MultiJet 2 nu op 500 en 500C
De eerste telgen van de nieuwe MultiJet familie vinden nu hun weg ook naar de mooiste stijlicoon binnen de Fiat afdeling.
De 1.3 MultiJet2 van 95 pk zal vanaf nu namelijk ook leverbaar zijn op de kekke 500 en 500c. Deze ultra zuinige doch gulzige motor is sinds kort ook verkrijgbaar op de MiTo en Punto Evo. Resultaat van de kersverse diesel-innovatie van FPT, zoals onlangs namens deze technische organisatie van FGA ook uitvoerig naar buiten is gebracht. Na deze basisvariant zullen ook andere MultiJet2 motoren op verschillende modellen binnen FGA in de nabije toekomst van start gaan. Deze motoren met nieuwe commonrail injectiesysteem worden allen met start-stop uitgevoerd. De felle 1.3 diesel zorgt dat een sprintje naar de 100 al in 10,7 seconden klaar is en dat de top snelheid bij de 180 km per uur ligt. Gemiddeld ligt bij dit alles het verbruik op 1 litertje per 25 km. Schoon als Fiat is, zal de 500 MultiJet2 slechts 104 gram/km CO2 uitstoten.
Maar dat is niet de enige nieuwigheid op de hele 500 familie. Ook de achterwielophanging is over het gehele gamma vervangen voor een geavanceerder type, dat op de 500c onlangs al debuteerde. In dit geval gaat het om een meer ’torderende’ ophanging waardoor de wielen minder star en semi onafhankelijk zijn. Ook de stabilisatorstang is nieuw en is zoals die op de Abarth 500. Het rijcomfort van de 500 zal hierdoor alleen maar toenemen en volwassener aanvoelen.
Kortom de 500 series van Fiat blijven innovatief en up to date, waardoor deze stijlicoon buitengwoon de moeite waard blijft. Je krijgt waar voor je geld.
Nu hopen dat er ook cruisecontrol leverbaar wordt. Een diesel, zeker zoals deze, is voor km-vreters en dan wil je gewoon CC er op.