Mirafiori maakt zich klaar voor Maserati productie
Momenteel gaan eindelijk de investeringen in Fiat’s wieg Mirafiori van start, dankzij de opmaat richting de productie van een SUV van Maserati. Marchionne sprak deze geruststellende en woorden vanmorgen in Genève. De Maserati SUV (Levante) zal begin 2015 voor het eerst van de band rollen, gedurende een eerste testfase van de productie. Intussen zal naar verwachting eind dit jaar al met de installatie van de assemblagelijn begonnen worden.
Hetzelfde ’trucje’ als in Grugliasco (foto) zal ook in Mirafiori toegepast worden, waarmee Turijn de bakermat van Italiaanse luxe wordt. Auto’s uit de hoogste segmenten die bovendien primair voor de exportmarkt in aanmerking komen. Een strategie dat in het verleden enkel fragmentarisch en dikwijls zonder succes door de Italiaanse fabrikant is toegepast. Beide fabrieken in de Piemontese hoofdstad vormen samen letterlijk een aparte bedrijfstak binnen FCA.
De Maserati Alfieri zit volgens de CEO ongeveer 2 jaar van een productiestart af. De zeer aantrekkelijk nieuwe GT waarvan de blauwdruk in Genève te zien is, zal eveneens in Turijn gebouwd worden. Dat laatste is overigens niet letterlijk door de hoogste baas uitgesproken, maar Maserati’s traditionele thuisbasis Modena, lijkt enkel nog voor veel kleinere productieaantallen in aanmerking te komen. De doelstellingen met de Alfieri/GranSport liggen echter stukken hoger dan nu bijvoorbeeld met de aan de Viale Ciro Menotti handmatig geproduceerde GranTurismo het geval is. Marchionne zinspeelde op de naderende productie van de nieuwe GT door te zeggen dat motoren en platform reeds klaar zijn voor gebruik. De Alfieri concept ziet Marchionne overigens graag als een krachtig signaal richting de concurrentie, over waartoe men in Italië in staat is vandaag de dag.
Schitterende auto, mooie Italiaanse naam ook voor deze auto. In dit 100-jarig bestaan een passend eerbetoon aan een van de mannen van het eerste uur.
Wat een bloedmooie auto, daar wordt je stil van. http://www.autoweek.nl/video/3891/beursverslag-autosalon-geneve-2014-deel-5
Start filmpje bij 3.45, daarvoor zit wat rommel.
Inderdaad maar een het stuk van dat filmpje wordt je niet blij van 😉
Autoweek moet je ook niet serieus nemen !!!!