Nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio met superieure look

Veni vidi vici.

De Alfa Romeo Giulia was een zeer verrassende nieuwkomer in het premium segment in 2016 en… is dat opnieuw. Alfa Romeo heeft de uiterst goed ogende én rijdende D-segment sportsedan in één klap weer meer glans gegeven dankzij een grondige update. In Cassino kent men nu ook de kracht van de evolutie, zoals menig Teutoonse concurrent dat ook doet. Het mooie is dat de Giulia al heel erg Alfa was en dat met nieuwe LED lay-out dat ook gewoon weer is. Menig 159 (en Brera + Spider) bezitter zal dat beamen en wij bij AutoEdizione hebben menig maal met een prachtige SZ gereden, waar het idee van zes units op een rij ooit voor werd bedacht. Ook het concept Proteo in het verre 1991 had dit kenmerkende front. Kortom Alfa Romeo toont zich weer eens superieur op het gebied van look en design. De SUV Stelvio doet sinds 2017 niet onder voor de Giulia op het gebied van look en dynamiek en is dankzij deze update nu ook weer het mooist denkbare alternatief in het segment.

Digitale vooruitgang.

De nieuwe editie Giulia en Stelvio die hiermee aansluiting zoeken bij de Tonale, komen begin 2023 op de markt. Net als vorige updates gaat het weer eens om de perfectionering van zaken die in principe al goed waren. De reeds besproken lichtunits voorop zijn overigens ook intelligenter geworden en bewegen mee met de omstandigheden op de weg. Binnenin zien we dat het nu om een volledig nieuwe digitaal klokwerk gaat, dankzij een goed afleesbaar mooi 12,3 inch TFT scherm. Intussen bestaat de behuizing gelukkig nog uit dezelfde bijna sensuele welvingen, zoals we die kennen van menig Alfa tot ver in het verleden. Dat TFT scherm is in te stellen in verschillende stijlen. Meer klassiek bijvoorbeeld, Heritage genaamd. Maar je kunt ook twee andere stijlen sleceteren Evolved en Relax genaamd. En dan is er nog dat extra stapje op het gebied van digitale registratie en informatievoorziening via de Human Machine Interface (HMI). Via het infotainmentsysteem heeft de bestuurder toegang tot informatie, bediening van de functies én Alfa Connect Services – een breed scala aan veiligheids- en comfortdiensten die ‘Over the Air’ kunnen worden geüpdatet. NFT-technologie (Non-Fungible-Token) is nu ook op de Giulia en Stelvio beschikbaar. Naar het schijnt is dit nog steeds behoorlijk uniek in autoland.

Nog immer ‘La meccanica delle emozioni’.

Mechanisch is er weinig veranderd aangezien dat allemaal respectievelijk 6 en 5 jaar geleden al hoogwaardig en vooruitstrevend was. Motorisch geldt hetzelfde. De uitrustingen zijn er weer vier maar met een rijker pallet op het gebied van uitrustingsniveau. De Super, Sprint, Ti en Veloce zijn weer van de partij (in NL alleen Super en Ti). De lancering van de nieuwe Giulia en Stelvio vindt plaats via een speciale uitvoering met de altijd klinkende naam Competizione, met bijpassend letterlogo, rood stiksel op de stoelen en een nieuwe matte tint grijs voor de carrosserie (plus rode remklauwen). Deze is te bestellen op alle motorisaties, dus de 2.2 turbodiesel (160 of 210 pk) en 2.0 turbobenzina met 280 pk. Deze uitvoering van de Giulia en Stelvio zijn voorzien van een Harman/Kardon-audiosysteem. Het zal overigens niet lang duren voordat ook de Giulia Q deze update krijgt. Testexemplaren op de weg zijn inmiddels gespot.

[nggallery id=1305]

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio met superieure look

  • 27 oktober 2022 om 19:24
    Permalink

    Ja, fraaaaai, die neus.
    Nou de achterkont nog. Acht ik nog te eeeh “BMWerig”.
    Bij de 159 en Brera hebben de voor- en achterlichten veel fraaie overeenkomsten. Ik denk dat ik dat bij de Giulia nog mis.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2022 om 20:19
    Permalink

    no hybrids? very disappointing, now new engines or new power levels. Stellantis is out if mind, no hybrid to new Giulia but they put hybrid engine for one year to ancient Ghibli.

    Beantwoorden
    • 28 oktober 2022 om 07:22
      Permalink

      This model will last until 2025. It would be madness to invest many millions in hybrid. QV is indeed no longer on the program. It will also be too expensive to develop it further for the short term. It’s that simple.

      Beantwoorden
      • 28 oktober 2022 om 15:50
        Permalink

        sure, why they invested to Ghibli then? there are powertrains already in stable just install them to Giulia. They invested for Maserati Ghibli which was 8 years old model, and its now removed from lineup, it lasted under 2 years after facelift, that was real madness, I am sure they didnt sell many of those hybrid Ghiblis, much more sense to install them to Giulia, its not that simple you see.

  • 27 oktober 2022 om 20:38
    Permalink

    what about Quadrifoglio model? is it dropped from lineup? this would need some more updates to keep in line with new m3.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2022 om 21:35
    Permalink

    Wel even wennen aan het Giulia-front, maar toch begeerlijk. Nog 2 jaartjes tot de vervanging in 2025 (EV). Zeer jammer voor de Nederlandse Alfa-fans dat er geen zuiniger (hybride) motor komt, de BPM is veel te hoog om concurrerend te zijn. Hopelijk betere kleuren voor het interieur (bruin Veloce is slecht of niet beschikbaar) en tevens betere exterieurkleuren (kijk eens bij Alpine!). Die matte lak mogen ze houden. Bij de Giulietta (QV) en Brera (Independent Italia) was het ook eigenlijk gewoon lelijk. NFT is een groot vraagteken. Toch weer over die rage? Dus mooie facelift, met nog veel kansen die Alfa laat liggen.

    NB SZ is uit ‘89, de Proteo kwam in 1991. Dus de ‘Mostro’ heeft het oerontwerp van de 3-voudige koplamp.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2022 om 06:47
    Permalink

    Elders lees ik dat men nu gekozen heeft voor dynamische richtingaanwijzers,persoonlijk vind ik dat niet fraai om dit na te apen voor een Alfa.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2022 om 18:22
    Permalink

    Had hybride moeten zijn, gemiste kans! Opties zijn gewoon beschikbaar, Grand Cherokee staat op nagenoeg zelfde platform en is als plug-in hybride verkrijgbaar ivm de 2.0 motor.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2022 om 12:04
    Permalink

    Mensen hier ik snap de reacties maar laat 1 dingen duidelijk zijn als het rendabel was geweest had Stellantis echt met een Hybride gekomen. Daarbij wordt hier ook wel veel onzin geroepen De Ghibli staat op een ander platform als de Alfa Giulia die staat namelijk op het Giorgio platform. De Jeep Grand Cherokee is een totaal andere auto en heeft technisch niks met de Giulia te maken en zeker het platform niet.

    Er is in autoland heel veel gaande merken stoppen met allerlei modellen Ford bijvoorbeeld met iconen als de Mondeo en de Focus. De meeste merken zullen helemaal elektrisch zijn in 2035 dan gaat het juiste imago en het hebben van een heel sterk DNA heel belangrijk worden! en als iets dat heeft zijn het Alfa Romeo en Lancia.

    Vergeet niet Alfa Romeo is nooit een volume merk geweest en zal dat ook nooit zijn dus Alfa Romeo met Duitse meuk gaan vergelijken klopt niet daarbij kunnen de Italianen momenteel de Duitsers nog wat leren op gebied van design en kwaliteit.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
    • 2 november 2022 om 18:53
      Permalink

      @Squadra : De normale (nieuwe) Grand Cherokee staat zover ik overal lees op een aangepaste versie van het Giorgio platform. Net zoals de normale Cherokee op een aangepast Giulietta platform staat.

      Beantwoorden
  • 1 november 2022 om 19:01
    Permalink

    Jullie vergeten dat de Grecale wel een hybride uitvoering heeft van de belende 2 literi. Staat op hetzelfde platform. Een gemiste kans.

    Beantwoorden
    • 2 november 2022 om 06:18
      Permalink

      Het marketingbeleid van Alfa blijft onnavolgbaar. Alfa doet alles fout en is vooral kampioen “missen voor open doel”. Zoals het missen van hybride-motoren, trage introducties, geen (Giulia) station, coupé of cross-versie, geen directe opvolging van de Mito en Giulietta et cetera. Teveel wordt ook vergoelijkt. Corona, financiën, componentencrisis, fusie blabla. En de concurrentie holt verder en heeft bijvoorbeeld wel een station (BMW 3-serie is 50% station). Over het kleurenbeleid (te weinig kleuren, rare kleuren, voor het interieur niet beschikbare kleuren) hebben we het niet. Oh, en die geweldige V6 QV. Nu weer geschrapt?! Maar waarom zijn er 3 verschillende 3 liter V6’en?? Van Ferrari, Maserati en Alfa Romeo. Geen ander concern doet dit maar de Italianen presteren het om werk driedubbel te doen. Ik vergeet nog bijna al die onzinnige Giulia dieselversies (lekker Alfa). Kortom, ja, Alfa Romeo is geen volumemerk, maar louter door onkunde.

      Beantwoorden
    • 5 november 2022 om 16:21
      Permalink

      Van de berichten bij conculega’s. Daar wordt de uitfasering soms expliciet genoemd van de QV. Ook het stopzetten van de 200 pk benzine-versie lijkt een feit. Overigens heb ik een tijdje terug nog een scoop gezien van een QV met de nieuwe koplampen, dus waarschijnlijk komt de QV toch.

      Beantwoorden
  • 5 november 2022 om 17:50
    Permalink

    Beste Rob ik heb gelezen dat de 200PK en de Q later weer leverbaar gaan worden, lijkt me ook een hele dom zet om deze uit de productie te doen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.