïnvloeden.
De Alfa Milano is een mooie toevoeging voor vooral de nieuwe generatie Alfisti. Moet eerlijk zeggen bij de officiële release mooier dan de spionagefoto’s. Ik rij nog heel even door in mijn Stelvio, en heb alle vertrouwen een mooie overstap te maken volgend jaar naar de opvolger!