Mei 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Helaas is er nog steeds geen kentering in zicht wat Fiat’s verkoopafname betreft op de Italiaanse en Europese markt. Vooral de constante daling op de thuismarkt weegt telkens zwaar en komt voor FGA aan het eind van de vijfde maand op -11,69%. Er werden door Fiat SpA in Italië de afgelopen maand 41.172 auto’s verkocht. Vanaf januari gezien staat de teller op 179.564 eenheden, wat een afname is van 10,74% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Helaas deed de firma uit Turijn het dit keer ook minder goed dan het marktgemiddelde, dat met -7,98% afnam. Enige lichtpuntje is het feit dat de 5 best verkochte auto’s van het land, nu allemaal uit Italië komen, dankzij de groeiende cijfers van de 500L. Op jaarbasis heeft FGA nu een marktaandeel van 29,54%, wat een lichte toename is ten opzichte van dezelfde periode in 2012. De Italiaanse markt is inmiddels al 3 jaar dalende. De particuliere markt met name, is op het schiereiland nog nooit zo slecht geweest (-59,3% sinds 2009).
Fiat noteerde in mei als merk een afname van -7,49% en verkocht 30.860 eenheden (marktaandeel op jaarbasis is 22,05%). Het marktaandeel van het belangrijkste merk van het land, neemt nog altijd maandelijks toe. De Panda doet daarbij een flinke duit in het zakje met 11.320 eenheden. De Punto is en blijft populair met 6416 stuks en de 500 is derde met 5112 stuks. De 500L kende weer veel klanten met een aantal van 4559. Van de Freemont werden 962 stuks verkocht, gevolgd door de Qubo met 905 eenheden. De Bravo ging circa 800 keer over de toonbank en de Doblò 395 maal.
Lancia heeft de afgelopen maand 6039 auto’s verkocht op de thuismarkt wat een afname is van -22,26% ten opzichte van mei vorig jaar (marktaandeel op jaarbasis is 4,51%). De Ypsilon blijft het erg goed doen met 5002 stuks en een vierde plaats op de nationale ranglijst. De Delta is waardevast en werd 628 maal verkocht. De Thema deed het in mei niet slecht en ging 221 keer op kenteken. De Voyager blijft constant en vond 117 maal een nieuwe klant. De Flavia profiteert wat van het aanstaande zomerseizoen en werd 71 maal verkocht.
Alfa Romeo verkocht in mei 3750 auto’s in Italië, wat neerkomt op een afname van -22,98% ten opzichte van mei 2012 (marktaandeel op jaarbasis is 2,5%). De Giulietta staat dit keer weer bovenaan in het C-segment en verslaat met 3205 stuks de Duitse concurrentie. De MiTo neemt steeds verder af en werd nog maar 532 maal verkocht, wat meer dan een halvering is van de verkoop ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Ferrari en Maserati verkochten respectievelijk 21 en 16 auto’s. Voor Ferrari gaat het hierbij om een afname, terwijl Maserati meer dan een verdubbeling noteert. De Quattroporte werd 9 maal verkocht en de 458 Italia 10 keer.