Mille Miglia 2011: Brescia wacht op de thuiskomst
Donderdag was het hier een heksenketel, iets dat je je nauwelijks voor kunt stellen. Vandaag baden we in deze mooie provinciestad in de sereniteit van spreeuwen hoog in de lucht en een enkele kerkklok op achtergrond. Alleen de vele papiertjes op het plein herinneren aan de start van de race met de rode pijl. Passanten bekijken daarom onze QV ( met dank aan Wensink Galleria) alsof het een van de hoogtepunten is van de legendarische race. Zelfs de mensen van de ‘Giulietta Real Experience‘ stand werden wild enthousiast toen ze deze uitvoering zagen uit den vreemde. Niet geheel onbegrijpelijk want naast het feit dat dit gewoon een prachtige Italiaanse hatchback is, doet de magische witte driehoek met groen klaverblaadje juist tegen de achtergrond van de Mille goed zijn werk als eye-catcher. Het is namelijk hét symbool van Alfa Romeo als sportief merk, een symbool dat aan overwinningen terug doet denken. Overwinningen die Alfa Romeo juist zo overtuigend in de Mille Miglia wist te behalen. Het merk kreeg daardoor definitief wereldfaam. De eerste vier Alfa’s met Quadrifoglio Verde logo werden voor het eerst in 1923 op Sicilië in een grote race gespot. Daar reden vier ‘RL”s van Giuseppe Merosi de Targa Florio met achter het stuur respectievelijk Ugo Sivocci, Antonio Ascari, Enzo Ferrari en Giulio Masetti. Later volgde de dominantie van het groene klaverblad op de rode auto’s vanaf 1928 (na het stokje van het Bresciaanse OM over te hebben genomen) tussen Brescia en Rome. Vandaag vieren we in de gelijke kleurstellingen dat Alfa Romeo 83 jaar geleden aan een indrukwekkende reeks begon.
We hoorden dat op dag één van de Mille richting Rome, zich rond 22:00 een klein dieptepunt heeft voorgedaan doordat twee jonge dames gewond in het ziekenhuis zijn opgenomen, nadat ze in de stad Mirandola als toeschouwer waren getroffen door een Ferrari. Een 575M botste bijna op een 360 Modena en kwam bij het uitwijken in het publiek terecht waarbij 4 mensen gewond raakten. Het vormde een smet op de prachtige Ferrari tribute die gaande was in de Mille, bestaande uit een indrukwekkend aantal van 130 Ferrari’s. Gelukkig liep dit niet fataal af zoals bijvoorbeeld in 1938 wel het geval was. Vanavond gaan we rond 22:00 dan richting de finish om te zien hoe vele Italiaanse schoonheden (voornamelijk van tussen 1927 en 1957) vanaf kwart over tien over eindstreep zullen rollen. Na een indrukwekkende reis langs steden als Bologna, Spoleto, Siena, Firenze en natuurlijk Rome, passeren straks bijzondere auto’s zoals een Lancia Lambda Sport uit 1927 of de OM 665 Superba uit 1930 hier de lijn. Modena ligt ook achter hen; Daar stopte men voor het pas gebouwde Ferrari museum dat eind dit jaar geopend zal worden. Het staat vlak naast het geboortehuis van ‘il Drake’, die de Mille zelf ooit de grootste race aller tijden noemde. Het was slecht één van de 147 bebouwde historische centra die de stoet passeerde.
We verwachten verschillende kostbare zeldzaamheden zoals de Fiat 514 Coppa delle Alpi uit 1930, een Bugatti Tipo 57 uit 1937, de Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928, een Alfa 6C 1750 GS uit 1930 en een Bugatti Tipo 35 uit 1926. Bijzonder is ook een Alfa Romeo 6C 2500 S van de Vigili del Fuoco uit de jaren ’50. De commandanten van de Italiaanse brandweer reden 50 jaar geleden met deze krachtige grote wagen op hoge snelheid naar de plek de onheils. Wat moet dat een indrukwekkende schouwspel zijn geweest!
Lees vanaf morgenavond ons verslag over de finish.
[nggallery id=593]
Mooie foto’s !
Op foto 7 de achtergrond nog een beetje met ‘paint’ bijwerken… 😉