Minister Passera bezorgd over voortgang investeringen FIAT
Minister Corrado Passera (in het midden op de fot0) van economische ontwikkeling maakt zich zorgen over de toekomst van de Italiaanse staal- en auto-industrie en dus ook over Fiat SpA. Italië vecht hard tegen de crisis, meer de weg naar een vitale (export)economie is nog lang en wordt extra bemoeilijkt door de Europese marktcondities. Passera maakt zich dus vooral ook zorgen over de Europese positie van Fiat. De minister was afgelopen zomer nog degene die Fiat steunde, in haar wil om te gaan en te staan waar nodig, maar is nu bang dat bestaande productieplannen voor de Italiaanse fabrieken, vandaag of morgen van de tafel geveegd zullen worden.
Of Fiat voortaan vanuit Detroit aangestuurd zal worden in plaats van Turijn, is wat de minister betreft nog het kleinste probleem. De echte zorgen van vandaag, gaan over het gebrek aan nieuwe besluiten voor de kortere en middellange termijn, aldus Passera. De zuidelijke staalindustrie (Ilva) moet dringend veranderen, maar is een stuk minder gecompliceerd dossier, dan die van Fiat.
De directie in Lingotto ontvangt de zorgen van de minister met enige verbazing, want momenteel zijn de lijntjes tussen Turijn en Rome dermate kort, dat er nauwelijks nog sprake kan zijn van meer openheid tussen beide partijen. De minister wijst echter op de negatieve houding van aandeelhouders en de passiviteit daarbij van de familie Agnelli. Kortom, het wordt stiller en stiller, wat veel lijkt op het afblazen van een moeilijke maar belangrijke missie voor het land. Een scenario waar Passera liever niet aan denkt. Hij heeft daarom besloten om de feiten af te wachten, die ongetwijfeld eind deze maand naar voren zullen komen, tijdens het jaarlijkse overleg van de top van Fiat in Turijn.
De aandeelhouders slaan op het moment compleet door. FIAT is op het moment 4,4 miljard euro waard op de beurs. Volkswagen is 72,8 miljoen. Hoewel Volkswagen het beslist beter doet dan FIAT, is het winstpotentieel voor Volkswagen de komende jaren echt niet meer dan 16 keer beter.
Ik heb maar eens 150 aandeeltjes ingeslagen… kopen als het goedkoop is, zegt men.
goed bezig!
Kleine verschrijving gemaakt: Volkswagen is 72,6 miljard waard op de beurs, dus meer dan 16 keer zoveel als FIAT.
Met je eens dmantione, volgens mij is er wel heel veel slecht nieuws ingeprijsd en is het aandeel te laag gewaardeerd, heb ook ingekocht.
Het probleem van de economische malaise is dat de economie tegenwoordig wordt gestuurd door de korte termijn verwachtingen van de aandeelhouders. Korte termijn winst is alles wat telt. Investeren in de toekomst is een bijzaak geworden.
Het is allemaal gebakken lucht.!!