Melfi moet gas terugnemen
De Fiat-fabriek in Melfi ziet zich gedwongen om even de rem op de productie te doen. Ruim een jaar geleden schreven we nog over hoe hoog de aantallen wel niet waren in deze drukke moderne faciliteit. Met 2015 als recordjaar van 390.000 auto’s in twaalf maanden. Momenteel zijn 8000 mensen werkzaam in de fabriek die vroeger beter bekend stond onder de naam SATA (Società Automobilistica Tecnologie Avanzate).
Tussen 29 juni en 2 juli zal opnieuw 11 diensten schrappen in verband met lagere aantallen voor de Jeep Renegade en de Fiat 500X. Uiteraard is de Punto al langere tijd verantwoordelijk voor een veel lagere productie. Eind dit jaar stopt het model zelfs naar verwachting. Zo’n 1400 werknemers zijn nog werkzaam rond de oude B-segmenter van Fiat. De afname heeft ook te maken met de verkoopdaling in de VS. Goed voor een derde van ruim 300.000 geproduceerde auto’s afgelopen jaar. Van januari tot maart zijn in Melfi 75.000 auto’s geproduceerd, wat een afname is van 6000 stuks ten opzichte van het eerste kwartaal in 2016. Over het afgelopen tweede kwartaal is de afname ongeveer van dezelfde omvang. Van de Punto zijn gedurende het eerste kwartaal slechts 14.000 eenheden verkocht, een afname van 20%. Vorig jaar zijn van dit model slechts 64.000 gefabriceerd (-28% ten opzichte van 2015). Voor Melfi is met deze afname de noodzaak voor een nieuwe investering binnen afzienbare tijd reeds noodzakelijk. Vooral een nieuw derde model zou uitkomst bieden. Men verwacht binnenkort al meer uitsluitsel op dit gebied.
Ik denk dat het ook tijd gaat worden voor een Facelift voor de Jeep Renegade en Fiat 500X en dat er inderdaad nog een model gaat komen weet niet hoeveel modellen deze fabriek aan kan?
Ciao
Squadra
er zullen wel meer klappen vallen ,je kan een rubberboot ook niet blijven plakken .een keer houd t op en moeten er maatregelen genomen worden .
Het wordt tijd dat Fiat investeert in de nieuwe driecilinder motoren voor de 500X/Renegade. Dat zou beide wagens veel competitiever maken.
De VS is niet de reden, de verkopen van de Renegade groeien daar nog steeds: in Q1 ruim 25.000 tegen nog geen 22.000 in Q1 2016. En ook in Europa groeide de verkoop van de Renegade nog in Q1. Ook de verkoop van de 500X liep nauwelijks terug, 27.500 in Q1 2016 en 26.500 dit jaar. De pijn zit hem vooral in de Punto. Dat de fabriek op een laag pitje gezet moet worden is een logisch gevolg van het feit dat Marchionne in al zijn wijsheid besloot dat van de Punto geen opvolger moest komen. Heel snel die Argo gaan bouwen in Melfi, met de nieuwe 3 cilinder inderdaad.
Eens met mareblu. Al mag ook de 4 cilinder firefly worden gemonteerd 😉 .
De punto zou gewoon ververst moeten worden technisch up to date en ietsje groter met structuur alla suzuki 900 kilo niet meer en de firefly ,kan polo wel inpakken zelfs nu is de punto een van de mooiste modellen in dit segment .beter als t brazilliaanse broertje van een kia .dat gaat t niet worden in europa .