Meer foto’s van de FIAT Topolino [+ glimp van de achterzijde]
Un bel quadriciclo.
De aanstaande brommobiel van FIAT is een variant waarvoor men straks in de Marokkaanse fabriek van Kenitra de grootste productieve aanpassingen zal moeten maken. We zien een heel eigen retro-uiterlijk (een beetje met het retrogehalte van een Nissan Figaro) waardoor de FIAT in veel opzichten verschilt van de Citroën Ami en Opel Rocks-e. Niet alleen aan de voorzijde blijkt nu. We zien een eerst uitgelekt kiekje van de achterkant. Deze is gemaakt tijdens een besloten shoot in Portofino op een groot Italiaans yacht, want deze kleine ‘quadriciclo’ in stranduitvoering kun je gewoon meenemen op de boot. De strandauto zonder deurtjes die je hier ziet heet trouwens ‘Dolce Vita’ en is voorzien van talloze mooie details zoals je ook goed kunt zien op de eerste bewegende beelden hieronder.
Veel unieke details.
Het mooie is vooral dat de achterzijde ook echt op een achterzijde lijkt. Voor het gemak zetten we de achterkant van de Ami hier even onder (…dat in een dronken bui evengoed als de voorzijde gezien kan worden, omdat de Citroën volledig symmetrisch is, terwijl de FIAT een ronde voorzijde heeft die wat meer naar voren komt). De verticaal geplaatste LED achterlichtunits van de Topolino zijn een unieke eyecatcher. Dit samen met de vintage velgen, het stoffen roldakje en dito dashboardafwerking (of is dat gewoon een opgerolde badhanddoek?), maakt van de FIAT Topolino zoals we ‘m hier zien een echte zomerse Italiaanse stijlicoon. Met de nog verse en niet geïntroduceerde FIAT 600 EV in het achterhoofd, denken we dat we volgende maand een mooi elektrisch feestje kunnen verwachten tijdens de verjaardag van de 500. Met de 500e erbij is het een prachtige elektrische trio volgens de klassieke lijn van FIAT.
Komt er ook nog een model voor rijbewijs B? Een top van bijvoorbeeld 85 km/h, net zoals de vooroorlogse oer- Topolino? Een actieradius van 200 km?
Ik hoop dat er een optie komt voor echte deuren ipv een stuk touw
Kabels zijn een leuke gimmick. Retro, mondain, Capri. Maar de achterbumper staat te laag en de achterlichten zijn ‘zo zo’. Goed… niet in lijn met de designvisie voor toekomstige Fiats, maar wel anders dan haar Opel- en Citro-zusjes.
Ik zei eerder al dat ik vrees dat het ontwerp snel kan vervelen… hoop van niet!
Vind het een prachtige creatie, vooral als je ziet dat de mogelijkheden tot aanpassing zo beperkt zijn. Echt knap gedaan. Ik denk dat deze net zoveel gaat verkopen als de citroen en de opel samen, zo niet meer!