Mirafiori wordt steeds meer bruisend zenuwcentrum van Stellantis Europa

Enlarged Europe Hub.

Dat FIAT’s historische industriële complex Mirafiori in Turijn een meer veelzijdige rol krijgt binnen Stellantis was al wel duidelijk. Naast een nu nog te lage autoproductie in de vorm van de 500 BEV en de Maserati GranTurismo/Cabrio (Folgore, Modena en Trofeo), een florerende eDCT transmissie productie, is er het Battery Technology Center, de Circular Economy Hub, de grEEn-campus en het Europese hoofdkantoor van Pro One bedrijfswagens. Opnieuw worden de uitbreidingen binnen dit complex concreet. Stellantis maakt bekend dat de Enlarged Europe Hub in Mirafiori zal zetelen. Dit zorgt voor een coördinerende rol als het om productontwikkeling gaat. Oude tijden herleven een beetje dus voor wat ooit het hart van het grote FIAT was. Goed nieuws voor Turijn en heel de regio. Nog eens 100 ingenieurs gaan precies deze maand aan de slag met als specialisme AI en andere digitale ontwikkelingen. Ze zijn allen jonger dan 35 jaar. Jean Philippe Imparato zal als hoogste baas van Stellantis Europa dus veel in Turijn te zien zijn.

100.000 FIAT’s per jaar.

Intussen is er ook al veel bekend over de aanstaande hybride 500. Naast de specificaties van deze instapper die we gisteren al met jullie deelden, wordt ook steeds meer gesproken over de productieaantallen. Ruim 100.000 op jaarbasis. Meer mensen zullen tegelijk aan de slag kunnen. In Turijn spreekt men inmiddels over een Mirafiori dat langzaam tot leven komt.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Mirafiori wordt steeds meer bruisend zenuwcentrum van Stellantis Europa

  • 14 februari 2025 om 15:31
    Permalink

    Mirafiori doet me altijd denken aan de befaamde 131.

    Beantwoorden
  • 27 februari 2025 om 05:40
    Permalink

    Raar dat het vlaggeschip van Maserati wordt gemaakt in dezelfde fabriek als de 500e. Dat is logica van de boekhouders, maar niet handig.
    Qua marketing een matig verhaal. Beleving, heritage en exclusiviteit zijn gevoelsaspecten die kritisch zijn voor de kopers van een Maserati. En zo is het een slecht verhaal. Typisch nog de geest van Tavares en Stellantis. Dit moet beter. De productie moet terug naar Modena.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.