Meeste Fiat fabrieken draaien overuren
Je zou het met al die krimp op ons continent en een aantal nagenoeg lege fabrieken in Italië niet zeggen, maar eigenlijk heeft Fiat capaciteit te kort (in tegenstelling tot sommige andere autobouwers). Daarom wordt er op een heel aantal plaatsen in de wereld ook tijdens de zomermaanden doorgewerkt binnen de Italiaanse groep. In Servië zullen extra mensen worden aangesteld en in Brazilië kan men niet wachten op de voltooiing van een nieuwe fabriek eind volgend jaar.
In de VS is de groeiende vraag ook een praktisch probleem en wordt er voor het eerst in jaren de hele zomer doorgewerkt. In de fabriek te Jefferson North waar de Grand Cherokee gebouwd wordt blijft alles draaien, evenals in de fabriek te Toledo North, waar de nieuwe Cherokee wordt samengesteld en te Conner Avenue, waar de SRT Viper van de band rolt. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle productielocaties waar transmissies en motoren worden gemaakt, op de Transmission Plan II te Kokomo, die 1 week dicht zal gaan in juli.
Zelfs in Italië zal er sprake zijn van extra diensten, namelijk in Pomigliano d’Arco, waar de Panda van de band rolt. Fiat heeft namelijk een zeer grote opdracht gekregen van een groot verhuurbedrijf, waardoor de productieband een aantal dagen extra open zal blijven. Goed nieuws dus voor het personeel van de Giambattista Vico Plant. Er zullen in verband hiermee zelfs extra mensen (die momenteel nog thuis zitten) teruggeroepen worden.
Er zijn ook fabrieken waar een grondige verbouwing gaande is de komende maanden, zoals die van Toluca en Saltillo te Mexico, Melfi en Mirafiori in Italië, Sterling Heights, Belvidere en Warren Truck in de VS, plus Brampton en Windsor in Canada. Fiat wil geleidelijk alle fabrieken op hetzelfde niveau qua productie brengen, namelijk volgens het internationaal erkende WCM-principe. Het hoogst denkbare kwaliteitsniveau binnen de auto-industrie.