Minister Clini van milieu bezoekt Fiat fabriek
Het lijkt erop dat het management van Fiat de laatste tijd nogal vruchtbare gesprekken heeft met de Italiaanse overheid. Na overleg met de premier en ministers van economie en werkgelegenheid, was er ook een goed gesprek met Corrado Clini van milieu (Op z’n Engels uitgesproken een zeer toepasselijke naam). Marchionne en Clini waren tot vandaag nog niet elkaars beste vrienden, want de minister had nogal stevige kritiek op Fiat’s beleid, met betrekking tot het ontwikkelen van elektrische auto’s… of beter gezegd het niet ontwikkelen van dit soort, volgens Marchionne nogal onrendabele type voertuigen.
De CEO is echter een klein charme offensief begonnen en wandelde vandaag met Clini door de fonkelnieuwe en zeer schone Fiat-fabriek van Pomigliano d’Arco (foto), waar de Panda geproduceerd wordt. Volgens Marchionne wil Fiat een goede samenwerking opbouwen met het ministerie. De gastvrijheid bleef niet onbeantwoord en Clini was vol lof over de aanpak van Fiat. De minister gaf ook te kennen, goede hoop te hebben voor Fiat’s toekomst in Italië, als sterke producent van steeds groenere auto’s. Beide heren noemden het een zeer vruchtbare ontmoeting.
Overigens ontving de CEO ook een delegatie uit Brazilië, dat zich bezig houdt met de opbouw van een nieuwe grote Fiat-fabriek in het noordelijke Pernambuco. Deze fabriek zal in 2014 voltooid zijn en speelt een belangrijke rol, om Fiat ook in de toekomst marktleider te houden in Brazilië. Pomigliano d’Arco is een internationaal erkend schoolvoorbeeld, voor hoe een moderne productielocatie er uit moet zien en dient te functioneren.
Met de Twinair is wereldwijd al veel meer CO2 bespaard dan alle elektrische auto’s samen. Het is een verder een denkfout dat één technologische ontwikkeling het klimaat kan redden. Als je alleen elektrische auto’s invoert, dan is er nog steeds een broeikaseffect. Als je elektrische auto’s invoert, kolencentrale sluit en kerncentrales bijbouwt dan wint het klimaat wel. Met name dat laatste is niet onomstreden.
Evenzo is een Twinair alleen geen oplossing voor het klimaat. Maar als je dat combineert met gas, biobrandstof en eventueel nog hybride, dan kan je net zo goed tot een oplossing voor het klimaatprobleem komen.
En dan te bedenken dat in Europa steeds meer elektriciteitscentrales op kolen worden gestookt, door de sterk gedaalde prijzen. Gascentrales worden buiten gebruik gesteld. Hoezo ‘schone’ elektrische auto’s ?