Neemt señor MiTo straks de leiding over Centro Stile?
Volgens Autoblog Argentina zou de nieuwe leider op de designvloer van Alfa Romeo een Argentijn zijn die zijn sporen inmiddels verdiend heeft.
Christopher Reitz stapte op en volgens sommigen is het nu de beurt aan Juan Manuel Diaz. Hij is verantwoordelijk voor het eindontwerp van de MiTo en werkt momenteel op de afdeling ‘Advanced Design Fiat’. Hij zou zijn uitgekozen om het nieuwe Alfa Romeo esthetisch verder te brengen onder het algeheel toezicht van Harald Wester. De man uit Rosario zou zelfs al een week in functie zijn. Hij werkte reeds voor Renault en heel even voor Pininfarina, voordat hij i.v.m. de MiTo naar Centro Stile Alfa Romeo mocht komen toen Sergio Cravero nog CEO was. De Alfa top is na Wester nu ook designtechnisch ververst en kan binnen de nieuwe sportieve tak van FGA flink aan de bak, om de toekomst voor het Milanese merk veilig te stellen.
Oeff.. Laat ik het maar optimistisch houden. Iedere ontwerper heeft recht op een dwaling. Laten we hopen dat hij dat achter de rug geeft. 🙂
Zie het als een leerproces.
Ik kwam op de website van Diaz (http://www.juanmanueldiaz.com) een foto tegen met een ‘oude bekende’, het concept van de Alfa Kamal, de laatste tijd toch weer een actueel verhaal geworden.
Overigens: waar zou deze foto gnomen zijn?
http://www.juanmanueldiaz.com/foto5.html
De design brief van Juan Manuel Diaz was een Alfa te ontwerpen op basis van de Grande Punto.
Op zich is de Mito een mooie auto alleen valt iedereen over de lampen die wat raar a la Lancia Lybra in de neus staan.
Met een ander randje eromheen valt het overigens wel mee.
Zo Sergio je aan het voorbereiden op Geneve?
Je zit wel op heel veel designer sites op dit moment.
Vond die 159 interpretatie van Diaz nogal Lancia Delta.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!
Niet hij! En het is nog een Argentijn ook, bedankt hoor!
Straks krijgen alle Alfa’s Tweety-oogjes! :'(
Viva la patria carajo! Die Mito is wel vernieuwend qua ontwerp en knap gedaan op basis van een Punto. Toch overtuigen de koplampjes mij ook niet helemaal; de ontwerpen op zijn site voor de 159 opvolger al helemaal niet..
Ik verdenk de Fiat groep er van dat de keuze ook op hem is gevallen omdat hij, als relatief jonge ontweper die nog relatief ‘vers’ bij Alfa Romeo is, nog te modelleren valt naar de wensen van Fiat. Ideeen heeft hij voldoende en afgezien van de oogjes van de Mito, waar discussie over plaatsvindt, heeft hij zich best goed van zijn taak gekweten (ook gezien de kaders waarbinnen ontworpen moest worden).
Over het Kamal ontwerp valt te discussieren maar en designlijn is zeker ingezet, ik ben benieuwd, het lelijke eendje zou zomaar ineens een mooie zwaan kunnen worden.
@ Tommaso: Alle zeilen moeten bijgezet worden om de ontwerpstudies in Geneve van gefundeerd commentaar te voorzien 🙂 Zo kunnen wij, als Alfisti, ons steentje bijdragen aan de ontwerprichting van de toekomstige Alfa’s. Het is een roeping…..
Gun de jongen een kans. De Mito voldoet aan de verwachtingen. De Mito doet het volgens mij beter dan de 159. De 159 was bij de introductie te zwaar, geen zuinige motoren en bovendien zeer weinig tot geen groene labels. Het is in Nederland misschien niet te merken dat de Mito aan de verwachtingen voldoet.
Zuinig en groene labels voeren momenteel de boventoon. Dit zijn tegenwoordig punten waar de consument en leasemaatschappijen naar kijken.
PS. Zag gisteren alweer de Mito QV reclame + een extra reclame even verder op in het reclame blok. Ga zo door Alfa.
Gezeur over design MiTo moet nu toch eens ophouden, hoor!
Binnen de ruimte die er was (Grande Punto = basis) is het gewoon een prachtig ontwerp. Veruit de mooiste auto in die klasse.
Enige aandachtpunt en meest gehoorde kritiekpunt zijn de koplampen. Als je daar problemen mee hebt, bestel de MiTo dan gewoon – zoals iemand al eerder schreef – met de koplampomranding in de kleur van de carrosserie. E.e.a. oog dan direct kleiner/bozer/minder Tweety-achtig.
Stond net in mijn Lybra achter een bij het stoplicht..wat een gaaf ding. Wat dat betreft komt het goed met Alfa Romeo.