Nieuwe A-segment Fiat uit Brazilië krijgt vorm
En compleet nieuwe kleine Fiat op het platform van de Panda draagt nu nog de naam van het project ‘X1H’ en komt volledig in Brazilië tot stand. Dat was ook al het geval met de Uno en de laatste generatie Palio. Allemaal auto’s die beide de onderkant delen met de Panda zoals wij die vandaag de dag kennen, dus zou je kunnen concluderen dat voor dit belangrijke platform de Braziliaanse gaarkeuken centraal staat bij Fiat. Dit project ging al enkele jaren geleden van start en is een belangrijk wapen in het in Brazilië zo belangrijke kleinere segment. Fiat kiest voor de frontale aanval ook nu de markt daar drastisch afkoelt, maar Lingotto nog steeds absolute marktleider is.
In 2010 werd in Brazilië op de designafdeling te Betim al begonnen met een bredere denktank dat een blik op de toekomstige stadswagen moest bieden. Vooral een groot jong publiek werd hierbij om een mening gevraagd. Dat bewees hoe serieus Fiat hier werk van maakt. Of de Fiat Mio uit 2010 ook een inspiratiebron vormt voor de A-segmenter die vijf jaar later zal debuteren zal nog moeten blijken, maar aan de achterzijde van dit testmodel zien we alvast dat de glazen kofferklep vrijwel zeker de productiefase zal halen. Aan de voorzijde, lijkt onder het dikke inpakmateriaal vooral de huidige Uno nog schuil te gaan. Men zegt dat het bestaande kleine platform een vernieuwing heeft ondergaan voor dit project en dat de productie eind dit jaar in de oude fabriek van Betim van start zal gaan (marktdebuut begin 2016). Daar is inmiddels een verbouwing in gang gezet dat onder andere een meer hoogwaardige productiewijze (WCM) met zich mee moet brengen. Voor ons blijft de hamvraag of de nieuweling ook de basis zal zijn voor een toekomstige Europese kleine Fiat (uit Polen?). Dat zou wel in lijn zijn met de kostenbesparende aanpak van Fiat tegenwoordig, dat in principe nooit meer een model zal ontwikkelen dat volledig afhankelijk is van de Europese markt.