Meer details over het productieschema tot 2012

Lancia blijft ook buiten Italië bestaan.

Dat is de realiteit hoewel veel media het momenteel wil doen voorkomen dat Lancia tot een soort Vauxhall verwordt op het schiereiland alleen. De reden dat dat niet gebeurt heeft te maken met het feit dat in bepaalde regionen het ene merk sterker is dan het andere merk en FGA-Chrysler dat simpelweg van wil profiteren. Dat is eigenlijk een strategie per gebied om de kosten zoveel mogelijk te drukken maar ook om op geen enkel terrein klanten kwijt te raken. Chrysler voortrekken op Lancia is eigenlijk duurder dan beide merken in stand houden en een eigen plek geven. Vandaar de twee puzzelstukjes in Geneve. Een Lancia kopen in Amsterdam of Brussel zal dus mogelijk blijven, hoewel de Chrysler variant elders ook te koop is. Het Chrysler dealerbestand zal fors inkrimpen en Dodge zal van de Europese markt verdwijnen. Voor dat laatste komt Fiat in de plaats. Het Italiaanse moedermerk zal door deze strategie nog meer groeien dan dat het al doet. Onze verwachting is dat bij FGA dealers Lancia’s verkocht blijven worden en dat Chrysler’s samen met Jeep zoveel mogelijk hun eigen plek krijgen. De MotorVillage opzet die we deze week opnieuw zien verschijnen is een mooi voorbeeld over hoe het in de toekomst eruit kan zien in een Italiaanse showroom.  

Inmiddels komen in aanloop naar het grote plan van 21 april al wat meer details doorsijpelen over het productieplan. Of het een echte meerwaarde is ten opzichte van ons vorige bericht laten we aan de lezer over. In principe proberen we elke kruimel altijd even te vermelden bij AutoEdizione.

Eigenlijk is de eerste fase van dit komende jaar grof gezegd de lelijkste. Er zullen Chrysler modellen verschijnen die we al kennen met Fiat badge, totdat dit model zal worden vervangen door een nieuw design. Dit zullen de Dodge varianten zijn terwijl de Chrysler versies stilletjes van de markt zullen verdwijnen. Uiteraard zullen deze modellen wel ietsjes opgefrist worden en zit de grootste verandering vooral onder de motorkap. Hieruit concluderen wij dat het modellenbestand van Chrysler in Europa fors zal krimpen. Als eerste kunnen we de vernieuwde SUV Nitro verwachten met Fiat logo’s. Binnen een half jaar zal dit model bij ons op de markt verschijnen. Kort daarna volgt de vervanger van de Ulysse op basis van de Dodge Journey. Deze laatste zal al wél meer Italiaanse designelementen meekrijgen door een facelift en verschijnt begin 2011 op de markt. In 2012 volgen een nieuwe Panda en een nieuwe midi MPV als opvolger van de Idea en de Multipla.    

Dan de eerste vruchten van het huwelijk tussen Lancia en Chrysler. De volgende generatie Sebring zal zoals gezegd een nieuwe naam krijgen en kan mogelijk al in 2011 op de markt verschijnen. Zoals het er nu naar uitziet zal op bepaalde markten alleen de variant met Lancia logo te koop zijn, op andere markten die met Chrysler logo en in sommige landen zelfs beide (zoals in de Benelux, Duitsland en Frankrijk). Op basis van de volgende generatie Grand Voyager volgt daarna een grote Lancia MPV als opvolger van de Phedra. De nieuwe Ypsilon zal volgens het laatste gerucht een vijfdeurs auto zijn met meer Crossover-achtige look. Deze zal ook als Chrysler verschijnen.  

Tot slot zal Alfa Romeo zich uitbreiden richting de VS. Volgens Marchionne vorige maand, zou dat al in 2012 gebeuren. Of daar ook al de komst van een nieuw vlaggenschip bij zit is volkomen onduidelijk. Onze verwachting is dat dat nog wel iets langer zal duren en pas na 2012 zal plaatsvinden. De belangrijkste rol zal in eerste instantie zijn weggelegd voor modellen uit de lagere segmenten die in Canada in productie zullen gaan.

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Meer details over het productieschema tot 2012

  • 11 maart 2010 om 23:48
    Permalink

    “Lancia blijft ook buiten Italië bestaan.”

    Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Kon het mij al niet voorstellen dat Lancia alleen in Italië zou worden verkocht aangezien de EU een gemeenschappelijke markt is en dat het alleen maar zou leiden tot grootschalige parallelimport.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.