Melfi bezorgd over vervolg na productiestop Punto
De presentatie van het industriële plan van FCA op 1 juni in Balocco (provincie Vercelli) lijkt een goed bewaard geheim en een datum die maar langzaam dichterbij komt. Zelfs in Fiat’s belangrijkste fabrieken tast men in het duister als het om deze nabije toekomst gaat. Bijvoorbeeld in Melfi, waar naast de productie van de Fiat 500X en de Jeep Renegade (foto), de Punto van de band rolt. Deze laatste gaat bijna met pensioen en wordt momenteel in extra grote aantallen gemaakt, om de nodige voorraad aan te leggen voor de eerste periode na de definitieve productiestop. Dat zien we vaker bij modellen van FCA, waar geen direct vervolg op komt.
Inmiddels heeft een vers gekozen raad met vakbondsafgevaardigden in de fabriek, de noodklok direct gehanteerd. Men vraagt om een ontmoeting op 30 april aanstaande met vertegenwoordigers van de top in Lingotto. Het management krijgt het nog druk, aangezien in Turijn eenzelfde verzoek voor nader overleg ligt voor overmorgen. Overigens sluit FCA volgende maand wat de Piemontese hoofdstad betreft, zelfs het ontwikkelingscentrum CRF in Orbassano en de commerciële afdelingen FCA Group Purchasing in Turijn en Grugliasco. Het gaat om meer dan 1000 werknemers. Het betreft een kostenbesparende maatregel.
De grootste zorg is nog altijd het ‘gat’ dat gaat ontstaan na deze zomer, wanneer de Punto uit productie is gegaan. Blijkbaar is er nog geen nieuwe investering bekend, bij een ieder die bij de productie in deze grote fabriek is betrokken. Bijvoorbeeld de realisatie van nog een derde compacte SUV, van bijvoorbeeld het merk Alfa Romeo (opvolger van de MiTo). Hopelijk biedt het plan van 1 juni een nieuw perspectief voor Melfi (en de fabrieken in Turijn).
FCA is ten dode opgeschreven. Zelden zo’n amateuristischer gerund bedrijf meegemaakt. Eeuwig zonde.
Ik begrijp ook niks meer van de modellenpolitiek van FCA. Met het wegvallen van de Punto kan je niet meer ontwikkelingskosten over meerdere modellen verdelen zoals de Mito en de Argo. Ik begreep dar FCA nu zelfs twijfelt over een opvolger van de Panda. Waarmee ook de positie van de 500 verslechterd, en van de Braziliaanse Uno. Want investeringen in onderstel, motoren, etc kan je niet meer over meerdere modellen verdelen.
Een ander punt is dat FCA de enige fabrikant is die geen enkele elektrische auto levert en ook geen enkele hybride. Dat er e-Maserati’s of e-Ferrari’s aankomen helpt helemaal niks.
Bijna 25 jaar geleden had Fiat als eerste een e-Panda, misschien te vroeg, misschien toen geen succes. Maar toen was FCA trendsettend. Nu niet meer. Waarom zou PSA dat wel kunnen, Renault ook maar FCA niet?
Cc hans
Geen enkele hybride ???
Volgens mij worden er elke maand heel veel van de chysler pacivica verkocht.
Dat van de panda is grote onzin hoe kom je daarbij ???
Voor je iets roept onderbouw dat dan.
Dus weer een model dat niet meer wordt vervangen. De concurrentie kan al slapend zijn marktaandeel weer vergroten. Bedankt Marchionne!
Het duurt allemaal veel te lang, geen nieuwe punto ,een giulietta die al lang vervangen had moeten worden.
De productieaantallen van de Punto zijn inmiddels zo laag dat het punt bereikt zal worden dat het niet rendabel meer is. Wat ik vermoed dat het plan is, is nu dat zoals geschreven wordt een grote voorraad aangelegd wordt, om daarna de fabriek te gaan verbouwen. Dit is dus een omgekeerde handelswijze als dat we in het verleden gezien hebben, waar een investering vooruit parallel liep met bestaande productie.
De enige reden om een voorraad aan te leggen, is dat je in de periode ter overbrugging nog wel degelijk in dat marktsegment actief wilt zijn, anders kun je beter direct stoppen. En dat geeft hoop: Kennelijk is het B-segment voor Fiat toch iets belangrijker dan men doet voorkomen. Het geeft ook hoop op nieuwe B-segmenters en hergebruik van Argo is dan nog steeds zo’n beetje de enig logische handelswijze.
Een kleine verbouwing, van Punto naar Argo, lijkt me niet onlogisch en dan hoeft de periode waarschijnlijk niet te lang te zijn. Verbouwing naar een B-SUV voor opvolging van de Mito zal veel grotere aanpassingen vergen, ik denk dat dat niet in kortere tijd dan een jaar mogelijk is. Dat betekent dus dat er na 1 juni niet snel nieuwe auto’s beschikbaar gaan zijn.
Als er nog iemand geloof heeft in FCA, dan kan ik alleen maar advies geven eens te kijken naar de produktieplannen en omzetting hiervan bij de serieuze merken.Vraag me serieus af waar de heren curatoren in Italie mee bezig zijn!
@Hoekree
Bij deze het artikel over de Panda.
https://www.autovisie.nl/nieuws/hangt-toekomst-fiat-panda-aan-een-zijden-draadje
Ik rijd al 35 jaar en al die tij uitsluitend Italiaans. Ik ben groot fan van Alfa, Fiat en Lancia. Maar niet van SUVs. En helaas richt FCA daar nu alle pijlen op. Met name op de duurdere varianten waarmee ook Fiat nu steeds verder wordt uitgekleed. Het lijkt erop dat in Europa straks alleen nog 500’s, grote Alfa’s en kleine Jeeps worden gemaakt.
Waar ik dat op baseer? Bericht hierboven uit Autovisie, het uitblijven van opvolgers van Punto, Mito, Giulietta en o ja, ook dit nog:
https://www.autointernationaal.nl/2018/03/fiat-twijfelt-tipo/
@hoekree
Bron Autovisie 23 april. Kwartier geleden uitgebreider bericht met link maar dat mag blijkbaar niet.
Overigens stond al eerder op Autoblog dat FCA mogelijk al weer gaat stoppen met de Tipo.
Cc hans .
Fiat gaat niet stoppen met de tipo maar krijgt waarschijnlijk geen opvolgen over pakweg 5 jaar.
Nogmaals de fabriek in polen gaat de nieuwe panda maken .
Dus wat jij ook gelezen hebt klipt niet
Productie aantallen van de punto zijn erg laag ????
Terwijl ik net lees dat de fabriek overuren draait om aan de vraag te voldoen .
Waarom momenteel is ie in italie voor jawel 8000 euro te verkrijgen .
Staat in de top 20 van bestverkochte auto.s van italie
FCA graaft z’n eigen graf; nu de Punto gaat stoppen zal de verkoop nog meer instorten
Dat van AV over de Panda is de grootste kul ooit. Marchionne noemde ook de Panda immers als een van de belangrijke toekomstige pijlers voor Fiat als merk op Europese bodem. Best verkochte auto van Italië..