Nieuw Alfa Romeo topmodel krijgt zeer sportief design
Volgens nieuwe geruchten die voortvloeien uit de presentatie die CEO Harald Wester in Frankfurt hield ten overstaan van een aantal investeerders, zal het nieuwe E-segment topmodel van Alfa Romeo een zeer sportief design krijgen voorzien van ‘agressieve’ lijnen. Het project voor een nieuwe grote Alfa Romeo is al een paar jaar in een ontwerpfase (zie spyshots onder van een nog altijd onbekend concept) en beleefde in 2008 een climax; Toen werd onder leiding van designchef Lorenzo Ramaciotti en Mario Favilla -toen nog designchef Alfa Romeo- in Arese een wedstrijd gehouden voor het ontwerp van een nieuw E-segment model. Een tijd geleden deden wij al melding dat uit een selectie van negen finalisten waarschijnlijk het ontwerp van de Slovaak Ian Bunjak (Alfa Romeo Coelus) als basis is gekozen voor dit toekomstige project.
Alfa Romeo ‘169’ concept werd drie jaar geleden eenmalig gespot in een wel heel open vrachtwagen in Spanje.
Tot zover de voorgeschiedenis; Vandaag weten we inmiddels dat dit langverwachte model in 2014 op de markt zal verschijnen en dat het als basis een sterk vernieuwd ‘LX’ platform (‘Large’/’E-Evo’) zal hebben met achterwielaandrijving. Dit platform komt exact overeen met die van het toekomstige E-segment model van Maserati dat een jaar eerder op de markt zal verschijnen (2013). Volgens de laatste berichten is Turijn dan ook de meest voor de hand liggende locatie en niet het Canadese Brampton, al heeft Marchionne wel eens gezegd dat hij ook in Canada Alfa’s wil gaan bouwen. Wij verwachten dat de Alfa Romeo zich vooral wat de bovengenoemde lijnvoering betreft zal onderscheiden van de Maserati. Een soort vierdeurs coupé, terwijl de drietand een meer klassieke sportsedan zal zijn. De prijsklasse zal echter ongeveer hetzelfde zijn, beginnend bij zo’n 50.000 euro.
Lorenzo Ramaciotti samen met de Koreaanse ontwerper Ryu Seung-Wook in Arese tijdens een ontwerpwedstrijd in 2008.
was het maar al 2013 of 2014… mooie tijden breken dan weer aan!
Watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden watertanden
Echt weer waanzinnig mooi zal het E-segment op zijn kop zetten en ook weer niet want al die pannekoeken kopen dan toch weer een BMW of Mercedes.
Ik zou echt voor deze gaan WOW Italia is stil grande als het om design gaat.
Ciao
Squadra
er zijn toch maar weinig ontwerpers die het woord “Nummerbord” in hun woordenboek hebben staan.
kijk naar die prachtige neus van het model waar Ramaciotti bijstaat.
en waar moet dat vieze gele bordtje dan weer komen?
Alle Alfa’s moeten gewoon een vrijstelling krijgen voor een kenteken an de voorkant 😉
Eerst zien en dan pas geloven….
En dat was vroeger wel anders
Mooi ding, helaas zullen de verkopen weer flink tegenvallen.
De Jaguar XF is ook prachtig, is ook anders dan het Duitse spul, maar het verkoopt niet echt denderend.
Hopelijk zijn ze in de USA wel ontvankelijker voor een mooi design.
@sjonnie: bij het ontwerpen word nu eenmaal geen rekening gehouden met zo’n belachelijk groot kenteken.
Wat Alfa zich wel mag aanrekenen is dat ze niet beter lobbyen in NL (lees: een ambtenaar omkopen) om net als bij geimporteerde auto’s uit de USA een klein kenteken te mogen monteren.
Niet iedereen is geïnteresseerd in design ,gelukkig maar, verkopen zal die zeker. wat dacht men van de eenheidsworst van audi of bmw. daar zijn genoeg gegadigden die iets anders willen.
Misschien iets voor 2020?? Ik geloof er niet meer in.
@Alfa156
Daar ben ik het roerend mee eens motoren hebben toch ook niet z’n plaat. Geld dan voor alle Italiaanse auto’s waar z’n ding afbreuk doet aan het ontwerp. 😆
het nummerbord aan de voorkant bij een alfa romeo is best een groot probleem. wanneer ik tegen mijn vriendin zeg: kijk, wat een mooie alfa, begint ze standaard terug te praten met: maar het nummerbord zit niet in het midden.
Wanneer ik het in mijn klas (verkoopadviseur mobiliteitsbranche) heb over alfa word er niet eens meer gezeurd over het roesten en: och die gaan altijd stuk. nee, het is standaard: zo’n nummerbord hoort in het midden. Zelf stap ik makkelijk over dat misplaatste nummerbord heen, maar toch moet ik ze enigszins gelijk geven.
Maar waar moet je die plank anders plaatsen… 😐