Maserati Levante: SUV op z’n Italiaans?
Het leek ons zo’n mooi experiment; Een SUV met Italiaanse allure. Geraffineerde lijnen met meer GT-achtige aspecten dan de gemiddelde Duitse rivaal. Testexemplaren van de Levante -hoewel beplakt- leken een dergelijk aantrekkelijk concept ook te verhullen. Maar Maserati lanceerde gisteravond op het internet deze nogal glossy plaatjes van… tsja zeggen jullie het maar beste lezers van AutoEdizone…. Deze SUV is bij de eerste indruk in onze ogen in ieder geval van elke verrassend smaakvol element verstoken… Op de drietand na.
De toevoegingen van designelementen die met de Alfieri te maken hebben zorgen dus in eerste instantie niet voor dat snufje magie, waardoor het Modenese DNA je tegemoetkomt. Het frontaal is strak en het meest geslaagd, ware het niet dat de vormgeving van de grille en de mistlampen in de bumper ook niet direct weten te overtuigen. De achterzijde houdt zich qua uitgesprokenheid veel meer afzijdig nog en heeft een wat veilige Duits-Aziatisch beeldtaal over zich. Vooral de vorm van de achterlichtunits zijn behoorlijk anoniem te noemen. De Kubang concept van een paar jaar geleden toonde een meer eigen stijl wat dat betreft. De dominante lijn over de ‘heup’ van de Levante moeten je dat ‘GT-gevoel’ meegeven, maar is in onze ogen te uitgesproken qua curve en wat gezocht. Ook dat was op de Kubang een heel ander verhaal. Verlangen we met dit zeer gematigde enthousiasme nog altijd naar een Italiaanse SUV? Jawel, maar daar zal dan een ander logo op staan waarschijnlijk. We beseffen dat er allerlei commerciële en praktische redenen aan de keuze voor een bepaalde vormgeving ten grondslag kunnen liggen. Maar als ze een groot merk als Maserati niet ten goede komen, hoor je ze wat ons betreft achterwege te laten… Altijd.
Technisch zal de Levante met V6 motoren debuteren. De 3.0 diesel en 2 varianten van de benzine V6. Uiteraard ligt er ook een hybride Levante op stapel. Alle varianten zullen vierwiel aangedreven zijn en hebben een 8-traps automaat.
Maserati was naar mijn mening de weg al behoorlijk kwijt. De nieuwe Quattroporte en Ghibli waren naar mijn mening al niet bijzonder genoeg. De nieuwe Levante is dan ook wederom een typisch voorbeeld van grijs, saai en veilig.
Wat was dat met de Pininfarina generatie anders:
Tja, met de Alfieri in gedachte had ik zeker met name een heel veel spannender achterkant verwacht. Dit lijkt akelig veel op een Porsche van achter. En dat is NIET een compliment.
Voorkant heeft elementen overgenomen van de grote Jeep Grand Cherokee – en als zustermerk vind ik die verwijzing best aardig.
Maar beter was het geweest indien Jeep de stoere variant vertegenwoordigt en Maserati de sportieve en elegante lijnen laat zien. De concept-versie had dat veel meer in zich. Nu is het inderdaad meer van het zelfde en dat is een gemiste kans. Interieur ziet er (voor zover zichtbar op een andere site) wel goed uit.
ik vind hem hem wel mooi
Verfrissend om te lezen dat jullie kritiek hebben op deze italian baby,,,
ik vind het (net als jullie) ook niets… een te grabbel gooien van dit mooie beroemde italiaanse merk. de nieuwe hijundai ix45 met maserati logo… wat moet ome sergio nog meer doen om dit merk de nek om te draaien… wellicht zijn we nog beter af als je dan, zoals bij Alfa, de modellen maar jarenlang uitstelt….
ergens hoop ik, dat ik wakker wordt en dat dit allemaal alleen maar een nachtmerrie was… of dat hij in het echt wel mooi en indrukwekkend is…maar ik vrees het ergste…
plaats de verschillende merken maar naast elkaar en je zult grote verschillen zien. De eerste auto van welke ik zelf t een miskleun vondt was de 156. Nu blijkt t een monument in de ontwerpfase van de moderne sedan te zijn.
Ook voor mij is het een teleurstelling. Ten eerste omdat ik vind dat een SUV niet bij het merk past, maar ook omdat het prototype veel eleganter was. Dit is niet verkeerd, maar wel te grof, te plomp en te banaal.
Ik begin meer en meer de indruk te krijgen dat Italië hun voorsprong qua design aan het kwijtspelen zijn en de schuld ligt daarbij aan de teloorgang van de designhuizen. De onderlinge concurrentie tussen de huizen en de eigen ontwerpafdelingen leverde altijd mooie resultaten op. Die prikkel is nu weg. De autobouwers willen alles in-house doen en dat is geen goede zaak. Ik volg Il Quadrifoglio als hij zegt dat de vorige QP veel mooier was dan de huidige.
Ik vrees voor de toekomst.
Bijzonder om voor het eerst een echt kritisch stuk te lezen op deze site, juist van een auto die ik wel mooi vindt, en ook een echte Maserati look vindt hebben. Daar waar deze site een paar jaar geleden nog lyrisch was over gerebadgde Chryslers, en zonder blikken of blozen de 300C de hemel in jubelden als zijnde een echte Lancia, zo negatief is de site hier over het belangrijkste Maserati model voor de komende jaren. Wereldwijd is het segment van crossovers en SUV;s het snelst groeiende segment, juist in de VS en in China. In China alleen kansrijk als het lokaal geproduceerd wordt, vanwege de importheffingen, en dat is precies wat FCA gaat doen. Ik denk dat een aantal mensen eens wakker moet worden op deze site. De Duitse auto, of de Italiaanse, bestaan al lang niet meer. Het is een kwestie van design en marketing. een Chinese Levante is een echte Maserati, een Italiaanse Renegade is een echte Jeep. De Braziliaanse Palio een echte Fiat. Een Spaanse Polo een echte Duitser, een Mexicaanse X5 een echte Duitser. Tijden veranderen mensen. Maserati gaat het dankzij de Levante misschien redden, zonder de Levante zeker niet. Hetzelfde geldt straks voor de Stelvio.
Ik vind ‘m niet echt lelijk, maar hij mist wel het exclusieve uiterlijk van een Maserati. Op dit ding zou je net zo goed een FIAT-embleem kunnen aanbrengen en ‘m dan tussen de 500’tjes en de 124 verkopen. Of misschien staan de Jeep-emblemen hem ook wel niet slecht.
Als de Italiaanse auto niet meer bestaat, dan is dat een probleem, want als de vormgeving niet meer onderscheidend is en wegzakt in een zee van gemiddelde auto’s, dan vervalt daarmee een belangrijk argument om er liefhebber van te zijn.
Het probleem is dat Mcdonalds ook niet overleeft met 1 soort hamburger. Moet je zien hoeveel modellen BMW , Audi en Mercedes op de markt brengen. Het Italiaanse design bestaat nog altijd maar is overgenomen door 75% van de fabrikanten of een poging daartoe. Op foto’s lijken ze allemaal veel op elkaar maar in t echie toch echt wel niet en zie je de hand van de meesters. Dat is met de Giulia idem. De Masers van pakweg 20 jaar terug krijgen ook niet de schoonheids of design prijs net zo als de Fiats en Alfa’s . Dat is pas met de introductie van Walter da Silva’s ontwerpen weer een beetje terug gekomen. Dus dat Italianen altijd top design maken is eigenlijk een fabeltje.Het is ook niet zo dat alles direct mooi is of in de smaak valt. Daar valt niet over te twisten.maar als ze t doen is alles beter in proportie dan wat andere fabrikanten maken.
Na een eerste schrik begin ik hem steeds mooier te vinden.
De vraag is ook of we echt schrikken van het design of dat we schrikken van het feit dat het een Cross-over / SUV is? Het zijn toch een beetje dezelfde reacties als die van Porsche fans op de Cayenne. inmiddels hun best verkochte model. Als je alleen maar kunt genieten van hoe het ooit vroeger was kun je je beter terugtrekken in een museum.
Zoals Alfaspeed zegt zijn Italiaanse auto’s lang niet altijd mooi en onderscheidend. Je kunt er zo 10 opnoemen die mislukt en oerlelijk waren. Design zit hem in de details. Dat geldt voor de Levante , maar bv ook voor de Giulia: ook niet echt typisch Alfa design en ook niet erg onderscheidend, maar in details juist oogstrelend t.o.v. een BMW of Lexus.
Laat iedereen eens wat minder zeuren, en blij zijn dat er eindelijk gestaag een modellen offensief op stapel staat. Na jaren van wachten kan er gekozen worden uit een aanbod van de nieuwe Tipo in allerlei uitvoeringen tot de Giullia, de Levante en binnenkort de Stelvio. Los van de 124 Spider, de Fiat 500 x enz. Binnenkort wordt ook het aanbod van Abarth uitgebreid.
Het probleem is dat kritiek leveren langs de zijkant heel makkelijk is. Koop een van deze producten en overtuig jullie van het plezier en het rijgenot. Blijf niet stil staan in het verleden en jaag geen spoken na. De 500 x cross voor vrouw en kinderen is al aangeschaft, een top uitvoering met alle opties die maar aangekruist konden worden en een prettige 9 traps automaat. Kan geen Duitser tegenop. De order voor de Stelvio is al geplaatst. Viva Italia.
Ivo ik ben trots op je , voor ons komt er een nieuwe mito aan de tweede alweer
Tja ivo zo gaat dat , eerst klagen waar blijven de modellen en dan zeuren . Denk je nou werkelijk dat ze daar in Italië gek zijn .de extreme modellen verkopen niet , dus wat meer behouden modellen zijn op zijn plaats , de verkopen van fca groeien elke maand dat is toch goed en als je ziet wat voor gedrochten ze in china verkopen komt het met fca wel goed hoor , mensen maar ook autoedizione wees eens positief
Hoewel mijn hart zegt dat Maserati geen SUV’s moet maken, ben ik bang dat het tegenwoordig om als fabrikant te overleven wel nodig is en laten ze het geld dat ze hiermee verdienen gebruiken om bv., de Alfieri te maken.
Ik denk dat deze auto in het echt, zoals zo vaak, mooier is dan op de foto’s.
Ook denk dat de Italianen helaas wat minder”Italiaans designed”auto’s maken, omdat het grootste gedeelte van de consumenten geen autoliefhebbers zijn, mensen die voor de veilige, saaie ontwerpen (Duits) gaan.
Kijk bv naar Lancia, mooie ontwerpen, maar te extreem voor de meeste mensen, waardoor het niet verkocht en Lancia nu zo goed als kapot is.
Na alle designproefballonnetjes word ik hier niet echt warm van. Naar mijn idee een mix van Porsche en Infinity met een sausje over de neus van Jeep.
Kan me er wel iets bij voorstellen, aangezien dit wel de vormen zijn die veel verkopen zeker op de Aziatische markten.
Zelf had ik wat mee gehoopt op een meer familiegezicht met de QP, Ghibli en Coupe/Cabrio. Een beetje zoals de Duitse tegenhangers dat ook doen.
Ben benieuwd naar het interieur, dat zal denk ik wel erg fraai zijn, Maserati kennende.
Overigens is dit alleen maar jaloezie, aangezien het bezit van een dergelijke auto nog ver weg is…..
Groet,
Rob
Een mix van allerlei auto’s die ik hier niet eens durf te noemen. Het geheel mist eenheid en Italiaanse finesse, maar dat laatste vind ik van bijna alle recente ontwerpen uit Italië. Ik hoop voor Maserati dat deze auto goed gaat verkopen, zodat ze weer écht mooie auto’s kunnen gaan maken.
De voorkant is juist erg sterk. Robuust, tikje agressief en toch ook gedistingeerd. De grille vertoont duidelijke overeenkomsten met de Alfieri. De koplampen ook. Zet er de voorkant va een Cayenne naast en de Porsche ziet er ineens een beetje simpel uit.
Het profiel en de achterkant va de auto zijn minder onderscheidend, misschien zelf wel wat anoniem inderdaad, maar zeker de achterkant is wel heel strak.
Ik vind het al bij al een evenwichtige auto en zeker mooier dan de concepts en renders die ik de afgelopen jaren heb gezien.
Ik zou ook niet weten waarom Maserati geen SUV zou moeten maken. Ze maken toch ook gewoon vierdeurs sedans? En dan nog wat: het segment van luxe auto’s is ongeveer 1 miljoen auto’s groot en de helft van dat segment bestaat uit SUV’s. Dan is het gewoon dom als je niet actief bent in dat segment.
Ik vind dat ze van de lompe carrosserievorm SUV er toch een vrij geslaagd subtiel geheel van hebben gemaakt. Ik zou hem trouwens graag in Grigio Maratea of Blu Passione nog eens beoordelen i.p.v. deze kleur.
Leuk om ook dat vouwtje wat uit de achterlichten overloopt in de achterbumper (bij Giulia) ook hier terug te zien.
In eerste instantie vond ik het design tegenvallen, maar een paar dagen verder en na het zien van wat fotografische vergelijkingen met Cayenne, Bentayga, de Infiniti SUV en dergelijke vind ik het nog helemaal niet zo’n slecht design.
Maar goed, gezien het soort auto zul je natuurlijk nooit proporties kunnen krijgen zoals van een Granturismo of een Quattroporte.
En zoals Dennis schrijft: ik zou hem wel eens in Blu Passione willen zien.
Ben net terug uit Duitsland, die zijn alweer een stap verder met hun SUV’s en ze worden er niet mooier op. Audi Q7 en Mercedes GLE en BMW X6 zijn gewoon vulgair daar is dit een giga schoonheid bij. Ik vind hem mooi maar als zo vaak met Italianen je moet ze in het echt zien in echt dag licht!
Ciao
Squadra
Gisteren in Genève geweest. De Levante vergeleken met andere SUV’s in het exclusieve segment. Lang verhaal kort Je vindt een SUV prachtig of niet. Als het antwoord prachtig is; dan maakt de Levante heel veel kans, maar als je het SUV .segment niet ziet zitten, zoals ik; dan betwijfel ik, of de Levante het succes model gaat worden! Persoonlijk zeg ik; “not my cup of tea!”.