Meer details over de toekomstige Alfa Romeo Giulia uit Amerika

Vanuit Italië komen opnieuw geruchten naar buiten over de Alfa Romeo Giulia van 2014. We hopen dat je klaar bent voor een nieuwe rit in de onzekere achtbaan die Alfa Romeo heet; Dit keer beginnen de oogballen van jullie nederige redacteurs zelf ook flink te tollen in de oogkassen. De informatie die nu naar buiten komt, gaat namelijk recht in tegen wat wij uit een ogenschijnlijk betrouwbare bron reeds hadden vernomen. In Turijn vertelde een insider ons dit voorjaar nog namelijk het heugelijke nieuws, dat Alfa Romeo voor het nieuwe D-segment model, achterwielaandrijving in de planning zou hebben staan. Het enige wat ons daarna nog enigszins onzeker maakte, waren de talloze aanname’s elders over voorwielaandrijving, ondanks dat er vorig jaar nog bijvoorbeeld ook al over achterwielaandrijving werd gesproken in een landelijke Italiaanse krant. Bovendien doen Marchionne’s woorden over de terugkeer van het ‘echte’ Alfa Romeo DNA je ook in die richting fantaseren. Blijkbaar was de ‘official’ waar wij mee in gesprek waren nog slechter geïnformeerd dan onze eigen redactie…

Tenminste, dat nemen we nu weer aan gezien het volgende; Voorwielaandrijving en vierwielaandrijving vormen volgens het laatste nieuws de basis voor tal van varianten. De vierwielaangedreven (Q4) modellen zullen vooral bovenin het gamma te vinden zijn, in combinatie met de meest vermogende motoren. Alfa Romeo kiest dus voor het bestaande recept uit Ingolstadt. De auto staat inderdaad op een unieke evolutie van het ‘Compact US Wide’ platform, namelijk de grootst denkbare op deze basis. Qua lengte en breedte betreft het een volwaardige D-segment auto en de ophanging is vooral achter compleet nieuw qua opzet.

Ook de Giulia van 50 jaar geleden vormde een soort keerpunt voor Alfa Romeo. Het was de eerste auto die het nieuwe Centro Stile helemaal zelf ontwierp.

Het gebruik van hoogwaardig aluminium, moet zorgen dat de Giulia een lichtvoetige auto wordt met een relatief laag gewicht, precies zoals de andere modellen die Alfa Romeo de komende jaren wil introduceren (4C, Duetto). Alfa Romeo werkt samen met Maserati aan een uitgebreid motorengamma; Een nieuwe versie van de viercilinder 1750 TBI vormt de belangrijkste basis met varianten die variëren van 200 tot wel 300 pk. Ondertussen zal ook een nieuwe evolutie (met MultiAir techniek) op basis van de Amerikaanse V6 Pentastar tot de opties behoren (3.2), evenals de 3.0 V6 (JTDm) van VM Motori. Qua transmissies spreekt men over een handgeschakelde bak met zes versnellingen en een nieuwe versie van de ‘Alfa TCT’, een gerobotiseerde zeventraps automaat met dubbele droge koppeling (debuut in de 4C). Qua onderhuidse techniek zullen er ook veel door Chrysler ontwikkelde elementen terug te vinden zijn, die de Giulia moeten voorzien van alle gemakken van een moderne luxe sedan (en Sportwagon).

Één ding is zeker, de Giulia moet het keerpunt van Alfa Romeo worden met Amerika als compleet nieuwe startpositie. Na een lange periode van onzekerheid en uitstel, moet dit ‘keerpunt’ begin 2014 op de mondiale markten verschijnen. Als deze geruchten waar zijn, lijkt het erop dat Marchionne voor een rechtstreekse aanval op Audi kiest. Audi maakt ook gebruik van voor- een vierwielaandrijving en is het sterkst groeiende ‘premium’ merk ter wereld, dat graag BMW definitief voorbij wil streven. Een strijd die deze jaren vooral in China wordt uitgevochten. Alleen voor de hoogste segmenten (en sportwagens) zal Fiat-Chrysler terugvallen op achter- en vierwielaandrijving. Ook wat een langverwacht vlaggenschip voor Alfa Romeo betreft.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Meer details over de toekomstige Alfa Romeo Giulia uit Amerika

  • 31 juli 2012 om 11:45
    Permalink

    Gezien de techniek die nu beschikbaar is lijkt het me een rare zet om FWD toe te passen. De uitspraken van de persvoorlichter en Marchionne wijzen ook een andere richting. Bovendien zullen de motoren die samen met Maserati worden ontwikkeld waarschijnlijk alleen in lengte worden geplaatst.

    Beantwoorden
  • 31 juli 2012 om 11:48
    Permalink

    Ik ga er ook nog steeds vanuit. Vooral marketingtechnisch is achterwielaandrijving een gigantische sprong vooruit imo. Maar het is wel een feit dat de hele wereld het bovenstaande blijft herhalen… 🙄

    Beantwoorden
  • 31 juli 2012 om 11:49
    Permalink

    Ik geloof niks meer wat er over nieuwe Alfa’s op het wereldwijde web geslingerd wordt. De ene keer zus, de ander keer zo. Het ene verhaal nog mooier dan de ander. De enige verhalen die zo’n beetje kloppen gaan alleen maar over uitstel, uitstel en uitstel. Ik wacht wel gewoon af wat er met Alfa gaat gebeuren…

    Beantwoorden
  • 31 juli 2012 om 13:48
    Permalink

    Auto kent al gelijk een groot nadeel, het duurt zolang dat ie op de markt komt dat het verwachtingspatroon van pers en klanten tot ongekende hoogte zal zijn gestegen. Maar Audi? vreemde gedachte, bij VAG zelf denken ze trouwens dat het Seat is 😆

    Beantwoorden
  • 31 juli 2012 om 20:46
    Permalink

    Niets mis met FWD. Beheersbaar onder alle weersomstandigheden.en zeker de toppers van Alfa. 😀

    Beantwoorden
  • 31 juli 2012 om 20:59
    Permalink

    Je kunt je afvragen: wat is het echte Alfa DNA?
    Krijgen we dan ook transaxle terug en torsieveren op de vooras?
    FWD behoort niet specifiek tot het DNA net zomin als RWD.
    Met het Alfa DNA zal eerder bedoelt worden dat de pk/kg moet kloppen en dat de auto’s sportieve hoogstandjes zullen zijn wat techniek betreft.De Mito en Giulietta zijn toch ook auto’s die onder bewind van MS zijn ontwikkeld met volgens hem typisch Alfa DNA.
    Dus de gedachtegang van FWD en AWD is zo gek nog niet zeker met het bestaande motorenpalet. 😉

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2012 om 00:24
    Permalink

    Toch zie ik voorwielaandrijving als nadeel. Niet zozeer qua rijden, hoewel een lekkere achterwielaandrijving met V6 en transaxle echt geweldig is.
    Het gaat erom dat Alfa met RWD een statement af kan geven en zich schaart tussen enkele premi… ik bedoel auto’s met een naam zoals de 3-serie, C-klasse en Lexus IS.
    Positioneer hem net daaronder, geef hem een fantastisch design met goede motoren en je hebt de leasemarkt aan je voeten liggen.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2012 om 08:30
    Permalink

    @hape: je hebt helemaal gelijk. Alhoewel Audi HET premium merk is dat sterk opkomt.het zijn ook maar geruchten dus we wachten maar af. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.