Nieuwe Lancia Ypsilon nu online met eigen website
Het is de Franse Lancia-afdelingdat als eerste de klant alvast wil voorbereiden op de komst van de nieuwe vijfdeurs Ypsilon. Er valt nog weinig te zien, maar de basis voor een configurator en prijs- en optielijst, is alvast gelegd. Om te kunnen wennen aan het nieuwe Lancia, hebben we besloten dat ook wij er vanaf het begin bij zullen zijn. Je krijgt niet alleen een uitgebreid verslag vanuit Genève, maar we maken tevens van de gelegenheid gebruik om af te zakken naar Turijn om daar verleden en heden met elkaar te proberen te verbinden. We vertellen jullie het prachtige verhaal over ‘La vecchia Lancia’ dat via Chivasso en de wijk Borgo San Paolo in Turijn, teruggaat tot 1906.
Lancia wil in Genève de wereld vertellen wat ‘La nuova Lancia’ inhoud en zal vele nieuwsbronnen daarbij uitnodigen, inclusief de onze. Wij vinden dat het merk ook recht heeft op een eervol verslag dat heden en verleden met elkaar poogt te verbinden. Lancia is veelzijdig en kleurrijk, wat volgens ons niet de kans mag krijgen zomaar te verstoffen dankzij een ingrijpend huwelijk met Chrysler. Lancia is namelijk een van meest indrukwekkende hoofdstukken uit de geschiedenis van de Italiaanse auto.
Houd onze website goed in de gaten als je dit met ons wilt meebeleven.
Er zit best een hele mooie lijn in die auto vanaf de zijkant bezien.
Ook de achterkant ziet er goed uit.
Maar.. net als bij de EVO moet ik moeite doen om mijn vers veroberde spagetti binnen te kunnen houden bij het zien van de voorkant.
Na jaren achtereen bij updates de achterkant verpest te hebben,
doen ze het nu eens bij de voorkant.
Is weer eens wat anders 🙂
Mijn definitieve oordeel geef ik als ik hem in het echt gezien heb.
Alles wat een gewenning nodig heeft blijkt achteraf briljant!
@Saya: Updates?
@AutoEdizione
ehm facelifts bedoel ik. ben niet zo heel erg thuis in het auto vak-jargon. Doelend op de niet zo heel erg geslaagde facelifts zoals bv. de punto II met de opgeplakte achterlichtjes etc.
en ja ik weet dit is meer dan een facelift maar het gaat om het idee.
@alfaspeed klopt,best kans dat ik over een paar jaar lyrisch spreek over deze Yp die zo’n briljant design heeft (na een paar flessen Chianti).
Voorbeeld :Ik vond de Porsche 928 vroeger extreem lelijk met die rare vissekoplampjes…en nu zou ik er best een willen hebben.
Wat ik zeg.
Voor België, in het nederlands : http://www.newypsilon.be/?lang=nl
Is dus een gelijkaardige site.
Voor Nederland kan je (ook) inschrijven om “als eerste” op de hoogte gebracht te worden van nieuws over de nieuwe Ypsilon.
Dus Lancia rekent toch nog op zijn oude cliënteel… ?
Die neus is zowat het lelijkste dat ik ooit in mijn leven heb gezien. Ik was eerst van plan om naar geneve te gaan (ik moet toch naar Italië) maar ik vrees dat ik mij niet kan inhouden om mijn gedacht te gaan zeggen over die misbaksels die voor het nieuwe Lancia moeten doorgaan. En dan presenteren ze nog die Flavia om te toetsen of er belangstelling voor bestaat… Die eikels van FGA hebben totaal geen voeling voor de markt. Ik vrees voor de volgende Alfa’s en Maserati’s. Als het zo doorgaat wordt de volgende auto voor de eerste keer in mijn leven niet italiaans. Voor zo’n rotzooi kan ik geen greintje sympathie opbrengen en wens er geen geld aan te geven. Zo’n bastaard Lancia heeft na een jaar al geen restwaarde meer.
Daarmee zit ik ook met een dilemma. Ergens hoop ik dat die ‘Chryancia’s’ voor geen meter verkopen zodat ze zullen beseffen dat europeanen niet gediend zijn met amper gecamoefleerde amerikaanse brol. Anderzijds betekent geen verkoop ook geen leven meer voor Lancia. Maar ja, is dit Lancia?
Ik snap de reacties niet….
De Y is verreweg de meest comfortabele mini auto,
de Y heeft eigenlijk niet eens een concurrent!
En ik vindt dit model erg mooi geworden, je oma zal hem maar hebben 🙂
Gelukkig zullen ze in italie hier anders over denken, daar wordt dit wel gewoon goed verkocht.
Bert schrijft : //…De Y is verreweg de meest comfortabele mini auto, de Y heeft eigenlijk niet eens een concurrent!…//
En de autoboekskes schrijven een keihard afgeveerde Mini de hemel in. Ja, die kan goed bochten pakken : wat wil je met een vering waar je al de voegen van de betonplaten-snelweg mee voelt ?
Gelukkig heb ik nog geen verslag gelezen over de A1 : zal “de standaard” worden ? (ik koop geen gesponsorde duitse boekskes, vandaar heb ik er nog niks van gelezen).
Spijtig genoeg heeft Lancia* de kaas van zijn brood laten halen door Mini, A1 en DS3.
Waarbij die laatste de meest originele / gedurfde is, maar qua interieur niet kan tippen aan wat Lancia biedt : ambiance, mooie materialen, etc.
De A1 zal waarschijnlijk overal naden hebben die exact 1 mm groot zijn. Lekker belangrijk… 🙁
* Y10, Y en Ypsilon waren al op de markt als de rest nog moest geboren worden.
@saya
Mijn zwager heeft een 928 S uit 1983, 8cil, best wel snel voor zo’n oude brik. Ik laat het je weten wanneer ik hem heb overgehaald om eindelijk eens iets Italiaans aan te schaffen en de 928 weg te doen. Maar eerlijk is eerlijk. Ik vind de 928 een van de weinige mooie niet-Italianen.
Bedoel je overigens de Punto II uit de jaren negentig of de EVO. Bij beide vind ik de FL wel geslaagd voor wat betreft de achterkant. Uiteraard niet de neus van de EVO, kun je een 3200 mini-me kopen voor een paar grijpstuivers veranderen ze hem in snorremans…
Lusso , dus alleen het uiterlijk bepaalt een eventuele aankoop ? Kortzichtig hoor en ook jammer dat ander kwaliteiten dan niet gezien worden.
Weet je trouwens dat de massa ook geen Golf of Corolla koopt omdat deze zo mooi (0) is ? Simpel, we kopen geen auto op het uiterlijk en de door jouw genoemde ”markt” dus.
Giugiaro maakt nu saaie VW ontwerpen met vleugjes Grande Punto. We hoeven dus niet te rouwen om zijn vertrek. 🙂
@Johnny: Als het goed is, is voor liefhebbers van Ital. auto’s het uiterlijk minstens voor 80% doorslaggevend.
@ AE: die stelling klopt. Op een italiaanse auto word ik doorgaans verliefd omwille het uiterlijk. Net zoals een mooie vrouw is het iets waar je adem even van stokt en waar je MOET naar kijken. Naar een geslaagde italiaanse auto kan (of kon) ik uren naar kijken om alle details te ontdekken. Het is een auto die ik met genoegen afwas om zo alle contouren te kunnen voelen. Ik ga er dan vanuit dat de wegligging en de rest ook ok is, maar het is die eerste kennismaking die doorslaggevend is. Trouwens, hierop zinspeelt Alfa Romeo ook: zonder een hart zouden we louter machines zijn.
Welnu, de nieuwe lading Lancia’s voldoet niet aan dit criterium. Het zijn boekhoudersauto’s. Gemaakt om met zo weinig mogelijk investering zoveel mogelijk op te brengen. Geen sentiment, geen stokkende adem, gewoon koud staal op wielen. Daar bedank ik voor.
AE : niet te simpel redeneren , de kontext , daar gaat het om. Lusso houdt de simpele gedachte erop na dat als HIJ de auto niet mooi vind ergeen een verkocht wordt , de restwaarde knut is ed.
Dat kan niet maatgevend zijn en is het ook niet .
We kopen in Nederland geen Lancia maar hebben ook nu weer eisen , laten we daar eens mee stoppen. Er zijn legio gebiden op deze aarde die dit wel willen . En daar moet het geld verdient worden . Dat gaat in toenemende mate gebeuren.
Derhalve , we mogen best praatjes hebben maar FGA kan niet leven van criticasters die al jaren in de 166 blijven rondtuffen en dat blijven doen.
De wereld werkt een beetje anders en dat in toenemende mate.