Nieuwe 2.2 MultiJet diesel debuteert op Jeep Cherokee
Fiat Powertrain levert namens FCA binnenkort al de nieuwe Euro 6 2.2 MultiJet II diesel. De in Pratola Serra geproduceerde nieuwe diesel debuteert binnen afzienbare tijd in Italië op de Jeep Cherokee en komt ook onder de kap terecht van de nieuwe D-segment Alfa Romeo sedan, die we op 24 juni voor het eerst in het echt kunnen aanschouwen. De 2.184 cc MultiJet is er bijvoorbeeld met 200 pk bij 3500 toeren per minuut en een machtig koppel van 440 Nm bij 2500 toeren per minuut. Intussen zijn de verhoudingen tussen vermogen, verbruik en uitstoot optimaal. De nieuwe 4 cilinder 2.2 MultiJet II schijnt dan ook wat dat betreft een van de best presterende blokken op de markt te zijn. Het blok zal tevens in een 185 pk configuratie bij Jeep op de optielijst komen te staan.
Deze krachtig en veelzijdige motor wordt een aantrekkelijk exportproduct voor FCA’s hogere middensegment auto’s. De koppeling aan een moderne 9-traps automaat met Start&Stop zal voor de nodige aantrekkingskracht zorgen bij Amerikaans en Europese clientèle. De 2.2 MultiJet met 185 en 200 pk verbruiken gemiddeld respectievelijk 5,7 l/100 km en 150 g/km. Het koppel is in vergelijking met het bestaande alternatief (2.0 MJet II) met 25% toegenomen en het vermogen met 17%. De CO² uitstoot neemt intussen af met 3% en komt op 150 g/km. Deze optimalisatie van de verhoudingen komt tot stand dankzij het “close couple DPF” met NSC (NOx storage catalyst) onder de motorkap. Deze werkt in combinatie met de EGR onder zowel hoge als lage druk. Het ontwerp van de common rail motor kenmerkt zich door een aluminium ‘bialbero’ 16v cilinderkop en is uitgerust met Injection Rate Shaping injectiesysteem dat in werking treed bij 2000 bar. Het nieuwe ontwerp van de opbouw is gedaan met gewichtsbesparing als uitgangspunt, wat uiteraard voor de hand ligt wetende dat Alfa Romeo vanaf 2016 deze diesel ook gebruiken zal.
Ahhh, nee, niet aan die 9traps automaat… De nachtmerrie van Sergio
200pk en 440Nm is meer dan de 5 cylinder 2.4 in mijn 159. En tegen een lager gewicht, dan in combinatie met de 9 traps automaat.
Alleen daarom moet dit nieuwe model van Alfa alleen al een topper zijn.
ik kijk uit naar de introductie deze maand.
Vreemd dat er een 2.2 diesel wordt ontwikkeld. Ze hadden toch gewoon de 2.0 MJ kunnen aanpassen?
Misschien gebeurt dat nog wel. De reden om naar 2.2 te gaan kan zo maar zitten in een wens om voor een bepaald model een aantal pk’s te leveren en de motorontwerpers daarop ingespeeld hebben door de cilinders iets te laten groeien. Als er een model komt met een lagere pk-doelstelling, dan zou het kunnen dat men alsnog besluit de 2.0 in te zetten met aanpassingen.
Het is de eerste van een totaal nieuwe serie 3- en 4-cilinder motoren.
volgens mij kun je met een moderne 1.6 en een 2.2 diesel in het C/D segment gewoon lekker meekomen. Dan kun je alles van 100 tot 250pk afdekken met 2 motoren in de basis. Met de 2 liter ben je toch wat meer beperkt en als je dan toch al een 1.6 hebt.
Mercedes heeft voor de CLA/C/E ook een 2.2 diesel die ze in 130,170 en 205pk variant leveren. En een 1.6 (yuck renault) rond de 100pk.
Op zich redelijke cijfers voor in een 1,8 ton wegende Jeep hoop alleen dat de cijfers in de giulia een stuk beter zijn. Aangezien die volgens MS belofte 500KG minder gaat wegen dan deze. Immers 200KG lichter dan de 159 was waar hij over sprak dus 1420 – 200 voor de 1750 en 1465 – 200 voor de 2.0 JTDm dan weegt hij het zelfde ongeveer als de 156 was en die was veel kleiner.