Maserati toont in China vast techniek van MC20 Folgore
Alles in het teken van krachtige EV met drietand.
Folgore, oftewel bliksemschicht. Maserati toonde in China de afgelopen dagen dat het merk onafgebroken en heel serieus aan dit nieuwe gamma werkt. Zo stond naast de nog kersverse GranTurismo Folgore nu ook de Grecale Folgore in Shanghai te schitteren (foto onderaan). Maar we zien ook een chassis van de aanstaande MC20 (Cielo) Folgore. De oorspronkelijke basis van Dallara is reeds aangepast in de keuken van het Maserati. Overigens is ook nu het bedrijf uit Parma weer betrokken bij de realisatie in een samenwerking met het team van Maserati. Carbon fiber vormt natuurlijk ook bij de Folgore versie een hoofdbestanddeel. Voor zowel de normale MC20 coupé en Cielo, als de elektrische MC20 coupé en Cielo, zijn door de technici specifieke aanpassingen gedaan op het gebied van rigiditeit van het chassis.
Middenmotor.
De MC20 Folgore zal volgens de welingelichte bron Quattroruote de batterij achter de stoelen krijgen en niet eronder zoals bij de GranTurismo. Het is in EV-land überhaupt een vrij uniek gegeven. Precies daar waar op het huidige model de V6 Nettuno is gemonteerd. Hierdoor blijft de zitpositie laag. Het zwaartepunt bevindt zich in het centrum van de auto en zorgt voor zeer sportieve rijeigenschappen aldus de mensen van Maserati op de stand in China. Het pulserende elektrische hart is goed voor 800 volt en is volledig ontwikkeld in het Maserati Innovation Lab te Modena. Drie motoren (2 achter en 1 voor) zorgen voor de aandrijving. Dankzij een extreem exacte aandrijving van de achterwielen op onafhankelijke wijze (torque vectoring) garandeert Maserati een dynamiek dat nog niet eerder is vertoond.
Ook GranCabrio Folgore.
Binnenkort presenteert Maserati alweer een nieuwkomer in de vorm van de open GranCabrio. Deze unieke GT cabriolet zal tevens als Folgore op de markt verschijnen uiteindelijk, meldt Maserati. Over de presentatie en exacte prestatie van de MC20 en MC20 Cielo Folgore, heeft het merk met de drietand nog even niets gezegd.
Laat die Chinezen niet te veel zien. Ze maken het zo na voor een fractie van de prijs, die het Maserati heeft gekost.