Maserati roept historisch documentatiecentrum in het leven

Maserati werkt momenteel aan een vruchtbare toekomst als zelfstandig merk binnen de Fiat-groep en daarbij hoort uiteraard een uitgebreid documentatiecentrum met de nodige informatie over modellen uit een ver en minder ver verleden. ‘Maserati Classiche’ is de naam van deze afdeling die zich over het archief ontfermt. Maserati wil zo oude en nieuwe klanten kunnen bedienen met alles wat ze eventueel over het historierijke merk willen weten. Zoals het een goed Italiaans automerk betaamd, kijkt het nieuwe Maserati -dat nu definitief onder de vleugels van Ferrari vandaan kruipt- niet alleen vooruit, maar ook achterom.

Maserati Classiche is twee jaar geleden in het leven geroepen en opende deze week haar deuren voor het publiek. Het is niet voor niets, want naar het schijnt heeft maar liefst 60% van alle bezitters van een klassieke drietand, ook een moderne variant in de garage staan. Het samenstellen van een gigantisch technisch en geschiedkundig archief, is dus een vorm van service aan de veelal gepassioneerde klant. Wonder boven wonder zijn bijna alle stukken bewaard gebleven, dwars door oorlogen en diverse overnames heen.

Het in 1914 opgerichte familiebedrijf werd in 1937 overgenomen door de familie Orsi en vervolgens door Citroën in 1967. Vanaf 1975 was het eigendom van De Tomaso en in 1993 werd het bezit van het grote Fiat. Fiat droeg het in 1997 over aan Ferrari. Het sportwagenmerk uit Maranello bouwde het verstofte roemrijke merk weer opnieuw op, totdat het in 2005 zoveel mogelijk werd ontkoppeld. Sindsdien is het een zelfstandig onderdeel binnen de Fiat-groep en met een geplande nieuw productie in Turijn en Detroit, is dat des te meer het geval. Maserati heeft naast productielocaties ook een eigen ontwerpafdeling en technisch centrum voor nieuwe ontwikkelingen. Uiteraard is er nog altijd een nauwe band met Ferrari.

De uitgebreide informatiebron die Maserati in beheer heeft is onwaarschijnlijk compleet; Vanaf het echte eerste model (Tipo 26 uit 1926) zijn bijvoorbeeld alle ontwerptekeningen op schaal 1:1 bewaard gebleven, tot de uitgebreide documentatie rond de laatste Biturbo’s, inclusief de speciale series zoals de Karif uit 1988. Het gaat om meer dan 55.000 tekeningen van de auto’s als geheel, motoren, chassis’, bedrading en talloze componenten. Verder zijn er duizenden specificaties over de modellen van 1926 tot 1985. Deze beschrijven niet alleen de techniek van de auto’s, maar ook het verhaal achter de ontwikkeling. Maserati Classiche wil bezitters met deze schat vanaf vandaag op weg helpen tijdens een restauratie.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.