Meer details over Alfa Romeo’s productieplan tot 2018

alfa pomigliano

Binnen de gelederen van werknemers en vakbonden rond FCA wordt steeds meer gesproken over de te produceren Alfa Romeo’s voor de komende jaren. Het is die belangrijke laatste injectie die de Italiaanse auto-industrie weer volledig draaiend moet krijgen, zoals dat eigenlijk al ruim 15 jaar niet meer het geval is geweest.

Zoals het nu lijkt zal (aldus de meest recente geruchten) Cassino (foto onder) alle grote modellen voor het Milanese merk voor z’n rekening gaan nemen. Dus niet alleen een D-segment sedan en SUV binnen nu en volgend jaar, maar ook het topmodel dat tegen 2017 uit deze zelfde fabriek in de provincie Frosinone zal rollen. Dat laatste werd vorige week vanuit interne bronnen bevestigd. Geen grote Alfa’s uit Turijn dus voorlopig zoals langere tijd werd gedacht omdat Marchionne dat zelf ooit zei. Bovendien bevestigde de CEO dat vorig maand ook, door te stellen dat het voornamelijk Maserati’s zijn die in de Piemontese hoofdstad gebouwd zullen worden. Wellicht zal een grote SUV van Alfa Romeo, die platformtechnisch meer met de Maserati Levante gemeen zal hebben dan met de grote E-segment Alfa, wél uit Mirafiori komen uiteindelijk. Maar dan leven we al in 2018 dus dat is nog wat koffiedik kijken.

cassino fabbrica

Dan zijn er ook nog de compactere modellen, zoals de opvolger van de Giulietta en een kleine Crossover op dezelfde basis. Een eerder geluid over de productie van deze modellen in Pomigliano d’Arco konden we onlangs ook al in onze berichtgeving meenemen en werd gisteren opnieuw bevestigd. Een van de redenen waarom vakbonden ook rond de toekomst van de Napoletaanse fabriek die nu op halve kracht draait met de Panda, met steeds meer geruststelling spreken over wat komen gaat (een spontane staking van de Fiom in Pomigliano afgelopen weekend kreeg dan ook nauwelijks respons onder werknemers). Pomigliano d’Arco mag waarschijnlijk dus ook weer gaan doen waar het decennialang voor bedoeld was, namelijk Alfa Romeo’s bouwen.

De keuze voor Cassino en Pomigliano heeft alles met logistieke voordelen (afstand van 100 km tussen beide fabrieken en vlakbij de haven) en de moderne staat waarin de fabrieken verkeren te maken. Inmiddels is de installatie van de nieuw productielijn in Cassino in volle gang bevestigen de bonden. Vanaf volgende maand kan er begonnen worden met proefdraaien. Er zijn reeds 100 mensen extra in verband met deze opstart in de fabriek aanwezig. Marchionne zou binnenkort bovendien een afspraak hebben staan met de bonden wat betreft deze positieve veranderingen, die nu vrijwel heel Zuid-Italië een stevige economische impuls zullen brengen de komende jaren (gecombineerd met Melfi, Pratola Serra en Termoli).

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.