MultiAir in Detroit
Italiaanse motortechniek voor de massaproductie zet voet aan wal in Detroit deze maand.
Hoewel het een voetnoot lijkt van een Amerikaanse autoshow, is dit het feitelijke begin van een belangrijke periode voor de Italiaanse autoindustrie. Het is natuurlijk mooi en opmerkelijk dat we straks Fiat en Alfa Romeo modellen in de States zien verschijnen, maar het grote Italiaanse succes zit straks eigenlijk onder de Amerikaanse motorkappen. Want hoe je het wend of keert, er is momenteel een Amerikaanse revolutie gaande wat dat aan gaat. De grote krachtbron is altijd heilig geweest maar nu lijkt er eindelijk een omwenteling gaande dankzij een flinke crisis. Dat blijkt ook overduidelijk uit deze editie van de NAIAS dit jaar, die groener is dan ooit.
De Italiaanse downsizing-techniek zit in de VS op de voorste rij. MultiAir komt als geroepen en precies op het juiste moment. De hele tweede grootste industrie van Detroit (Chrysler, JEEP, Dodge) staat nu tot de beschikking van krachtige schone wondertjes van Fiat Powertrain Technologies. Een waar privilege. Vanaf 2014 zal maar liefst 80% van deze groep uitgerust zijn met Italiaanse techniek. Dit zorgt voor een stevige daling van een kwart qua verbruik en natuurlijk voor een hoop inkomsten in de kas van Lingotto.
Onderin vinden we in eerste instantie de 1.4 MultiAir in twee varianten. Een turboloze 100 pk met 130Nm koppel en een krachtige turbo met 170 pk en 231Nm koppel. Deze zullen worden gefabriceerd in de fabrieken in Dundee, Michigan. Daarboven vinden we de eerste toepassing van MultiAir op een Amerikaanse motor. De 2.4 WGE motor krijgt zo 190 en 230Nm koppel. Daar komt later nog een turbo variant bij, met uiteraard prestaties waarvan Amerikanen hun enorme blokken van weleer snel zullen vergeten.
Niet echt groot, is in de VS ook een V6. Daarom is de ontwikkeling van de 3.6 Pentastar van Chrysler, op de valreep een belangrijke prestatie geweest voor de toekomst. Momenteel lijkt deze Amerikaanse motor -met het oog op Multiair- nog een tandenloze leeuw. Een V6 is dan ook geen lijstaanvoerende motor volgens de Amerikaanse cultuur. Maar in Italië denkt men daar heel anders over. In de nabije toekomst zal dus MultiAir mét en zonder turbo, van de V6 een levendige schone ’top of the range engine’ maken met veel potentie.
Maar dat is niet de enige Italiaanse tomatensaus over de Amerikaanse hamburger. De DDCT (Dual Dry Clutch Transmission) koppeltechniek waar wij nog kennis mee moeten maken, zal vrijwel gelijktijdig in Detroit worden toegepast de alle modellen vanaf het D segment.
Kortom, er ligt veel in het verschiet dankzij de (tot nu toe) succesvolle schaalvergroting van FGA met Chrysler.
Lekkere hamburger. Maar de tomatensaus zal toch wel een amerikaanse saus worden. Had gelezen dat de Dual Clutch door Borgwarner geleverd zal worden. 😉
Ben wel het V6-verhaal een beetje kwijt. Krijgen “wij” alfisten straks ook de Pentastar of een V6 die geheel door FPT is ontwikkeld?
De V6 voor Alfa Romeo wordt een heel nieuw ding volgens Alfa Romeo mensen en zal misschien alleen in de kern een Amerikaanse basis hebben.