Mogelijk een facelift voor Fiat 500L in 2017

500L design

De Fiat 500L is volgend jaar vijf jaar oud en heeft vooral in de VS niet veel indruk gemaakt. Tijd voor een facelift? Het gerucht gaat dat dit volgend jaar wel staat te gebeuren en toen wijzelf onlangs in de gelegenheid waren om dit aan FCA designchef Klaus Busse te vragen grijnsde hij; ‘Daar mag ik niets over zeggen.‘ Het design voor een ruimtelijk concept van zijn voorganger Roberto Giolito (foto onder) was in onze ogen geslaagd en goed doordacht. Een deel van het publiek vindt echter van niet. De belangrijkste reden voor het wisselende succes voor de 500L blijft dan ook dat een Crossover of SUV vanwege het ontwerp een stuk populairder is bij de mensen, ook al lever je praktisch gezien bij zo’n auto een hoop in. Fiat zal beide segmenten blijven bedienen. Als was het omdat de 500L op de Italiaanse markt goed is voor een stevige positie in de verkoop top 10.

500L design2

De daling van de productie in Servië van 650 naar 400 Fiat 500L exemplaren per dag, zal mede dankzij een nieuwe versie weer in een toename kunnen worden omgezet. Momenteel komt de teller tegen het einde van het jaar op een aantal van circa 70.000 exemplaren. Dat is net een kwart van de totale capaciteit van de fabriek in Kragujevac. Bij AutoEdizione vinden we de 500L na tal van tests vooral een fijne, handige en goede auto met een verfrissend uiterlijk.

Deel dit artikel:

21 gedachten over “Mogelijk een facelift voor Fiat 500L in 2017

  • 25 augustus 2016 om 14:57
    Permalink

    Een zeer intelligent ontwerp ,het interieur dan ,de buitenkant is een beetje vreemd geval van een kostte wat het kost baby gezichtje op een bejaarde .
    Een fiat 500 is uniek en heeft een zeer aaibaar uiterlijk .alles wat groter is en moet lijken op een 500 is gedoemd te mislukken .
    Jammer ,had meer een citroen cactus moeten zijn ,eigenwijs,out of the box en slim omgaan met middelen .

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 15:24
    Permalink

    Een keer als huurauto gehad, de Trekking-versie. Best praktisch, leuk dashboard maar qua rijden geen feest. Veel te lichte en vage besturing, knetterharde demping en elke bocht rol je uit je stoel. En het multimedia/navigatiesysteem is waardeloos. Nee, dan kan je beter een B-Max hebben.

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 15:48
    Permalink

    Wat grappig die vage besturing en knetterharde demping herken ik totaaaaaal niet terwijl ik er heerlijk mee naar en door Italië heb lopen karren.

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 15:54
    Permalink

    Een ford is een heel andere auto ,beter rijdende voorwielaanrijvers zijn er bijna niet.
    Helaas spuuglelijk en ook weer andere tekortkomingen da s echt bejaardenvervoer pur sang brrrr.

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 16:16
    Permalink

    Ik ben inmiddels 2,5 jaar eigenaar en dagelijkse rijder van een 500L Living: Een ongekend handige, flexibele en comfortabele auto – oneindig ondergewaardeerd. Wat het uiterlijk betreft moet ik bekennen dat het voor- en achteraanzicht erg iel en matig goed geproportioneerd is, al vind ik het profiel dan weer best OK, zeker in een lichte kleur met zwart dak…

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 16:33
    Permalink

    Ik vind de keuze voor de 500L niet slim niet omdat de auto niet goed is! Maar ik had voor het 500 label gekozen voor een FIAT 500 station de FIAT 500X en die prachtige Zagato coupe 500. Deze markt is voor Lancia die hadden de prachtige Lancia Musa deze had gewoon een opvolger kunnen hebben samen met de Ypsilon.

    Forza Lancia

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 17:41
    Permalink

    Gezien het gebruik van Panda-squarcles in de vorm van wielkasten, secundaire achterlichten, stuurwiel en andere interieur-elementen, had de 500L mogelijk beter – ook qua profilering en afwerking – Panda L geheten, en in die zin beter gepast in de goedkopere Panda-lijn. De 500X was dan zijn evenknie in de 500-lijn.

    Een Panda-neus op de 500L zou zeker niet misstaan, wellicht zelfs beter passen. Als dat het doel van de facelift is…? Alvast mijn fiat (in de betekenis van ‘goedkeuring’).

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 17:54
    Permalink

    We moeten wel in ogenschouw nemen dat het een jaar of 8 geleden geen vetpot was in huize fiat .
    Het lek is nog wel niet boven maar we mogen vaststellen dat de vooruitzichten beter zijn en wie weet zijn ze al met iets helemaal nieuws bezig .
    Ik had voor m n moeder een musa gekocht met semi automaat ,ze is er heel gek mee en eerlijk is eerlijk in het donkerbruin en de dure uitvoering is het een snoepje .

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2016 om 23:33
    Permalink

    Volgens Marchionne was de L voor de Amerikaanse markt duidelijk een vergissing en zou een SUV of Cross het veel beter doen.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 08:24
    Permalink

    De 500 verkoopt stukken beter in de V.S. dan de 500L en is nog veel minder “Amerikaans”. Dus dat het geen SUV of Cross is, is slechts een deel van het probleem. De 500 staat namelijk symbool voor Italiaanse stijl, iets waar Amerikanen wel degelijk voor zijn te vinden.

    De 500 is duidelijk een auto die als familiewagen is ontworpen en later is uitgedost met 500-kenmerken. Dat is duidelijk te zien aan bijv. het interieur dat veel conventioneler is dan dat van de 500. Resultaat is dat de 500L de kenmerken van een klassieker mist.

    Men heeft geprobeert door het 500-uiterlijk de 500L beter te doen verkopen, het omgekeerde is waarschijnlijk bereikt.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 11:13
    Permalink

    @BePa inderdaad, deze auto past in de praktische lijn van Fiat, niet de semi-premium 500-lijn. Maar de reden daarvoor is dat Fiat de Musa-rijders wilde binnenhouden in Italië, en lijkt gelukt als je kijkt naar de verkoopcijfers.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 11:27
    Permalink

    Als je kind gewoon niet zo goed gelukt is ,je houd er heel veel van .
    Dat is eigenlijk al jaren het probleem in italie .buiten het feit dat sommige autos hier niet passen en in zonnige landen perfect op de plaats zijn .
    Dat is het verschil tussen falen en succes ,de grote acceptatietruc.
    Dat de paus ritjes maakt met de 500 l geeft nog een extra boost .trouwens een van de beste zoniet de allerbeste en eerlijkste leiders op het moment .

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 12:26
    Permalink

    @dmantione
    Je hebt zeker gelijk. Aan veel details kan je zien dat de 500L duidelijk bedoeld was als grote Panda (!), Meest opvallende detail: het stuurwiel met het Panda blok in plaats van de 500 cirkel.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2016 om 23:11
    Permalink

    toen mijn delta zijn jaarlijkse onderhoud kreeg een 500L als leenauto meegekregen.
    Het ziet er niet uit, rijdt matig ,besturing veel te licht ,stoel als een soort troon, 2 cilinder geluid vreselijk en onder in geen power, blij dat ik hem aan het einde van de dag weer kon inleveren.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 09:52
    Permalink

    Er ging al een tijdje geleden het gerucht ten ronde dat er een Panda XL zou komen.
    Als deze 500L niet het gewenste succes is van wat Fiat er van gehoopt had, zou een Facelift met overstap naar het Panda label misschien succes vol kunnen zijn.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2016 om 11:03
    Permalink

    Ik was van de zomer in Frankrijk, daar is de 500L en 500X toch veel populairder. Ik ben het er mee eens dat het teveel een Panda XL lijkt de 500L, en zou ook zo in de markt gezet moeten worden. De 500X heeft inderdaad meer 500 verwantschap. Ik heb beide auto’s niet gereden, dus geen oordeel over. Wel ooit in een 85Pk Fiat 500 gereden, dat beetje extra pit deed hem goed, dat was een fijn karretje!

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 12:50
    Permalink

    Er worden zo’n 100.000 stuks per jaar verkocht van de 500L, zo beroerd is dat nu ook weer niet, zeker niet in vergelijking tot de MiTo, Giulietta, de Musa, Idea, etc. Alleen vinden we hem in NW Europa niet mooi, en is de Twinair echt ondergemotoriseerd voor deze best forse auto. Met een facelift en de nieuwe 3 cilinder erin kan hij nog jaren mee.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 15:36
    Permalink

    In die mokka kleur, of donkergroene kleur met een wit of zwart dakje vind ik dit echt een hele leuke auto. Echter, als je hem in Italië ziet moet ik wel bekennen dat hij daar veel beter tot zijn recht komt dan hier in ons landje. Echt een auto voor de vrouw.

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2016 om 16:39
    Permalink

    Vrouwen komen in Italië op 1 of andere manier ook beter tot hun recht …..

    Beantwoorden
  • 12 mei 2018 om 00:16
    Permalink

    HET IS EEN REUZE PANDA, IK HUURDE IN ITALIE EEN DIESEL met semi automaat.
    best lekker karretje in de bergen vooral bij haarspeldbochten terug naar een dat ging niet erg lekker op de automaat veel te traag geschakeld.in het gewone verkeer heb je daat niet zo’n last van.. rijd heer lijk op de autostrada 130 km/u dan 1;15 plm.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.