De mythische Ferrari F40 is 30 geworden
Eind vorige week blies de F40 dertig kaarsjes uit. Deze legendarische Ferrari, waar menig kind wel een plaatje, poster of schaalmodel van had, is misschien wel de eerste echte supercar ooit. Op 21 juli 1987 werd het ‘beest’ met 478 pk sterke V8 in het Centro Civico te Maranello gepresenteerd in aanwezigheid van de oude Enzo Ferrari (foto onder). Op deze plek staat vandaag het Museo Ferrari. De compromisloze F40 was toen bedacht om de veertigste verjaardag van het inmiddels 70 jaar oude Ferrari te vieren. Enzo Ferrari mocht het allemaal nog net meemaken, aangezien hij een jaar later op 14 augustus overleed.
In 14 maanden tijd werd de Ferrari F40 ontwikkeld. De prototype circuitauto 288 GTO Evoluzione vormden in veel opzichten de blauwdruk voor deze extreme Stradale. De 288 GTO Evoluzione werd puur experimenteel, vanaf het moment dat de categorie groep-B het jaar ervoor (1986) kwam te vervallen. De V8 met dubbele turbo, officieel F120A, is afkomstig uit de Evoluzione, evenals de aanpak om zoveel mogelijk gewicht te besparen, dankzij het gebruik van verschillende hoogwaardige materialen. Hierdoor weegt de F40 slechts 1100 kg. Ermanno Bonfilgioli had destijds de leiding bij Progetti Specali. Hij weet nog goed dat Kevlar bijvoorbeeld vijf maal duurder was dan aluminium. Daarom werd het daarna nooit meer gebruikt. Dat zegt genoeg over hoe hoogdravend het project van de F40 medio jaren ’80 was. Ferrari bewees opnieuw technisch grensverleggend te zijn.
Designer Aldo Brovarone stelde het ontwerp volledig in dienst van de aerodynamica. Een puur functioneel ontwerp dus, dat ondanks dat bij velen op het netvlies gebrand raakte. Aanvankelijk bleek tijdens eerste tests de F40 nauwelijks een makkelijk bestuurbare auto, herinnert testpiloot Dario Benuzzi zich. Ondanks dat werden alle kinderziektes verholpen en was een unieke rijdynamiek het uiteindelijk resultaat, precies zoals men het voor ogen had. Een spartaanse auto zonder compromissen en luxe. Zonder stuurbekrachtiging en elektronica. Bestemd voor de ervaren rijder die het unieke karakter nooit meer zal vergeten. De Ferrari F40 heeft een top van 320 km per uur en gaat van nul naar honderd in 4,5 seconden. Er werden 1350 exemplaren van gebouwd van 1987 tot 1992.
Een mijlpaal.
Compromieloos,
Net als z’n uiterlijk.
Als ‘vorm volgt functie’ hier is toegepast, dan; oh wat is aerodynamica lelijk vorm gegeven zeg! Persoonlijk vind ik deze al net zo onbegrijpelijk ‘hideous’ als de AR SZ. Maar ja; it’s a way to make a statement… en dat kunnen die Italianen…
Vanaf dat moment ben ik helemaal afgeknapt op Ferrari. Persoonlijk vind ik ze tegenwoordig, weer enigszins terugkomen, naar mooie/sierlijke lijnvoering.
Overigens wel positief; zijn de indrukwekkende technische specs.