Nieuwe Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm subliem met TCT

16header

Afgelopen week reden we alvast even de vernieuwde Giulietta in de optimale combinatie van een 120 pk sterke 1.6 dieselmotor en nauwkeurige TCT transmissie. Nog niet zolang geleden legden we onze zoveelste kilometers in de hatchback van Alfa af, met de vraag of hij niet al een beetje over de datum is. Dat was precies aan de vooravond van de milde facelift die in Genève werd gepresenteerd. Deze is op het oog weinig nieuw, maar werd desalniettemin met redelijk wat bombarie door Alfa Romeo gelanceerd. Gezien dat laatste feit en onze vraag tijdens de vorige test wilden we zo snel mogelijk kennismaken met de nieuweling. Al was het om het feit dat het ons en jullie niet is ontgaan dat er veel is testgereden met dit model tijdens de ontwikkelingsfase. Dat heeft uiteraard alles te maken met de kersverse combinatie van de 1.6 JTDm met fijne 6-traps gerobotiseerde TCT-bak. De heerlijk vlak doorschakelende transmissie met dubbele droge koppeling, die altijd bevalt of we nou in de MiTo QV ‘flipperden’ of de 4C.

16tctside

De Giulietta 1.6 JTDm is een fijne comfortabele auto met geweldige wegligging. De 120 pk motor is gretig, maar klinkt ook goed. De automaat brengt ‘m opvallend vlot naar de honderd. De TCT beschermt het dieselblok tegen mishandeling. Toeren maken is er dus niet bij en de ESP is ook altijd actief. Ook niet in ‘D’ wat misschien wat saai overkomt, maar de souplesse en het snaar strakke bochtenwerk maakt van de rit per definitie een aangename belevenis. Binnenin valt de afwerking op het dashboard op met carbon look. De ‘feel’ van dit materiaal zorgt dat de afwerking iets hoogwaardiger dan voorheen op je overkomt. Dat ‘nieuwe gevoel’ komt dankzij de toevoeging van de nieuwe logo’s bij ons als liefhebbers sowieso naar boven borrelen. De emblemen en de grote zwarte grille doen dromen van de machtige Giulia. We weten dat dit model z’n langste tijd heeft gehad, maar het is een auto die zichzelf blijft bewijzen en het nog prima kan volhouden tot diens opvolger komt. Het afgelopen kwartaal zijn er bijna 10% meer Giulietta’s verkocht dan vorig jaar, waarvan meer dan de helft in Italië. De 1.6 met TCT zal de verkoop dit jaar flink kunnen blijven stimuleren.

16tctback

En hoera het is een 21% bijtellingsauto. De 120 pk dieselmotor (320 Nm) stoot maar 99 g/km uit. Overigens voldoet de sterkere 150 pk 2.0 JTDm ook aan deze eisen. Alfa gaat met de Giulietta opnieuw vol vertrouwen de Nederlandse zakelijke markt op met deze diesel. Het mooie Pack Veloce met naar onze mening goed ogende spoilerontwerp met rood lijntje, is bovendien tijdelijk gratis te bestellen op de 1.6 JTDm. De auto die we reden kost 29.250 euro, oftewel 215 euro netto bijtelling per maand. De nieuwe Giulietta staat nu bij de dealer.

[nggallery id=1131]

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm subliem met TCT

  • 17 april 2016 om 23:25
    Permalink

    Beetje laat voor de NL markt ze hadden deze al moeten hebben bij het uitkomen van de 1.4 met TCT. En samen met de 1.4 TCT had deze in de 159 moeten liggen in 2011 als vervanger van de 1.9 8V dan had de 159 aankunnen blijven tot de Giulia eindelijk leverbaar zou zijn.

    Over de Giulia gesproken die zou in productie zijn maar geen 1 journalist heeft er nog mee gereden gaat dat moment ooit komen? Of staat hij straks stilletjes bij het handje vol dealers die nog over zijn. En horen we er niks meer over.

    Beantwoorden
  • 18 april 2016 om 13:42
    Permalink

    @AR159 De 159 had in zijn toenmalige vorm, ook met een 1.4 MA en/of 16 JTD TCT niet tot nu kunnen aanblijven. Die auto had meer nodig dan enkel ander motorenaanbod, daarnaast was hij gewoon te duur om te bouwen. Daarbij stond het segment destijds onder druk. Ook voor bijvoorbeeld een grote partij als Ford reden genoeg om de nieuwe Mondeo uit te stellen. Verder zijn het (begrijpelijke) oude koeien.

    Ik verwacht (hoop eigenlijk) dat de Giulia in zijn “goede gedaante” aan de pers wordt voorgesteld. Niet zoals eerder meestal het geval was bij nieuwe Alfa’s, een met excuses en allerhande voorbehouden omgeven pre-productie serie. Die fout hebben ze ook met de onder andere de 159 gemaakt. Altijd waren daar de opmerkingen zoals “daar wordt nog aan gewerkt”, “bij de uiteindelijke serie is het probleem opgelost” dat soort berichten. Dat kan nu echt niet meer. Hopelijk lukt het ze en maakt de auto een onuitwisbare eerste indruk! Forza, forza!

    Beantwoorden
  • 22 april 2016 om 09:59
    Permalink

    Vreemd dat de configurator op de NL website nog steeds niet is aangepast op deze Giulietta update. De meeste online lease maatschappijen hebben dat namelijk wel voor elkaar. Van die dingen….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.