Negen nieuwe modellen als basis voor Alfa Romeo’s toekomst

alfa toekomst1

Negen nieuwe modellen van B tot E segment, krijgt Alfa Romeo vanaf volgend jaar tot 2016. Quattroruote maakt als eerste melding van wat vandaag besproken is door de raad van bestuur van Fiat SpA tijdens een conferentie in Londen. Meer details over de exacte productie en data, verwachten we enigszins de komende dagen. Alfa Romeo is voor de Italiaanse toekomst van de fabrikant uit Lingotto, veruit het belangrijkste merk voor een breed offensief in de middelgrote en grotere segmenten. Volgens de sheet die je hieronder ziet, zal Alfa Romeo met de juiste veelzijdige technische ondersteuning op de markt komen, waardoor het competitief kan blijven tegenover algemeen erkende premium-concurrenten. Europa en Noord-Amerika zijn de belangrijkste gebieden waarin Alfa Romeo opnieuw gepositioneerd zal worden en Azië zal in tweede instantie een ‘kansrijke’ markt zijn. De verkoopdoelstelling voor 2016 zijn de oorspronkelijk geplande 300.000 stuks.

alfa toekomst

Het D-segment wordt daarbij een zeer belangrijke pijler met de Giulia als basis. Hiervan komt ook een Sportwagon variant op de markt en een een sportieve SUV. Deze modellen zijn momenteel volop in ontwikkeling. De MiTo krijgt volgend jaar een upate, evenals de Giulietta kort daarna. In het E-segment komt een topmodel met dezelfde basis als de Maserati Ghibli die volgend jaar debuteert. Beide rollen vermoedelijk van dezelfde assemblagelijn in Grugliasco. Daar komen dan ook nog de, zoals men dat intern de ‘specialties’ noemt, bij. De Duetto in samenwerking met Mazda ligt al op de tekentafel. De 4C trapt volgend jaar af. Hiervan komt ook een tweede variant zonder dak in Targa lay-out.

Deel dit artikel:

19 gedachten over “Negen nieuwe modellen als basis voor Alfa Romeo’s toekomst

  • 19 december 2012 om 00:25
    Permalink

    Dit soort plaatjes hebben we iets te veel gezien de laatste jaren, ze werden net zo snel weer aangepast. Laten we het maar eens stap voor stap afwachten. Stap 1: facelift MiTo in 2013.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 08:05
    Permalink

    Eindelijk iets concreets! En het ziet er goed uit (ook al is het twee jaar overtijd).

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 09:11
    Permalink

    In de sheet is te lezen dat Alfa´s Brand DNA coupes en sedans zijn, die coupes kan ik in het geheel nog niet terug vinden of het moet de 4C zijn. Coupe op basis van Giulietta en Giulia zijn wat mij betreft meer gewenst en waarschijnlijk een stukje betaalbaarder.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 10:09
    Permalink

    MiTo update: is dat een 5-deursmodel op het small-wide platform, of de zo lang uitgestelde facelift? Ik hoop natuurlijk het eerste, maar een update klinkt wat beperkter dan een opvolger

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 10:42
    Permalink

    @Raaf: ik hoor geruchten over een milde FL, omdat een nieuw model nog te vroeg zou zijn, aangezien de markt in dit segment nog 0% herstel vertoont.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 14:02
    Permalink

    @Raaf

    Wat is er precies verouderd aan de MiTo? Het model is amper 5 jaar op de markt, ik vind hem er zelf nog fris uitzien. Ik denk dat men eerst eens kritisch kijkt naar de verkoopverhouding van de 5-drs A1 voordat men zelf hier aan begint.

    Die SUV wordt trouwens een stuk groter dan ik zelf dacht, zit al in segment Q5/X3. Teruggeschaalde Maserati SUV? 😛

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 14:44
    Permalink

    300.00 Alfa Romeo’s tegen 2016. Dit lijkt mij een redelijk ambitieus doel aangezien dit 3x zoveel als de huidige productie is.
    Gezien het feit dat Alfa Romeo geen introducties zal doen in 2013 en de markt t/m 2014 niet echt zal aantrekken zal dit in 2 a 3 jaar gerealiseerd moeten worden.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 15:56
    Permalink

    @San. Zelfs een 156 toont nog fris vind ik. 😉

    Maar, kijk goed naar de concurrentie, die zit ook niet stil. In mijn ogen niet zozeer Mini maar meer DS3 en nieuwe 208 en Clio. Mito opfrisbeurtje mag dus echt wel na 5 jaar ook al is het een moeilijk segment. Geeft altijd weer wat meer aandacht en verkoopimpuls over de hele modellenlijn (uh alleen Giulietta dus). Er zijn al wat impressies/fotoshops geweest van een MiTo met een 4C achtige neus. Niet duur en doet ‘m goed. Dan hebben we het alleen over het uiterlijk natuurlijk. Want onderhuids is de techniek wel doorontwikkeld op bepaalde fronten. De huidige MiTo rijdt echt beter dan de eerste generatie. Een nieuw model is te vroeg, te duur etc.., de Peu 208 werd 2 maand na introductie al actiematig aangeboden! De doodsteek voor een nieuw model, en dit werd voorzien door…. Marchionne! Die man heeft af en toe geniale momenten en visie hoor!

    Giulietta facelift/update was op voorhand al gepland voor 2012/2013. Mede omdat ie al een jaar in de wachtkamer heeft gestaan voordat deze werd geïntroduceerd. (Uitgestelde introductie…goh vaker gehoord). Giulietta heeft echt wal wat verbeterpunten: Modernisering Navigatie (is echt achterhaald) Betere stoelen zijn nodig, nog een stap naar wat meer solide bouw. De Mito zit (vreemd genoeg?) degelijker in elkaar dan een Giulietta. Elke Juul rammelt en kraakt al na 20.000km, echt waar. Techniek en betrouwbaarheid is op zich wel OK, na wat opstart perikelen met versnellingsbak, na 100km al krakende draagarmen…. Ik ken genoeg ex. Golf en A3 rijders die 40dkm of meer per jaar rijden en met dat VAG product (veel) vaker in de werkplaats zijn geweest dan met hun huidige Giulietta. Maar laten we die discussie hier niet (nogmaals en voortdurend) voeren.

    Alfa heeft nou eenmaal een achterstand in (bepaalde) ontwikkeling, die al dateert sinds de 164 en misschien al wel eerder. Dat haal je maar zo niet in. Af en toe een grandioze demarrage om vervolgens weer terug te vallen in het peloton. Pure geldkwestie en Italiaans gebrek aan visie en continuïteit. Maar goed, als dit allemaal waar is en goed aangepakt wordt, ziet het er op de middellange termijn veelbelovend uit. Als de Maya’s geen roet in het eten hebben gegooid tenminste… Lange termijn is weer wat anders. Hoop doet leven.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 16:31
    Permalink

    Bart jan,

    Hoe komt je er bij dat elke juul kraakt na 20000km, je lult echt uit je nek. En de mito is echt niet degelijker gebouwd dan een juul, het is net andersom als je het mij vraagt. We hebben ze thuis beide dus kan aardig vergelijken.
    Kan niet zo goed tegen lul verhalen 🙂

    Ben zeer blij met het plan wat er nu ligt echter wel afwachten of het werkelijkheid wordt, ik hang de vlag nog niet uit. Pas als de giulia uitkomt.

    gr

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 17:21
    Permalink

    @redbart

    Omdat we inmiddels 2 jaar MiTo op de oprit hebben staam (rijden er ook mee hoor) en ik de afgelopen 2 jaar beroepsmatig ongeveer met bijna 30 Giulietta’s heb kennis gemaakt en ook met vol enthousiasme en veel plezier deze aan de man heb gebracht! 😉 Zoals gezegd verder echt een prima product maar zeker voor verbetering vatbaar. Maar ja, wat is niet voor verbetering vatbaar.

    Beantwoorden
  • 19 december 2012 om 21:17
    Permalink

    @redbart

    IDD onzin: Een juul kraakt normaal ruim voor 20K
    Kruis beroepsmatig meer dan regelmatig het pad van de Giulietta. Altijd weer met veel plezier, maar kraken hoort bij de Giulietta als Romeo bij Giulia.

    Beantwoorden
  • 20 december 2012 om 09:05
    Permalink

    Kraakt de Giulietta? Net als de 156/147 ook doen?
    Wat kraakt er dan?
    Ik neem aan dat de MITO dit niet doet?

    Beantwoorden
  • 20 december 2012 om 09:24
    Permalink

    Het is voornamelijk de ophanging. Ook de Bravo kraakt daar behoorlijk. Blijkbaar hebben ze dit met de Evo variant niet opgelost. 🙄

    Beantwoorden
  • 20 december 2012 om 09:38
    Permalink

    Dit is trouwens wel een slechte zaak. Ik baal bij m’n 147 al dat deze kraakt maar dat had bij de Bravo en de giulietta toch wel opgelost mogen zijn. Een McPherson wiel ophanging is tegenwoordig geen rocket science meer. De 147 heeft namelijk een stuk meer bewegende delen in de voorwielophanging.
    Blijft het allemaal wel heel? Of moeten de draagarmen ook om het jaar worden vervangen?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.