Maserati SUV productie Mirafiori grootschalige operatie
Maserati baas Harald Wester heeft vanuit de autosalon in Los Angeles alvast meer inzage geboden in de vorderingen rond de installatie van de SUV productie in Mirafiori. In de grote oude fabriek in Turijn zal vanaf medio volgend jaar een opstart van de productie plaatsvinden. Het betreft niet zomaar een assemblagelijn naast die van de reeds geproduceerde Alfa Romeo MiTo, maar Wester spreekt over een volledig deel van de fabriek dat opnieuw ingericht is voor dit project. Dit heeft niet alleen met de te verwachten hoge aantallen te maken, maar ook met de toekomstige uitbreiding middels een SUV van Alfa Romeo.
Tegen 2018 worden op deze locatie bovendien opnieuw de nodige uitbreidingswerkzaamheden verwacht in verband met de productie van de GT en Spyder op basis van de Alfieri concept. Westers wijde blik in de toekomst, heeft alles te maken met de goede resultaten gedurende het Centenario-jaar. Vanaf januari gezien is er een +305% genoteerd. ItaliĆ« is vooral dankzij het succes van de Ghibli opnieuw de belangrijkste markt op Europese bodem. Alleen al in het thuisland werden er tot en met november 1190 auto’s verkocht (+464%).
Wester sprak eveneens openlijk over een opvolger van de GranTurimo. Hiermee lijkt het alsof de CEO de gemoederen in Modena wat wil sussen. De oorspronkelijke Maserati-fabriek wordt dus zeker niet in de steek gelaten. In Grugliasco is het intussen al dubbel feest. Naast de verjaardag van de drietand, is inmiddels ook de vijftigduizendste geproduceerde auto gevierd. Ook sprak Wester over een verder toekomst met nieuwe hybride oplossingen voor de aandrijving. Ook herhaalde de Duitser in Italiaanse dienst dat er geen lichte Maserati te verwachten valt formaatje 4C. Dit is exclusief terrein voor Alfa Romeo, waar de drietand niets heeft te zoeken, aldus Wester.
Dit is goed nieuws. “dat er geen lichte Maserati te verwachten valt formaatje 4C. Dit is exclusief terrein voor Alfa Romeo, waar de drietand niets heeft te zoeken” dat betekend dus dat we best gepeperde AR’s kunnen krijgen met geblazen V8 als Alfa toch het sportieve broertje word voor de meer klasse luxe Maserati’s. Want dan zitten ze elkaar niet in de weg. Ik hoop wel dat de blokken voor Alfa er wat anders uitgaan zien als die plastic afdek platen die er nu op zitten.
Toch maar een magere troost (en weinig houvast) voor de fabriek in Modena