Melfi kan uitkijken naar 2 nieuwe productiemodellen
Goed nieuws voor de grote Fiat-fabriek van Melfi, maar ook voor alle andere productielocaties van het land. In aanwezigheid van premier Mario Monti, heeft Sergio Marchionne bekendgemaakt dat er maar liefst 17 modellen uit Italië zullen komen de komende jaren. De CEO vraagt ten overstaan van het personeel om vertrouwen en doorzettingsvermogen in een moeilijke tijd. Tegen 2016 hoopt Fiat weer op een gezonde manier geld te kunnen verdienen met de productie van auto’s op eigen bodem. Tegen die tijd hoopt het management ook weer quitte te kunnen spelen op het oude continent. Daarvoor zal bewust niet gekozen worden voor staatssteun, aldus Marchionne. Italië moet een belangrijke bakermat van Fiat blijven in Europa, maar ook voor de export over de hele wereld.
Marchionne kiest evenals Monti voor Italië, en heeft de gelaatsuitdrukking
van iemand die 24 uur per dag werkt…
Melfi kan uitzien naar de productie van in eerste instantie twee (en wellicht uiteindelijk drie) nieuwe modellen, die binnen afzienbare tijd in productie zullen gaan na aanpassingen van het productiesysteem. Het gaat om een investering van 1 miljard euro. Het doel is om over drie jaar weer alle werknemers aan het werk te hebben en om 1600 auto’s per dag te produceren. Naast de VS, wordt ook Azië een belangrijke exportmarkt, voor de productie die hier zal plaatsvinden. Fiat maakt alleen de details van twee aanstaande modellen bekend, namelijk een nieuwe Fiat met ‘500’ badge en een nieuwe compacte Jeep.
Bron: Wallstreet Italia
Wel vaag dat Fiat nu in een persbericht alleen nog spreekt van de 2 modellen, terwijl in de tweets van vanmiddag duidelijk over 3 gesproken werd waarvan 1 op latere datum. 1600 auto’s per dag is sowieso niet reëel met twee ipv drie modellen. 🙄
Wat is het 3e model dan?
Er werd gesproken over een derde model, waar nog geen details over zijn. Ik gok erop dat Fiat hiervoor nog een slag om de arm wil houden… ook wel logisch in deze tijden.
Mss die opvolger van de Punto?
Ik vermoed dat men voor de nieuwe Punto wel Melfi op het oog heeft, maar dat de beslissing nog niet genomen is. De reden dat men die beslissing nu nog niet neemt, is de Punto weer erg afhankelijk is van binnenlandse en Europese vraag. Men zal eerst willen weten of die herstelt, voor men de knoop doorhakt. Tot die tijd produceert men in Melfi gewoon de huidige Punto’s, wat nog altijd prima auto’s zijn.
@dmantoine: Spijker op z’n kop wat mij betreft. De markt is schrikbarend slecht. De nieuwe Clio staat weliswaar hoog op de EU-lijst deze maand, maar levert in ten opzichte van vorig jaar, terwijl dat én een slecht jaar was én het toen al een ouder model betrof ipv eeen nieuwe.
Om maar niet te sprken over de nog vrij nieuwe Peugeot 208. De verwachting was ruim 400.000 per jaar in Europa, wordt nu terug gebracht naar minder dan 150.000 per jaar!