New York Times benadrukt het wonder van Fiat

Fiat Chrysler NewYork Times

Fiat is de reddende engel van Chrysler schrijft de New York Times, nu de verkoopcijfers steeds meer in het voordeel zijn van de Italiaanse nieuwe eigenaar. Vrijdag was dat inhoud van de headline in de zakelijke bijlage van de bekende krant. Fiat heeft al vanaf 2009 een positief beeld achtergelaten bij de Amerikanen. Het aantal critici nam zienderogen af het afgelopen jaar, dankzij steeds betere resultaten en vooral ook een hele hoop tevreden werknemers en dealers (foto).

Het kan hard gaan in de steeds kleiner wordende wereld van autobouwers; Marchionne zei in 2008 nog dat hij geen belangstelling had voor een overname van het noodlijdende Amerikaanse concern en iedereen dacht daarom dat Carlos Ghosn van Renault-Nissan de CEO zou zijn die er voor zou gaan. Deze zegt vandaag de dag dat hij er geen spijt van heeft dat Renault hier niet in is gesprongen, maar het Franse merk draait intussen steeds grotere verliezen en moet het vooral hebben van de Japanse tak. Wat Marchionne vanaf 2009 tot ieders verbazing aan stappen heeft ondernomen, is een stukje indrukwekkende autmobielgeschiedenis en wordt vaak vergeleken met het redden van Fiat in 2003.

James B. Stewart schrijft in de NYT dat Fiat precies de juiste knoppen heeft omgezet bij de op de drie na grootste autoproducent van de VS, waarvan iedereen in 2008 dacht dat deze het niet zou gaan redden. Het resultaat is dat de laatste 15 maanden alleen maar uitmuntende cijfers zijn behaald door Chrysler. Dat terwijl amper twee jaar geleden de Staat Chrysler kunstmatig in leven hield, het bedrijf niet de juiste modellen en techniek in huis had, het internationaal niet mee kon doen en kwalitatief zeer matige producten produceerde op zeer inefficiënte wijze. Tussen 2006 en 2008 verloor Chrysler 30 miljard dollar. Volgens voormalig CEO David Kelleher (foto), was het een kwestie van tijd dat het bedrijf uit elkaar zou spatten.

httpvh://youtu.be/K13DjOVGkLk

De samenwerking met Daimler had enkel schadelijke effecten gehad. Volgens Kelleher is Chrysler door Daimler alleen gebruikt om er zelf beter van te worden. Marchionne bracht vanaf dag 1 het tegenovergestelde, schrijft de krant uit New York. Marchionne bracht een eind aan de verdere uitholling en de verkwisting op een wijze dat het tij direct keerde. Zijn kracht om een ander te begrijpen en om dingen te doorgronden zijn ongeëvenaard.

Marchionne wordt door de NYT ook geroemd om zijn lef bij het maken van keuze’s. Hoewel hij bijvoorbeeld kritiek kreeg voor het maken van een peperdure reclamecampagne (2 miljoen dollar) met Eminem onder de titel “Imported from Detroit (zie filmpjes), lijkt juist daardoor Chrysler in één klap opnieuw op de kaart te zijn gezet. In Detroit draagt de jeugd nu een T-shirt met deze slogan. Mensen hebben gehuild en geapplaudisseerd toen ze het spotje voor het eerst zagen. Het voelde als een renaissance. Het is duidelijk naar welke Amerikaanse autoproducent momenteel alle aandacht uitgaat en dat is te danken aan het werk van Fiat SpA onder leiding van Sergio Marchionne.

httpvh://youtu.be/SKL254Y_jtc

Deel dit artikel:

2 gedachten over “New York Times benadrukt het wonder van Fiat

  • 2 augustus 2011 om 00:13
    Permalink

    Kijk dit is een hele gave reklame zo moeten ze ze ook maken van dat andere Italiaanse merk met al het succes erin. Alfa Romeo the Legend is back met een clip van de DTM en noem het maar op iets waar je gelijk mega trots op bent misschien mooi om die te doen met de 4C GTA.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.