Meer details over Maserati’s productieplan in Turijn
Nu de productie van de nieuwe Maserati Quattroporte in Turijn al meer op gang komt, wordt ook steeds duidelijker wat de rol van de fabrieken in Grugliasco en Mirafiori zullen zijn. Het is het goede nieuws van een zeer vruchtbaar plan voor het Modenese merk met de drietand en het is wat minder goed nieuws, voor wie wacht op een kortetermijnoplossing voor de grote fabriek van Mirafiori, zeg maar de oer-Fiat-fabriek waar officieel ruim 5400 mensen werken. Op deze locatie wil Fiat uiteindelijk zelfs een grote Alfa Romeo gaan samenstellen, maar alleen als alles volgens plan verloopt.
Zoals gezegd gaat het om een investeringsplan ter bevordering van de export. De productie van luxe auto’s uit moeilijke, maar ook lucratieve segmenten, voorzien van een prestigieus Italiaans logo met wereldfaam. Tot eind 2014 is er een investering van 1,2 miljard euro van kracht, met als doel om de productielijnen van de Quattroporte, Ghibli en Levante draaiende te krijgen. Inmiddels is er reeds 237 miljoen euro geïnvesteerd over het jaar 2011. Daar komen voor dit jaar nog eens 500 miljoen bij. Tegen eind 2013 zal de teller op 1,152 miljard komen te staan en in 2014 is dat 1,217 miljard euro.
De E-segment Ghibli zal in Grugliasco in de zomer van 2013 in productie gaan, zodra de assemblagelijn is voltooid. De fabriekshallen hebben sinds 2009 een drastische modernisering ondergaan die binnen 12 maande is gerealiseerd. Momenteel produceren 450 werknemers zo’n 135 Quattroporte’s per dag. Uiteindelijk zullen er zelfs 1500 werknemers in deze fabriek werken. Zodra de Ghibli in juni in productie is, zullen er in eerste instanties alleen diesel-versies geproduceerd worden.
In Mirafiori zal dan eindelijk in 2014 gestart worden met de productie van een eerste model, in de vorm van de Levante SUV. Deze komt dankzij een investering van 200 miljoen euro tot stand en deelt het platform met de Ghibli.
Bovenste wielen zijn erg smaak gevoelig!
onderste zouden mijn keuze zijn en dan in het Maserati Donkerblauw met beige leder.
Ciao
Squadra
Pracht auto! Die gaat t maken. Eindelijk.
Ja ik krijg ook tranen van geluk als die ITALIANEN IL GRANDE terug komen nou jongens dan staat ons wat te wachten. Met Alfa Romeo naar de DTM tegen de Duitse premium merken vechten dan mag ik net zoals in 1996 de Alfa Romeo tribune beklimmen op Hockenheim de hele tribune was rood ik was 16 jaar ik vergeet dat nooit meer. Zat tussen Alfa Romeo vlaggen en petten en jassen WOW wat was dat gaaf!!! Larini had pole toen maar Alfa Romeo had toen problemen met de banden.
Ciao
Squadra