Mirafiori bouwt vanaf 2014 de opvolger van de Fiat Sedici
Vanaf het tweede kwartaal van 2014 zal Fiat een compacte SUV bouwen in Turijn. Deze kleine SUV die Fiat in Mirafiori wil gaan bouwen is officieel de opvolger van de Sedici die momenteel in Hongarije in samenwerking met Suzuki wordt gebouwd. Volgens Automotive News is er nu meer helderheid over de route die Mirafiori zal gaan volgen, richting een meer productieve toekomst. Een route die nog redelijk lang is, maar intussen dus voor de werknemers gelukkig al een stuk helderder is geworden. In deze grootste Fiat-fabriek van Italië worden nu de MiTo, Idea en Musa gebouwd.
Volgens Fiat zal de opvolger van de Sedici als eerste in productie gaan en zal later een variant van Jeep op hetzelfde platform toegevoegd worden. Mogelijk zal Suzuki ook meeprofiteren van dit B-Wide/Small Wide platform (variant van B-Evo/Small) waar inmiddels de 500L op gebouwd wordt in Servië. De Japanners zullen dat dan helemaal zelf gaan doen in het Hongaarse Esztergom (vermoedelijk gebaseerd op het onlangs getoonde concept XA Alpha). Maar in Mirafiori hoeft men voor extra bedrijvigheid gelukkig niet tot 2014 te wachten. Volgend jaar al, zal Alfa Romeo namelijk de assemblagelijn opbouwen voor de productie van een nieuwe vijfdeurs auto, op een aangepaste versie van het B-Evo platform. De Fiat Idea zal dan z’n Europese carrière afsluiten. De Lancia Musa blijft nog voorlopig van de band rollen zegt men vanwege de vraag naar dit model.
Als alles gaat zoals het gaan moet, zal Mirafiori eindelijk weer op stoom komen en een jaarlijkse productie hebben van 280.000 SUV’s per jaar plus een jaarlijks aantal kleine Alfa’s. Een investering van 1 miljard euro gaat daaraan vooraf.
Typisch dat men niet nauw blijft samenwerken met Suzuki voor dit model, helemaal nu met Jeep erbij. Komt nu een beetje over als werkverschaffing voor Mirafiori.
Ik begrijp je opmerking niet helemaal San. Een nauwe samenwerking hoeft toch niet in dezelfde fabriek plaats te vinden. Het lijkt juist op een nog nauwere samenwerking omdat de volumes omhoog gaan per model waardoor je het niet in 1 fabriek kwijt kunt. Vergeet niet dat Fiat nu gaat leveren aan Suzuki, terwijl het eerst meer andersom was. Weet je eigenlijk wel hoe groot Mirafiori is in vergelijking met die kleine fabriek in Esztergom? (heb beide ooit bezocht trouwens) Zou een knap staaltje werkverschaffing zijn 😉