Meer geruchten over het nieuwe Chryslerplan
Volgens de laaste openbare praatjes wordt het devies voor Chrysler ‘minder is meer’.
Vanaf de bekendmaking van het nieuwe industriële plan voor Chrysler op 4 november, moeten kwaliteit en overzicht er voor gaan zorgen dat Chrysler een stevig merk zal worden. In dat 5 jaren plan, dat onder verantwoordelijkheid van Sergio Marchionne naar buiten zal komen, zal blijken hoe Chrysler aan een degelijke basis zal werken voor een rendabele toekomst. Volgens de analisten heeft een allegaartje van 32 middelmatige modellen in 2007, er ondermeer voor gezorgd dat Chrysler als automerk tot een bedenkelijk niveau is gezakt. Een van de oorzaken waardoor Chrysler bijna van de autokaart zou zijn verdwenen. Ondanks het lange lijstje met modellen die het merk te bieden heeft, is er namelijk geen enkel product van Chrysler LLC, dat in de Amerikaanse top 100 van aanraders van dit jaar voorkomt.
Al met al, zal voor het merk Chrysler het al zo beperkte modellengamma van morgen, qua ‘amerikaansheid’ zelfs nóg beperkter zijn. Het kleinste model zal namelijk een stadsauto zijn op basis van de volgende generatie Lancia Ypsilon. De nieuwe stadslimousine van Lancia zal volgens insiders volgend jaar in Genève gepresenteerd worden. Deze auto zal worden gebouwd op een vernieuwd A segment platform, waarop later dat jaar ook de nieuwe Fiat Panda gepresenteerd zal worden. Maar ook het nieuwe C-Evo platform zal maar liefst twee Chryslers van de toekomst gaan voorzien van een compleet “made in Fiat” DNA. Te weten een crossover en een compacte sedan dat veel zal delen met de toekomstige Alfa Romeo Milano.
Bovenin blijft de basis behoorlijk Amerikaans (dat is ook het belangrijkste voor de Amerikaan), en zal de nieuwe generatie 300c een cruciale rol gaan spelen voor de geloofwaardigheid van het merk. De verwachting is dat Lancia een eigen versie zal bouwen voor de Europese markt. Bij AutoEdzione smeken we in dit kader Marchionne en zijn mannen, op onze blote knieën dat de Lancia een onmiskenbaar Turijns design zal krijgen en niets minder dan dat! Op datzelfde platform zal er ook een nieuwe generatie MPV’s gebouwd worden met zowel Chrysler als Lancia karakteristieken. (..en opnieuw gaan we op onze knietjes..)
Op motorisch gebied zal zoals bekend MultiAir de toon gaan bepalen, maar is niet uitgesloten dat ook MultiJet 2 binnenkort de boot zal nemen naar de States. De diesel is nog niet bepaald een hoogvlieger in Amerika, maar sinds een tijdje kunnen VAG, BMW en Daimler ook dit type krachtbron behoorlijk slijten. Dankzij een intensieve recente Duitse campagne, waarin de nieuwe schone diesel boven de in Amerika populaire Hybride wordt gesteld, kan FGA straks mogelijk in deze slipstream meevaren middels MultiJet 2.