Modeloffensief Fiat krijgt vorm in 2016

C sedan

Fiat zal in 2016 flink op dreef zijn wat nieuwe marktintroducties betreft. De afgelopen jaren betrof het nog een uitgesmeerd programma dat vooral uit de uitbreiding van het 500-gamma bestond en de komst van de nieuwe Panda, maar binnen een jaar tijd zal er heel wat meer te beleven zijn. Fiat heeft in Europa als automerk jarenlang met moeite het hoofd boven water weten te houden en was sinds 2007 vooral afhankelijk van het succes van de 500. CEO Marchionne beklaagde zich in deze periode zelfs zo nu en dan over het imago van het merk op de belangrijke thuismarkt.

C sedan2

Maar vooral sinds de komst van de 500X, is er een heel andere gemoedstoestand te bespeuren bij leidinggevenden over het Italiaanse merk in onze regio. Sinds de aanstelling van Marchionne’s rechterhand Alfredo Altavilla lijkt er een goede vaste koers te zijn gevonden. Nu cijfers deze aanpak beginnen te belonen, is men alleen maar zekerder van hun zaak. Gianluca Italia heeft als eindverantwoordelijke van het merk nu ook de taak gekregen om zich over de commercie in Italië te buigen (voor alle merken van FCA). Vorige week heeft hij tijdens de introductie van de nieuwe Doblò laten weten dat de weg omhoog -vooral sinds de komst van de Fiat 500X- ook een vervolg zal krijgen dankzij de komst van een nieuwe vijfdeurs op hetzelfde platform en twee verrassende nieuwkomers in de vorm van een compacte sedan en een stationwagon (zie testfase foto’s).

C sedan3

De nieuwe hatchback zal vrijwel zeker op de 500X geënt zijn en de sedan en stationwagon worden aangemerkt als vervangers van de inmiddels uitgerangeerde Bravo. Zoals op de foto’s hierboven ook goed te zien is, gebruikt Fiat hiervoor hetzelfde platform als die voor de 500X en de Jeep Renegade (getuige het 500L interieur en de verbreding van de Linea-carrosserie). De nieuwe C-segment vervangers zijn dus feitelijk iets compactere modellen op het B-wide platform en worden niet geplaatst op het bestaande Compact (US Wide) platform van bijvoorbeeld de Giulietta (of de Wide van de Viaggio/Dart). Een belangrijke tactische zet die Fiat meer voordeel moet brengen qua kosten en positionering op de markt. Op termijn zullen ook Braziliaanse varianten van de nieuwkomers gebouwd worden in de fonkelnieuwe fabriek in Pernambuco. Ook een goedkopere Crossover op dezelfde basis ligt in de planning voor 2017. Deze kan gezien het belang van de Italiaans markt mogelijk in Pomigliano d’Arco naast de Panda gebouwd worden.

Naast deze modellen zal de kaskraker 500 zoals eerder gezegd een grondige update ontvangen, krijgt de Freemont een uitgebreide aanpassing en zal de 124 Spider voor de mondiale markt het levenslicht zien.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.