Maximale winst voor FCA in 2017
De verkoop was weliswaar op z’n positiefst stabiel te noemen vorig jaar voor FCA, maar intussen is er sprake geweest van voldoende inkomsten. De winstcijfers in vergelijking met die van 2016 zijn zowat verdubbeld. Van 1,816 miljard naar 3510 miljard in 2017 (+93%). Overigens neemt de winst al vier jaar op rij toe. De omzet nam intussen af van 111,01 miljard in 2016 naar 110,93 miljard in 2017. Stevige besparingen en grotere marges hebben voor de positieve geldstroom gezorgd. De verkoop bleef vorig jaar steken op 4,74 miljoen auto’s wereldwijd. Dat zijn er maar 20.000 meer dan in 2016. De afname op Noord-Amerikaanse bodem (-7%) zorgde de vorige twaalf maanden voor de nodige tegenwind.
Maar ook in de VS is FCA met een nieuwe strategie bezig, die gericht is op particuliere en dus meer winstgevende verkoop. De winstmarge op elke verkochte auto is in Amerika dan ook hoger geweest dan op andere continenten, te weten 7,9% ten opzichte van 5,3% in Azië, 3,2% in Europa en 1,9% in Zuid-Amerika. De schuldenlast is opnieuw afgenomen in 2017 en komt op 2,39 miljard. Op Europese bodem groeide de verkoop van FCA overigens met 5% en in Latijns Amerika met 14%.
Het best renderende merk van FCA is Maserati (gemiddeld 13,8% brutowinstmarge per verkochte auto). De verkoop nam toe van 42.000 auto’s in 2016 naar 51.000 (+22%) in 2017. Alfa Romeo groeit ook volop maar Volgens Marchionne is het nu nog te vroeg om over rendement te spreken. Alfa Romeo is nog amper halverwege waar het uiteindelijk moet zijn. Intussen is de afsplitsing van Magneti Marelli bijna een feit en volgt volgende maand een officiële aankondiging. De waarde zit tussen de 4 en de 5 miljard en helpt FCA de schuldenlast tot een nulpunt te reduceren. Al deze cijfers hebben overigens het aandeel FCA enkel positief beïnvloed de afgelopen dagen.
Zo zien we maar weer,omzet is geen winst .het is bemoedigend te zien dat bij lagere omzet een hogere winst behaald word .
Dat maakt de toekomst wat zonniger omdat het aangeeft dat fca de kosten beter in de hand heeft .Ook als het wat minder gaat is fca wat beter voorbereid nu .
of het moet zijn dat de boekhouding nu gedaan word door onze minister van financiën ,dan zegt die hele boekhouding mij niets .
Wat bedoel je precies met ‘voldoende’ inkomsten ???
Het zijn absolute top cijfers, met iets lagere aantallen omdat heel bewust gekozen is voor hogere marge producten en sterke vermindering van ‘fleet’ verkopen, met name in de USA.
Het is inderdaad waar dat het merk Fiat momenteel onder druk zit maar daar gaat verandering in komen. Belangrijk is de FCA als concern perfect op koers ligt voor de toekomst.
Zeer positief is de schuldafbouw: na 3 kwartalen waarin de nettoschuld bleef hangen rond de 4,4 miljard ondanks beloftes tot verdere reductie, ging die in Q4 in 1x naar 2,4 miljard. Dat was vooral te danken aan een hogere EBITDA die het gevolg was van margeverbetering, betere efficiency in de Europese fabrieken en een gezondere productmix. Daarmee wordt bedoeld dat er minder goedkope modellen met kleine marges werden verkocht en meer duurdere modellen met hogere marges. Met name in Brazilie was dat het geval. Niet positief is dat men als highlights voor 2018 4 modellen noemt: de Fiat Crono (uitsluitend voor Zuid Amerika), de RAM 1500 en Jeep Cherokee en Wrangler, en geen enkel nieuw model in Europa. In de toelichting op de jaarcijfers is de focus bijna volledig op Noord en Zuid Amerika, en een beetje China en India. Verder wordt gebagatelliseerd hoe sterk de terugval in Q4 was voor Fiat, Alfa en Maserati. Correctie voor de redactie: deze cijfers zijn op 25-1 gepresenteerd, en waren dus niet de reden voor koersstijgingen de afgelopen week, tenzij er iemand gehandeld heeft met voorkennis. Koers sloot 24 jan op 19,44. Na de publicatie van de cijfers is de koers FCA gisteren geëindigd op 19,42.
Ben je nu wel trots op me mareblue: want dit vertelde ik je ak toch ?
Fijn om goed nieuws te horen
3510 miljard, dat mochten ze willen 🙂 Er mist een komma achter de 3 😉 denk ik 🙂
Toch wel jammer dat ze dat weg willen doen “Magneti Marelli” Als ik het goed heb draagt deze voor een heel groot deel bij aan de winst die FCA maakt, en waarom zou het niet onder FCA vlag kunnen blijven? Er zijn meer merken die toeleveranciers hebben. Ze hadden dus al schulden vrij kunnen zijn 3,51 – 2,39 = 1,12 Miljard 🙂
@Sergio: je hebt een heleboel onzin geschreven elders op dit forum de afgelopen week, dat blijft ook na publicatie van deze cijfers onveranderd. De publicatie gaat over heel 2017, Q1 t/m Q3 kenden we al dus het meeste was geen nieuws meer. Wat echt nieuw was over Q4 t.o.v. de publicatie t/m Q3 zijn de schuldreductie (dat is echt goed nieuws, maakt opslitsing of overname dichterbij) en een reeks aan slecht nieuws: dalende volumes en marktaandelen in Q4 dat alle Europese modellen op de Stelvio, Tipo, 500 en Levante na dalende verkopen lieten zien in Q4, dat er geen belangrijke nieuwe modellen in Europa komen in 2018, dat er geen hybride/EV techniek komt, en dat de focus meer dan ooit ligt op Noord en Zuid Amerika, China en India.
Moeilijk he mareblue toegeven.
Jammer hoor maar keer op keer heb jij ongelijk en dan zeg je dat ik het mis heb ?
Cijfers liegen niet. Verder ga ik geen woorden meer aan jou vuilnaken .
Heb een fijn leven verder .
Mooie cijfers ben best trots .
Dat 2018 net zo mooi word
Waar we rekening mee moeten houden is dat dit jaar Zagato komt met een speciale Alfa Romeo, de formule 1 gaat beginnen voor Alfa Romeo. Alfa Romeo zelf zal denk ik wel een concept neer zetten van de nieuwe Alfa 6C op een beurs. Reken erop dat ze het momentum zullen blijven vast houden bij Alfa Romeo!
Komt echt wel goed
Ciao
Squadra
Het enige jammere is china waar tot september nog 3000 auto,s per maand werden weggezet en daarna door de chinese maatregel nog maar 400.
Mischien toch maar in china maken dan maar ?
En dan heb ik het alleen over alfa natuurlijk
@Hoekree
Nee. We moeten het zelfde doen met Chinese producten en onze economie en milieu beter beschermen als niet alles meer daar gemaakt word hoeft het ook niet met container schepen deze kant op 🙂
@AR 159
Ik ben het daar helemaal mee eens .
Verkoopcijfers januari 2018 in Nederland:
Alfa Romeo 147 stuks, -25%. De Giulia 73 stuks, een min van zelfs 39%
Fiat 807 stuks, -24%. Panda zelfs -50%. Het enige model dat plust is de Punto!
Maserati 17 stuks, -41%. Ook de Levante doet -50%
Jeep 167 stuks, +165%.
Het moge duidelijk zijn waar de focus ligt van FCA. Niet bij de Europese merken. De mensen op dit forum die beweren dat de dalingen van november en december kwamen omdat men de registratie uitstelden tot 2018 komen bedrogen uit.
Ik blijf hopen op een spoedige afsplitsing van Alfa en Maserati, zodat een ander bedrijf beide merken weer op de rit kan krijgen.
Gelukkig gaat de groei van Alfa op belangrijke markten als Italie en de VS door. Viva Alfa!
Cijfers van Italië zijn er nog niet. In december was dat voor Alfa niet goed: -4%. Laten we hopen dat januari beter was. In de VS zit de groei er heel aardig in, 1650 stuks in januari, een record. Toen SM 2 jaar geleden een doelstelling noemde van 400.000 voor Alfa hadden daarvan 100.000 uit de VS moeten komen, maar dat halen we in de verste verte niet. Bemoedigend waren de berichten over januari uit Spanje (markt +20%, zowel Fiat, Alfa als Jeep groeiden harder dan de markt, alleen Maserati zakte fors) en Frankrijk (markt + 2,5%, FCA +9,4% waarvan Alfa + 24% deed). Jeep was in beide landen de grootste groeier dankzij de Compass.
Als ik de Nederlandse cijfers een beetje probeer te duiden:
Het terugzakken van de Giulia is vervelend, maar geen drama, gezien die vorig jaar van zijn nieuwigheid profiteerde. Hij maakt de helft van de totale verkopen uit, en is daarmee sterkste Alfa. Het geeft hooguit aan dat FCA in het algemeen Alfa nog beter in de markt dient te zetten en werk moet maken van het aanboren van de leasemarkt en het realiseren van de wensen van die markt.
De cijfers van Stelvio zijn wel een drama. Nederland is geen sedanland, maar nog minder een SUV-land, zo blijkt. De Stelvio 1/3 in verkopen van de Giulia voor een auto die recenter op de markt is, is gewoon niet goed en kunnen een teken zuhb dat de Nederlander niet onder de indruk is van het idee van een Italiaanse Amerikaan.
Die Mito zit laag, maar heeft zich wel prima gehandhaafd, wat voor een auto aan het eind van zijn leven uitstekend is.
De cijfers van de Giulietta zijn wel weggezakt en dat lijkt tegen de internationale trend in, waar de Giulietta aan een opleving bezig is. Het C-segment is zowel particulier als zakelijk verdeeld en kan een teken zijn dat beter ingespeeld moet worden op de wensen van de leasemarkt.
Fiat:
Zorgelijke cijfers voor de 500 en Panda. Veroudering kan een reden zijn, maar vind ik een te simpele verklaring: Beiden kunnen prima mee, zou ik zeggen. Kan te maken hebben met de motorenspagaat: De Twinair is prima, maar voor wie dat een stap te ver is loopt Fiat in toenemende mate steeds verder achter en prijst zich op BPM-gebied de markt uit.
500L: Lijkt dood te bloeden.
500X: Lijkt mij voor een hoger gepositioneerde C-segmenter te doen wat je ervan kan verwachten.
Tipo: Die auto hoort kwa concept aan te slaan in Nederland en een viervoud te verkopen, maar wordt door Vadertje Staat volledig weggepest door de prehistorische motoren die Fiat erin stopt. Nieuwe motoren nodig en niet morgen, maar gisteren.
Punto: Een klein wonder, een verdubbeling van de verkopen. Je zou het hier niet verwachten gezien ook hier het motorenprobleem nijpend is.
Jeep:
Doorzettende toename van verkoop van de Renegade is positief en de Compass zou je zelfs een echt succes kunnen noemen.
Ik deel je analyse van Fiat en Jeep. Over de Giulietta een kleine correctie: die was begin 2017 even aan een kleine opleving bezig maar dat duurde maar even. In 2014, 2015 en 2016 werden er in Europa nog 41.000 verkocht, in 2017 bleef de teller steken op 32.000, een min van 22%. Het model is 8 jaar oud, en dat is in het C-segment ver over de uiterste houdbaarheidsdatum.
Inmiddels zijn ook de verkoopcijfers januari in Italië bekend. Mede vanwege een extra verkoopdag steeg de markt met ruim 3%. Verkoop FCA steeg met 0,5%, marktaandeel daalde verder van 29,25% naar 28,5%. Fiat: -7,9%, Lancia – 26,6%, Maserati – 21,2%, Alfa Romeo + 28,3% en Jeep + 107,8%. Grootste plussen waren er voor de 500X en de nieuwe Stelvio en de Compass. Grote dalers waren de Panda (-25%), Punto (-47,5%) en Ypsilon (-26,6%). Opvallend: in tegenstelling tot bv in Nederland daalde de Giulia niet (771 tegen 766), en de Stelvio (1138) verkoopt beter dan de Giulia.
Dit jaar zal men op een afname uitkomen aangezien er geen belangrijke introducties gepland zijn. Men zegt dat de nieuwe Punto pas Q1 2019 op de markt komt.