Maserati Quattroporte by Novitec Tridente: ‘Die riesendicken Italienische 4 Türer’
(een goede Duitse titel is altijd wat lang…)
Wat is het beste Italiaanse antwoord op de overdaad aan dikke Duitse sedans a la Mercedes AMG, Audi RS, BMW M?
Uiteraard denk je dan direct aan de prachtige Maserati Quattroporte. Totdat de nieuwe E segment Maserati komt, feitelijk de enige grote sedan uit Italië. Eigenlijk de oer-sportsedan op onze planeet. De opvolger van de Quattroporte, die sinds 2004 al op de markt is en in 2008 een nieuw gezicht kreeg, komt binnen twee jaar.
Maar om de Duitser nog meer duidelijk te maken dat hard op een autobahn fahren in een Italiaanse über-sedan eigenlijk het leukste is,heeft Novitec eigenlijk het beste antwoord bedacht. Niet dat we dit de mooiste denkbare Quattroporte vinden, integendeel, maar omdat deze QP aan de Botox eigenlijk een veel effectiever statement vormt richting de lokale gevestigde orde. Na onder andere de California, MiTo en de Fiorano hebben de Duitsers uit Stetten zich nu volledig op de grote vierdeurs ‘drietand’ gestort. Novitec Rosso is hiermee al jaren het belangrijkste visite kaartje in Duitsland als het gaat om de Italiaanse getunede auto.
De ‘Quattroport by Novitec Tridente’, zoals de diep zwarte auto officieel heet, heeft een dikke volumetrische compressor gekregen (0,35 bar) op de bestaande V8 4,7 uit de S. Hierdoor heeft de QP nu 590 pk en een max. koppel van 572 Nm. Verder is voor al dit geweld het koelsysteem aangepast, de aandrijfriemen, de centrale ECU software en de injectoren. De Novitec Tridente gaat van 0-100 in 4,5 seconden. Binnen een totaal van 14,9 seconden zit je aan de 200 en de top stopt pas bij 295. Het veersysteem is in hoogte verstelbaar en de velgen bestaan uit speciale 21″ alu’s met als banden 255/30 en 295/30. Verder zien we een carbon spoilertje zoals we die ook kennen van de GranTurismo S Sportline. Ook in het interieur zijn er kleien aanpassingen naar smaak door te voeren mocht je zo’n dikke Duitse Italiaanwillen bestellen.
[nggallery id=397]