Hertekende bumpers vormen een geheel met de grille aan de voorzijde en aan de achterzijde valt op dat de bumper wat lager doorloopt ter vervanging van het zwarte kunststof van voorheen. De Quattroporte heeft hierdoor al met al wat meer body gekregen. Ook twee nieuwe chromen strips aan de voorkant dragen hier aan bij. Aan de zijkant zijn de skirts aangepast en ook de zijspiegels schijnen vanwege vernieuwde techniek iets te zijn veranderd. De QP is nu wat ‘dikker’. De koplamp-units zijn zoals verwacht niet aangeraakt wat volgens ons een louter economische reden heeft, gezien verdere aanpassingen qua stijl. Wellicht iets voor de volgende generatie, aangezien we verwachten dat het vlaggenschip van het merk met drietand binnen een paar jaar verder zal evolueren. Tussen de luchtinlaat en de radiator is een zogenaamde elektronische ‘Air Shutter’ toegevoegd voor een optimale temperatuurregeling van de vloeistoffen in de motor. Ook wordt hierdoor, samen met de hertekende bumpers, geleiders en een vlakkere bodem, de aerodynamica met 10% verbeterd. De optische aanpassingen aan de buitenzijde zijn dus tevens functioneel.
Binnenin valt uiteraard de nieuwe middenconsole op met dominant 8,4 inch beeldscherm. Dit komt de smaakvolle basis van het oorspronkelijke ontwerp misschien niet echt ten goede, maar we leven nu eenmaal in een tijd dat de behoefte van de klant vele malen belangrijker is dan het idee achter een ontwerp en het merk-DNA. De centrale tunnel met ronde bedieningsknop en het ontwerp van de klimaatbeheersing is ook nieuw en lijkt op die van de Levante. Technisch is ook onderhuids het een en ander vernieuwd. Dit geldt voor zaken als Adaptive Cruise Control met Stop&Go, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning met Advanced Brake Assist en Automated Emergency Braking. Optioneel is ook een nieuwe achteruitrijcamera met Surround View. De klimaatbeheersing is ook veel comfortabeler nu dankzij AQS (Air Quality Sensor) dat geen luchtjes en deeltjes toelaat. Nieuw zijn de edities GranLusso en GranSport die ook aan de buitenzijde van elkaar verschillen. Deze namen behoeven geen uitleg en de aanduiding voor de meest sportieve uitrusting klinkt liefhebbers uiteraard bekend in de oren. Dankzij deze edities, hebben de variaties Quattroporte een nog sterker onderscheidend karakter. Op de achterzijde van de Quattroporte S Q4 staat voortaan aaneengesloten deze aanduiding (SQ4). Vermoedelijk om meer onderscheid te creëren met de Giulia Q4. Ermenegildo Zegna is verantwoordelijk voor het interieur van de Gran Lusso.
Motorisch gezien zijn er milde aanpassingen die de prestaties ten goede komen:
Mooie kleine aanpassingen, mijns inziens allemaal verbeteringen. Vooral de modernisering van het infotainment systeem was hard nodig, en alle rij assistenten waren nodig omdat dat nu eenmaal hoort tegenwoordig. De belangrijkste verbetering zou de komst van een goede hybride uitvoering zijn, maar dat is een grotere technische ingreep, die zal bij de volgende generatie pas komen. In de belangrijkste markten VS, China en Italie kan men weer even vooruit.
Goede verbeteringen, vooral dat GranLusso interieur is prachtig! Jammer dan ze niet de koplampen een wat krachtigere uitstraling hebben gegeven (waar blijft de full-led-verlichting in Italiaanse auto’s?)
Belangrijk inderdaad, ben het met 159 eens dat er wel wat meer aan het uiterlijk van de auto gedaan had mogen worden. Er blijft op vlakken wel wat achterstand tov concurrentie bestaan bij Maserati. Vraag me echt af of dit voldoende is. Want heel top gaat t niet, de verkopen staan behoorlijk onder druk. De Ghibli krijgt toch ook een kuurtje?