Nieuwe Alfa heet mogelijk Giulia in Europa

alfa giulia

Wat de naamgeving van de nieuwe D-segment Alfa Romeo betreft, ligt de waarheid waarschijnlijk in het midden. Hoewel sommige bronnen beweren dat het pertinent niet Giulia zal zijn (wij twijfelden daar nog over omdat we Marchionne zelf de naam gewoon hoorden uitspreken) horen we nu vanuit Italië dat voor de Italiaanse en Europese markt de historische naam wel van stal wordt gehaald. Begrijpelijk vinden we, gezien de potentie ervan, vooral in eigen land. Het is daarbij ook nog een prettige aanvulling op de reeds bestaande Giulietta.

In Amerika hoeven klanten afgezien van de merknaam nooit op hun Italiaans te oefenen waarschijnlijk en zal er na 4C, gewoon 6C (sedan) volgen. De introductie van een 1750 kan dan eventueel resulteren in de Amerikaans klinkende naamgeving 4C “Sedan”, of een andere meer creatieve aanvulling. We verwachten dat het bij ons in dat geval bijvoorbeeld om respectievelijk Giulia 1750 en Giulia 6C zal gaan (wat deze krachtbronnen betreft). Een prima oplossing wat ons betreft en weldoordacht. Het moet overigens nog blijken of dit ook echt de typeaanduidingen zullen zijn op beide continenten. De achterwielaangedreven Alfa Romeo ‘Giulia’ verschijnt na de presentatie in juni, tegen het einde van 2015 in de showroom.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Nieuwe Alfa heet mogelijk Giulia in Europa

  • 5 januari 2015 om 14:53
    Permalink

    Ik vind het helemaal geen prima oplossing. Ik vind het inconsequent en rommelig.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2015 om 18:07
    Permalink

    Ik geloof wel in Giula voor Europa inderdaad en voor “export” enkel 6C voor gehele lijn op het nieuwe platform.
    Ik verwacht ook niet dat de 1750, behoudens de 4C, buiten Europa geleverd wordt (in de “Giulia”.)

    Het volgende lijkt me logischer:Basis gewoon 6C, kort maar krachtig.
    6C Sedan of Sportsedan
    6C Sportwagon
    6C Coupe of Sprint
    6C Spider of toch Duetto?

    Vroeger was de BMW 320 inderdaad de 2.0 6 in lijn, later ook al niet meer…. Dus de tijd dat de type aanduiding stond voor cilinderinhoud en motorisering ligt al (ver) achter ons.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2015 om 18:13
    Permalink

    De Amerikanen hadden al moeite met Competizione en werd ook verbasterd naar Competition…

    Beantwoorden
  • 5 januari 2015 om 18:15
    Permalink

    De naam 6C zou betekenen dat je alleen nog maar 6-cilinders in de auto gaat stoppen. Dat ze de 1750 niet voor de Amerikaanse Gulia bestemmen zou voorstelbaar zijn (niet persé logisch). Ik kan me echter niet voorstellen dat ze de 2.0 die ze in ontwikkeling hebben enkel voor Europa gaan inzetten. De naam World Medium Engine wijst daar in ieder geval niet op. En het gaat toch echt om een viercilinder.

    Om die reden lijkt me 6C als Amerikaanse naam niet echt voor de hand liggen.

    Een andere reden om het niet te doen is dat er nog meer modellen in ontwikkeling zijn… 4C… 6C… wat wordt de volgende? Je bent zo erg snel door je mogelijke typenamen heen.

    Beantwoorden
  • 6 januari 2015 om 12:05
    Permalink

    Denk niet dat de naam 6C voor de Giulia gebruikt gaat worden. Maakt het ook erg lastig omdat de D- en E-segment sedan (SUV’s & coupé?) met een 6-cilinder uitgerust gaat worden. Het blijft natuurlijk niet bij de Giulia. De namen 4- 6- en wellicht 8C zullen voor de coupé en Spider uitvoeringen gebruikt gaan worden.

    Wellicht beetje off-topic maar wel een lekkere video :mrgreen:

    httpv://youtu.be/5LmrcT4r0FY

    Beantwoorden
  • 7 januari 2015 om 14:06
    Permalink

    Wie bedenkt nu toch dat Amerikanen meer moeite met de Italiaanse taal hebben dan Europeanen? Bijna 20% van de Amerikaanse bevolking zijn Latino’s, die weten echt wel hoe je Giulia uitspreekt. Van de 65% Europese afstammelingen is een deel Italiaans, die weten ook heel goed hoe je Giulia uitspreekt. Verder is Julia een veel voorkomende meisjesnaam. Ik denk echt dat Duitsers en Nederlanders meer moeite hebben met de naam Giulia dan Amerikanen. En 6C is een niets zeggende code naam. Vrijwel niemand in Amerika kent de 4C en 8C, simpelweg omdat ze nauwelijks geproduceerd zijn en Alfa Romeo nog minder media aandacht krijgt dan in Europa. Ik wens de marketers van FCA veel wijsheid toe.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2015 om 15:31
    Permalink

    Romeo & Julia… pefecte link en de Amerikanen weten precies waar het om gaat. Als ze de 500 als Cinquecento kunnen vermarkten dan moet het toch zeker lukken de Amerikanen te laten begrijpen dat Giulia de Italiaanse vorm is van de naam Julia. Vermoedelijk is er bij de meesten niet eens moeite voor nodig en begrijpen ze het direct al.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2015 om 16:03
    Permalink

    De burgemeester van New York heette Giuliani. Nooit gehoord dat er mensen waren die dat niet konden uitspreken.

    Beantwoorden
  • 8 januari 2015 om 09:53
    Permalink

    Het gaat erom dat in Europa Giulia als naam met een mooie Alfa uit het verleden zal worden geassocieerd door de pers en in de VS met een knappe dame uit Italië. Een sedan die moet concurreren met Beemers en Mercs zal daar dus denk ik niet snel met de naam Giulia de markt betreden. Het gaat dus niet over het kunnen uitspreken van de naam. Dat staat ook niet in het artikel hierboven als je gewoon goed leest.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2015 om 01:53
    Permalink

    Juist daarom denk ik dat Giulia veel kansrijker is dan 6C. Een 6C had ook een smartphone, een koelkast of een tablet kunnen zijn. Een codenaam, volledig ontdaan van emotie. Lexus kan dat doen (GS400), Volvo ook (XC90), maar een warmbloedig en temperamentvol merk als Alfa Romeo moet een naam hebben, geen code. Duetto, Spider, Junior, Alfetta, Giulia, Giulietta spreken toch veel meer tot de verbeelding dan 159 of 146?

    Beantwoorden
  • 11 januari 2015 om 09:06
    Permalink

    In ieder geval doen ze er in hun reclamespotje alles aan om de link tussen auto’s en schone vrouwen te leggen, dus een auto dan de naam van een knappe dame geven zou zeer consistent zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.