Mirafiori krijgt over een jaar nieuw productiemodel
Na spoedberaad over de toekomst van FCA’s fabrieken in Turijn, heeft Lingotto alvast aan de bonden toegezegd dat er over maximaal een jaar een productiemodel bijkomt in Mirafiori. Tot die tijd moet er zoveel mogelijk met werknemers (zo’n duizend man) geschoven worden tussen Grugliasco en Mirafiori. De koek is nagenoeg op namelijk als het om de sociale uitkeringen gaat voor het personeel van Mirafiori. Daarom had 2018 al het jaar van nieuwe output moeten worden en meer productie.
Dat duurt dus iets langer allemaal en daarom was er vandaag extra overleg tussen vakbonden en fabrikant, dat op 26 april alweer een vervolg zal krijgen. Intussen volgen op 1 juni de feiten als het om het productieplan gaat. Voor bonden en werknemers zijn dit maanden die tergend langzaam voorbijgaan. De Alfa Romeo MiTo zal binnen enkelen maanden met pensioen gaan. Daarmee is de werkeloosheid in de toch al jaren beneden de maximale capaciteit draaiende fabriek, tot een nieuw dieptepunt gedaald. De Maserati Levante laat in z’n eentje het licht in de fabriek niet dag en nacht branden, maar met de toevoeging van een grote Alfa Romeo SUV eind volgend jaar zal er al merkbaar een andere wind waaien door de oude kraamkamer van Fiat.
Het duurt sowieso allemaal veel te lang bij FCA.
Ik denk dat je veel kunt aflezen rond het investeringsgedrag rond Mirafiori. Er lijkt geen sprake te zijn van grootschalige investeringen in de fabriek. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen model komt, dat lijkt me wel aannemelijk, maar het is waarschijnlijk wel een teken dat de fabriek ook weer niet op volle kracht zal gaan draaien en de sombere tijden helaas zullen aanhouden 🙁
Je bent als bond ook niet helemaal goed snik als je in de mooie praatjes van FCA/Marchionne gelooft. Over een jaar is er gewoon nog steeds geen nieuw model voor Mirafiori. Daar kun je wel vanuit gaan.