Modena bezorgd over toekomst Maserati
Louter positiviteit klinkt er momenteel in Italië bij het noemen van de merknaam Maserati. Het label geldt als voorbeeld en kans voor een productieve gemondialiseerde Italiaanse (auto)industrie van luxegoederen. Probleem is enkel dat deze speciaal vormgegeven tak bijna 100% in Turijn is gesitueerd, wat in Modena al een paar jaar nu voor de nodige ongerustheid zorgt. De stad van de ‘Ghirlandina’ (de bijnaam voor de herkenbare domtoren van de stad) was juist gedurende de laatste paar decennia weer trots op het eigen prestigieuze automerk.
Werkgelegenheid is er voorlopig gelukkig wel genoeg, mede dankzij de productie van de Alfa Romeo 4C en de Maserati GranTurismo en GranCabrio. Toch wijst de lokale politiek deze dagen vooral op wat er op de langere termijn zal gebeuren. De drietand boven op de gevel aan de Via Ciro Menotti staat nu nog voor de bijna 90 jaar oude bedrijvigheid in de Emilaanse stad, maar regionaal afgevaardigde van de PDL Andrea Leoni (foto) vraagt zich ernstig af of er nu niet aan die goede fundering wordt geknabbeld door de ambities in Turijn. Hij vreest voor een verpaupering van deze sterke kant van de identiteit van Modena en vraagt Fiat om een meer duidelijke visie.
Het gaat om een fabriek voor serieproduktie. Dat betekent dat nu Maserati grotere aantallen gaat produceren er meer in faciliteiten geproduceerd gaat worden voor massaproduktie. Desondanks kan ik mij niet voorstellen dat er geen exclusieve Maserati’s voor serieproduktie meer gaan komen.
Verder is de concurrentie verminderd: Pininfarina heeft zijn faciliteiten voor serieproduktie afgestoten, wat een reden zal zijn dat de 4C bij Maserati i.p.v. Pininfarina gebouwd wordt. Met de 4C heeft deze fabriek waarschijnlijk meer werk dan ooit tevoren. Goede kans dat er ook na de 4C weer een Alfa voor serieproduktie zal komen.
Zoals altijd kun je nooit in de toekomst (en de gedachten van de FIAT-directie kijken), maar ik ben niet zo negatief over het potentieel van deze fabriek.
Sergio Marchionne, CEO van een wereldwijs opererende autofabrikant voor wie Italië zowel als productieland als consumentenmarkt steeds minder belangrijk wordt, zal niet meteen wakker liggen van wat het gemeentebestuur van de stad Modena vindt van zijn plannen. En dat is maar goed ook.
Pure willekeur jouw reacties mareblu. Modena en Maserati zijn één en elke Italiaan en liefhebber is vatbaar voor het voortbestaan van deze combi. Zou jij ook moeten zijn aangezien AlfaRomeo niet meer is wat jij zou willen nu het uit Arese weg is. 😉
@Lancia$Ever het zou me echt een zorg zijn in welke Italiaanse stad een Alfa of Maserati gebouwd wordt. Sterker nog, ze mogen ze ook allemaal in Amerika of Polen bouwen. Als het design maar Italiaans is en de marketeers vooral geen Italianen zijn, dat is het belangrijkste. Wat maakt het uit waar mijn Alfa in elkaar geschroefd is? Als ik onder de motorkap kijk zie ik Duitse, Japanse etc onderdelen, de tijd dat een Italiaanse auto uit Italiaanse onderdelen bestond is toch al lang voorbij? Ik ben het met je eens dat dit geen vooruitgang hoeft te zijn hoor: de enige keer dat ik me pech strandde in mijn Lybra was omdat de toerentalsensor van Bosch ermee ophield bijvoorbeeld…Maar praten over Arese en Modena is als het koesteren van sprookjes