Maserati SUV krijgt in 2014 mogelijk toch Amerikaanse V8
Maserati wil zoveel mogelijk gaan concurreren met anderen, zoveel is wel duidelijk als we de laatste details lezen over toekomstige modellen. Daarom worden er ook strategisch gezien fundamenteel andere keuzes gemaakt, dan je in eerste instantie van dit exclusieve Modenese merk zou verwachten. Hoewel Sergio Marchionne nog de suggestie wekte dat de eerste SUV met drietand een Italiaanse V8 (en zelfs een V12) zou krijgen, duidt de term ‘rock & roll’ die hij daarbij hanteerde, nu misschien toch meer op een andere oorsprong van deze motoren dan op techniek uit Maranello. Volgens een interview van Top Gear met een projectleider van Maserati, overweegt men om voor dit model de 6.4 Hemi V8 (465 pk, max. koppel 630 Nm) te gebruiken, zoals we die kennen van de gepeperde Jeep Grand Cherokee SRT8.
Dat is niet bepaald in lijn met de traditie van het vooroorlogse Italiaanse merk, maar dat is een SUV ‘an sich’ uiteraard ook niet. Bovendien zal dit model primair voor de Amerikaanse markt bestemd zijn en kun je met gelijkwaardige massaproducten van Audi, Porsche en BMW, alleen concurreren, als er wat minder dure kroonjuwelen onder de kap liggen. Het Amerikaanse blok zou ideaal zijn voor aanpassing, zodat er bij lagere toeren meer koppel mogelijk zou zijn.
Ondanks alle rationele verklaringen, zal dit nieuws bij liefhebbers toch aanvoelen als een meteorietinslag in het land van de Tridente.
Nou mooi toch.. Zeker voor Amerika is het goed, daar is deze SUV ook voor bedoeld!
Denk dat de huidge Hemi wel aangepast zal worden voor Maserati. Waarschijnlijk op dezelfde manier als de Pentastar.
De Busso was trouwens ook een ‘Hemi’ 😀
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemi_engine
Meteorietinslag is nog zwak uitgedrukt. Dit is ongeveer het ergste dat men Maserati kan aandoen. Het imago is onmiddellijk om zeep, een schade die nooit meer kan hersteld worden.
Hebben ze nu nog niet geleerd van hun 159/Brera V6 flop? Wat een idioten werken daar toch…
Goed gedaan van Marchionne. Dit model is puur gericht op de opkomende markten en de USA en die hebben geen historisch besef en al helemaal geen bijzonder gevoel bij een Italiaanse motor. Een Hemi-motor doet het prima, is goedkoper en de SUV zal veel beter verkopen. Niets mis mee. Europeanen zullen er niet vele mee hebben, maar met een Italiaanse motor zouden ze hem ook niet kopen.
Hopelijk blijft dat onding dan ook aan die kant van de oceaan, een maserati hoort een italiaanse v8 te hebben (met in de goede italiaanse traditie belachelijk veel vermogen uit relatief weinig inhoud), niet zo’n “there is no replacement for cubic inches” amerikaans vooroorlogs ding.
@Vitorio: ik ben het helemaal met je eens…
Ik begin het stilaan beu te worden: het lijkt wel of alle italiaanse modellen gerebadgde amerikaanse troep worden. Eerst de Freemont, dan die Lancia’s, binnenkort die Alfa SUV’s en nu zelfs Maserati met een SUV die niet meer zal zijn dan een Jeep in een ander kostuum.
Bah
Binnenkort kunnen we naar de chryslerdealer om een chrysler of jeep te bestellen waarbij één van de opties is welke badge je er op wilt.
Daar bedank ik dus voor. Hebben de italianen meer dan 100 jaar inventieve en spannende auto’s gebouwd om uiteindelijk uit te komen bij zo’n intrieste vertoning. Zielig.
De Duitse fabrikanten lachen zich een breuk.