Nieuwe 3.2L V6 met start/stop voor FGA
De foto boven laat de nieuwe Fiat Group Automobiles 3.2 liter V6 met start/stop systeem zien. Deze foto is gemaakt in de Chrysler fabrieken, waarbij hier op te merken valt dat deze motoren voorzien zijn van paars gespoten onderdelen. Dit duidt op het onderscheid tussen de normale 3.6 liter V6 moteren en deze 3.2 liter met start/stop systeem. Deze motor met verkleinde inhoud zou geoptimaliseerd zijn voor substantiële verminderingen qua verbruik en uitstoot. De motor is verder voorzien het eerder genoemde start/stop systeem, welke de motor onder bepaalde omstandigheden volledige stopt. Het herstarten gebeurt wanneer het gaspedaal automatisch wordt bediend. Het systeem is bekend van hybridevoertuigen en is zodoende uitvoerig getest.
Deze motoren zullen natuurlijk in de verschillende Chrysler modellen (onder andere op de RAM modeljaar 2013) gebruikt worden. We vermoeden natuurlijk sterk dat deze motor ook in ander FGA modellen ingezet zal worden. Hierbij voorop staat natuurlijk de nieuwe Lancia Thema.
Is dit de nieuwe Martinelli V6 die uiteindelijk samen is gegaan met Chrysler??
Alfa Romeo krijgt toch een versie met Turbo’s. Ben heel benieuwd naar de nieuwe lineup van Alfa Romeo, FGA motoren zijn gewoon heel erg goed zelfs VW moet dat momenteel pijnlijk toegeven zij hebben problemen met hun TSI en TDI motoren.
Snap alleen niet dat FGA zijn motoren niet breder inzet in de Lancia Delta had je een twinturbo diesel maar die is alleen in die auto geleverd jammer dat die niet naar andere modellen is gegaan.
Hopen op mooie motoren met veel koppel en power.
Ciao
Squadra
@squadra
waarom heeft de delta(benzine)als enige de 1.8 di.
ik kan hem nergens vinden in andere modellen.
mickey
Zelfde motor (in de basis) is terug te vinden in de Alfa modellen 159 en Giulietta (Giulietta alleen wat heter gepeperd)
ok,bedankt!
zag hier in nedeland een prachtige delta staan(1.8di).
+- 22.000 euro bij de dealer..(2009).
in italie heb je dezelfde auto voor 15.000… 😕 .
en met een beetje geluk,nog leuker aangekleed.
En hoe zit het dan met de V6 die door Ferrari is ontworpen en zou ingezet worden voor Maserati en Alfa?
@mickey
Zo als hape al aan geeft deze zit in de alfa’s worden daar aangeduid als 1750 TBI wat, wat beter klopt aangezien het blok bijna die inhoud heeft eigenlijk is het een 1.7 (1742) maar ja fabrikanten zijn niet zo goed in afronden en doen dat liever omhoog dan omlaag. De kleine diesel is ook geen 1.3 maar een 1.2.
@Squadra
Helemaal mee eens dat roep ik al jaren maar dat lijken ze in Italië nog steeds niet begrepen te hebben dat als je een breed palet aanbied je een grotere markt bediend. Iets wat ze bij hun en onze buren veel beter hebben begrepen en dat zien we terug in de verkopen.
Gelukkig word het beter maar er is nog een lange weg te gaan. Alleen die 120PK Tjet ipv die 135pk MA heb ik nog steeds niet begrepen. Een blok wat meer drinkt in alle ander modellen bijna vervangen is door diens opvolger en in een nieuw geglaceerd model stoppen ze opeens het oude blok waar een nieuwe versie voor was. Maarja met de 1.2 (1.3) JTD dien ze niet anders. in de Panda, 500 en Ypsilon licht ook niet de 85pk zuinige diesel maar een andere versie die daarom hier ook niet leverbaar is want er is geen markt voor een niet 14%, BPM en MRB vrij diesel. Dan worden ze te duur.
@Lusso
Denk dat we moeten wachten op de nieuwe Maserati’s en grote Alfa’s.