Mopar maakt van de Amerikaanse 500 een ‘Stinger’
Op de autosalon van Chicago volgende maand zal Mopar groots uitpakken omdat het 75 jaar bestaat. Mopar is de onder Amerikanen zeer bekende onderdelenleverancier van Chrysler, maar behalve de nodige nuttige servicepunten, staat het label ook al jaren gelijk aan allerlei esthetische aanpassingen op producten van de fabrikant uit Detroit. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Magneti Marelli, al produceert deze bedrijfstak zelf geen onderdelen. Inmiddels is Fiat daar de baas en heeft Mopar een Italiaanse CEO die luistert naar de naam Pietro Gorlier. Hij liet de afgelopen week weten dat Fiat-Chrysler besloten heeft om Mopar in te zetten als mondiaal servicenetwerk voor de merken van FGA en Chrysler. Een logische keuze, aangezien Fiat niet over een eigen specifiek netwerk beschikt. De bestaande 50 servicepunten in meer dan 120 landen zullen verder worden uitgebreid de komende twee jaar, wat gelijk staat aan het opnemen van ruim 50.000 onderdelen voor de Italiaanse en Amerikaanse merken, die momenteel goed zijn voor een wagenpark van ongeveer 70 miljoen auto’s. We zullen dus steeds vaker met deze naam in aanraking komen.
In Chicago staat Mopar met extra rijk aangeklede exemplaren van de Chrysler 300 en Dodge Dart, maar uiteraard ook met een nieuwe kijk op de Fiat 500. Het is niet de eerste keer dat Mopar zich met de kleine Fiat bezighoudt; Dit keer betreft het een kit met de naam Stinger. Een gele 500 met 1.4 MultiAir motor heeft een hoop gesatineerde details en speciale 17 inch lichtmetalen spaakvelgen. Het interieur is afgewerkt in geel en zwart Alcantara en heeft accenten in carbon fiber. Andere remmen en een ander uitlaatsysteem maken deze 500 iets wakkerder dan een normaal exemplaar uit de Mexicaanse fabriek van Toluca.