Meer FGA plannen voor het komende jaar lekken uit

FGA

FGA timmert aan de weg in deze tijden van metamorfose. Vandaag wordt er weer gelekt in het land van speculaties en polemieken; Italië. 

De reden van de premature blabla is vooral dat men als haviken op de loer ligt, als het gaat om mogelijke toekomstige plannen voor de fabrieken in Italië. Eind november komt zoals we weten, vanuit Rome het grote industriële plan naar buiten voor de periode tot 2012. Maar veel feiten zullen zoals het nu lijkt, de geheimzinnigheid hebben van een Hollandse miljoenennota.

Het eerste nieuws komt uit de Corriere della Sera, waar een  korte maar krachtige melding te lezen valt. Van het MiTo personeel te Mirafiori mag namelijk maar liefst 700 man op betaald verlof, eind volgende maand. Minimaal een week thuis dus. Dit hebben we vorig jaar ook meegemaakt toen de assemblagelijn van de 159 in Pomigliano werd aangepakt. Vermoedelijk gaat het hier om de aanpassing voor MultiAir en/of een verbetering van de kwaliteitszekerheid.

Het tweede bericht komt van Il Giorno waar een verrassend lek wordt gemeld! In de Napoletaanse fabriek van Pomigliano d’Arco, kan men zich volgens het gerucht namelijk gaan voorbereiden op een verfrissend nieuw productieschema. De 159 en Sportwagon zullen zoals bekend in productie blijven tot 2010. Wat daarna, behalve het einde voor de 147 en een onzekere toekomst voor de GT, stond te gebeuren was nog volslagen onbekend. Nu blijkt dat de nieuwe Panda niet in productie zal gaan in Tychy Polen maar in deze fabriek in de Campagna regio. In Italië heeft men over het algemeen geen hoge pet op van de kwaliteit van bouwen in deze fabriek, maar het internationale World Class Manufactureing comité, wist voor deze sceptici te melden dat de fabriek inmiddels het ‘bronzen’ assemblage niveau heeft weten te behalen. Dat werd gister bekend. Dit dankzij de vernieuwing van vorig jaar. FGA heeft een tijdje terug laten weten voor al haar fabrieken te werken aan ‘zilver’ en ‘goud’. In de laatste cathegorie valt in sommige gevallen bijna alleen nog Toyota.

Maar dat is nog niet alles. Alfa fans mogen alvast in hun agenda zetten dat de toekomstige ‘Giulia’ lijn in de plaats zal komen van de 159 assemblagelijn. En als klap op de vuurpijl zal ook het nieuwe vlaggenschip van Alfa Romeo (’169′) hier in productie gaan. We nemen aan dat deze laatste twee lijnen de crème de la crème gaan vormen aan assemblage kwaliteit in Italië, en dat Pomigliano nog veel beter zal worden.

Goed nieuws dus voor werknemers en vakbonden. Marchionne blijkt een betrouwbaar man die zich inderdaad inzet voor de fabrieken in Italië voor zo ver hij kan. Het zal ons niet verbazen dat ook de nieuwe Ypsilon in deze fabriek gebouwd zal gaan worden aangezien deze het platform zal delen met de nieuwe Panda. Vanmorgen leek dat allemaal nog anders. Waarschijnlijk zal in Polen de 500 capaciteit worden uitgebreid voor nieuwe varianten. Volgens het bericht zal in Polen over een tijdje een nieuw belangrijk model van de band gaan rollen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.