Mooie zwarte cijfers voor Fiat over 2010
Zoals we reeds tussen neus en lippen door lieten weten mag Fiat tevreden terugkijken op 2010. Een moeilijk jaar voor Fiat Automobiles in Europa, maar dat was dan ook de enige dissonant op de feestvreugde. Als je onze site een beetje volgt dan weet je dat de doelen na het derde kwartaal al naar boven toe werden bijgesteld en uiteindelijk is het jaar zelfs afgesloten met 600 miljoen euro winst en een omzet van 56,3 miljard euro. Alle oorspronkelijke targets voor het afgelopen jaar zijn tegen de verwachtingen van analisten in ruimschoots gepasseerd. De cijfers zijn vanochtend meegedeeld aan de raad van bestuur. De omzet over de gehele groep pakte 12,3% hoger uit dan de oorspronkelijke aankondiging. Het bedrijfsresultaat was geraamd op 1,94 miljard maar kwam uiteindelijk op 2,2 miljard euro uit. In 2009 was dat 1,1 miljard. De winstcijfers in het zwart staan dus op 600 miljoen ten opzichte van de 848 miljoen in het rood van vorig jaar. Netto schulden zijn gedaald van 4,4 miljard naar 2,4 miljard. De liquiditeit is hiermee toegenomen van 15,9 miljard naar 12,4 miljard euro.
Ook zijn de targets voor het komende jaar bekend gemaakt en is er opnieuw een bevestiging voor de financiële doelstelling die bij het plan voor 2010-2014 horen (april 2010). Fiat SpA wil in 2011 een omzet behalen van ongeveer 37 miljard euro en Fiat Industrial SpA rond de 22 miljard euro. Het bedrijfsresultaat is beraamd op 0,9 tot 1,2 miljard euro wat de autodivisie betreft en 1,2 tot 1,4 miljard voor de Industrial groep. De netto schuld moet verder dalen naar 1,5-1,8 miljard euro wat Fiat betreft en naar 1,8-2 miljard euro wat Fiat Industrial betreft.
De stemming op de beurs over de afgelopen week wat betreft Fiat SpA (+1,9%) en Fiat Industrial SpA (+8,3%) is momenteel positief te noemen dankzij de solide resultaten. De autodivisie (inclusief FPT, Magneti Marelli en Teksid) boekte een omzet van 35,9 miljard euro (+9,8% t.o.v. 2009) en Fiat Industrial SpA 21,3 miljard euro (+18,8%). Fiat Auto verkocht 8,2% minder personenauto’s maar 27% meer lichte commerciële voertuigen waardoor FGA alleen toch een omzet had van 27,9 miljard euro (+6% t.o.v. 2009). Dankzij de komende investeringen verwachten zowel Fiat SpA als Fiat Industrial SpA dat er een substantiële groei zal zijn voor 2011. De beide SpA’s zullen het komende jaar blijven inzetten op optimalisering van het kapitaal, het beperken van risico’s en het voldoen aan financiële verplichtingen.
Mooi. En nu graag investeren in nieuwe modellen.
Harde positieve cijfers = weinig reacties hier op de site???
Dat zijn cijfers voor wie economie heeft gestudeerd 🙂
Het enigste wat ik nog (een beetje) begrijp : de schuld is gedaald.
En bedraagt nu zo’n 110 % van wat er op 1 jaar aan bedrijfsresultaat (= alles wat er verkocht wordt ?) kan gemaakt worden (vgl met cijfers van 2010).
Dat is een schuldratio die erg Italiaans is, België doet het iets beter met 98 % van het BBP 🙂
Tja, wat komt er dit jaar voor nieuws om de resultaten te verkrijgen zoals nu voorgesteld? Enige nieuwe model komt bij Lancia vandaan….? Hopelijk gaat voor AR de Giulietta een goed verkopend (en langdurig goed) model blijken.
Overigens uiteraard een mooi resultaat voor 2010!
@Koen: eenvoudig gezegd is het bedrijfresultaat de inkomsten (=omzet; alles wat er binnen komt door verkopen) min de uitgaven (kosten welke gemaakt worden om producten te maken). Winst is bedrijfsresultaat min bijvoorbeeld de rente voor de schuld.
De schuld van Fiat is dus maar een relatief klein gedeelte van de omzet per jaar (4.3 %)
Bedankt voor de uitleg, rboudewijns.
Dat is economie zeker : relatief klein gedeelte (4,3 %), maar wel 2,4 miljard 😕
Maar ook : 600 miljoen winst en (stel) dit 4 jaar achter elkaar = schuld weg 😀 .
Of is ‘netto schuld’ een addertje onder het (economie-taal) gras ?
In ieder geval : België of Italië is op 4 jaar zijn schuld niet kwijt 🙂