Met de Giulia GTAm naar de Tribe Days en Le Mans Classic
Terug uit Frankrijk.
De tweede editie van Alfa Romeo’s Tribe Days speelden zich afgelopen weekend af tegen de achtergrond van het kleurrijke Le Mans Classic evenement. Dat automobielfeest was dit jaar extra uitbundig bovendien, vanwege het 100 jarige bestaan van het legendarische Franse circuit. Alfa Romeo bezitters mochten op vrijdag 30 juni deze belevenis inluiden met een ontmoeting op een andere legendarische plek, namelijk het Autodrome Linas Monthléry, dat volgend jaar 100 jaar oud is. Een soort openluchtmuseum voor liefhebbers van de oorsprong van de autosport. Een bochtrijke baan ingesloten tussen een heuvelachtig bos, geeft nog altijd een goed beeld hoe het er vroeger aan toe ging. Helemaal als je de diverse gedenktekens in de berm ziet staan van ter plekke omgekomen coureurs. Zo zagen we een steen ter herinnering aan de voor ons bekende Alfa Romeo-held Antonio Ascari (vader van Alberto die in 1955 op Monza tijdens een test eveneens omkwam, foto onder), die nota bene tijdens de eerste race op dit circuit ooit verongelukte.
De magnifieke GTAm.
Onze trouwe reisgenoot dit weekend was de Alfa Romeo Giulia GTAm. Alfa Romeo nodigde bezitters van de meest recente potente Alfa van harte uit om naar het evenement te komen, omdat er gereden zou worden op het circuit van Linas Monthléry. Wij mochten meeliften en dat was een bijzondere ervaring kunnen we zeggen. De GTAm is veel meer dan een Quadrifoglio met een spoiler. Deze auto is eerder een soort doorontwikkeling van die laatste, voorzien van technische aanpassingen die de toch al perfecte rijdynamiek van de Giulia verheffen tot een ultra sportief geheel. De auto kleeft nog harder op de weg en grote remmen maken meer mogelijk. Bochten worden in de GTAm in nog hoger tempo verslonden met korte krachtige tussensprinten op de rechte stukken. Ondertussen kun je er heel rustig mee over de autoroute kachelen met sonoor klinkende brom uit de centraal geplaatste Akrapovic einddempers op de achtergrond. Prachtig!
Alfa Romeo heeft weer iets neergezet dat meer in zich heeft dan je op het oog zou vermoeden… Alhoewel. Mannen, vrouwen en kinderen vergaapten zich continu op deze bolide, zelfs te midden van al het aanwezige autogeweld in Le Mans. Dat terwijl de Giulia GTAm in basis een vierdeurs Alfa is en geen supercar met vleugeldeuren. We zijn nog nooit zo vaak gefotografeerd als in deze auto. Na enkele rondjes op het circuit en wat leuke behendigheidsactiviteiten, werden nog wat foto’s gemaakt van alle Alfa’s van de ‘Tribe’ tijdens een parade in de kombocht en vervolgden we onze weg richting Le Mans. Eenmaal in Le Mans was de Tribe alleen maar groter geworden en stonden er behalve GTAm’s ook tientallen andere modellen. Alfa Romeo maakte intussen de lancering van het vernieuwde Quadrifoglio-gamma bekend, te midden van enkele prachtige historische bolides.
Kletsen met Imparato.
Iemand schreef ooit dat Jean Philippe Imparato heel graag over Alfa Romeo praat. Met iedereen! Dat vonden wat ongeloofwaardig klinken toen, maar toen we eenmaal zelf op hem af konden stappen vrijdagavond, beseften we dat het 100% waar is. Als een soort Franse Marchionne bewoog hij zich voort tussen de genodigden op Le Mans. Op gympen en in een donker vest. Maar het is waar wat men zegt; Je snijdt het onderwerp Alfa Romeo aan over de dingen die elke Alfist wil weten en de beste man praat maar door. Zeer vriendelijk bovendien. Vooral over de reïncarnatie van de uiterst exclusieve 33 Stradale (presentatie deze zomer) was Imparato niet stil te krijgen. Het was volgens hem erg moeilijk om het project überhaupt van de grond te krijgen, maar het is gelukt. De auto zal niet in Modena naast de MC20 geassembleerd worden, maar vanwege het lage aantal in Mirafiori. Dit in een speciaal daarvoor ingerichte hal wat daar is immers plek zat.
100% elektrisch en een beetje hybride.
Over toekomstige modellen laat Imparato alleen los, wat hij al eerder heeft gezegd; De B-UV waarvan de naam nog niet bekend is (zelf vond hij Junior een prima historische naam!) zal in september onthuld worden. Er gaan intussen miljoenen naar de elektrificatie van het wagenpark. Hij noemt het een noodgedwongen keuze die onomkeerbaar is. In 2025 zal een nieuwe D-segment auto gepresenteerd worden als EV. Dit is de opvolger van de Giulia en de basis is het STLA Large voor EV’s, wat eigenlijk niets meer met Giorgio te maken heeft. Over dat laatste vroegen we wat verduidelijking en werd later dat weekend nog eens bevestigd door Centro Stile man Alessandro Maccolini. Hem spraken we nog langer, vooral over de ontwikkeling van de 4C en de Giulia destijds. Hij nam deel in het Skunkteam in Modena. Over de elektrificatie zei hij dat nu de overgangsfase volop bezig is en bevestigde hij dat de auto voor de massa (die ook nog hybride zal zijn) een heel ander product gaat worden. Het hogere segment wordt EV.
Maccolini liet niets los over de toekomstige vormgeving zelf, al schijnt designchef Alejandro Mesonero Romanos (die we wel zagen maar niet spraken omdat hij ook weer snel weg was) met andere bronnen opnieuw over de herintroductie van de ‘coda tronca’ gesproken te hebben. Andrea Zagato was er ook tijdens een presentatie over design en liet aan ons los dat een nieuwe TZ in de pijplijn zit. De Giulia SWB blijft in principe een one-off. Deze was trouwens voor het eerst live te bewonderen in Le Mans. Er pal naast stond de Lancia Pu+Ra HPE concept wat we ook in het echt een veelbelovende voorbode vinden voor het door ons zo geliefde Lancia. Onze tip na dit weekend is de Le Mans Classic wat een unieke beleving. Het maakte de Tribe Days (wat verder een beetje op het Spettacolo Sportivo lijkt) des te meer de moeite waard.
Gaaf Mattia❤️🇮🇹🔥
Waar ben je niet goed in? hele gave plaatjes zeg🔥🇮🇹🏁
Mooi overzicht en fraaie pictures.
PS Alleen die naam: “Tribe Days” …. brrrr, zo niet-Alfa!