Maserati presenteert Quattroporte met 3.0 V6 Twin Turbo

QP v6

Volgens Maserati CEO Harald Wester zijn de eerste 4 verkoopmaanden van de nieuwe Quattroporte zeer succesvol verlopen en is het merk met de drietand daardoor tijdens het eerste kwartaal al de 10.000 gepasseerd. Dat is uitzonderlijk goed voor Maserati, dat tegen 2015 ongeveer 50.000 auto’s per jaar wil verkopen. Van de nieuwe Quattroporte gaan inmiddels 2499 stuks richting China dat nu echt de belangrijkste markt is voor ‘il Tridente’.

QP v62

Dat zei de CEO gisteren tijdens een presentatie van de nieuwe S, die eveneens met 3.0 V6 verkrijgbaar zal zijn. Deze nieuwe ‘instapper’ voor het slagschip, is vooral ook voor de Europese markt een belangrijke variant. Naast de GTS met krachtige V8, is er nu dus een meer economische zespitter die we ook terugzien in de nieuwe Ghibli. Je herkent de V6 qua uiterlijk enkel aan het ontwerp van het uitlaatsysteem (rond en los van elkaar in plaats van hoekig en per 2 gecombineerd, zie foto boven). De ‘S’ V6 is er in Italië al vanaf 110.635 euro, wat ‘m zeer competitief maakt qua prijsstelling, maar ook qua kg/pk verhouding, namelijk 4,7 kg. Dat is bijvoorbeeld ruim 1,5 kg per pk minder dan een Jaguar XJ V6 Supercharged en 0,3 kg minder dan een Porsche Panamera V6 4S Biturbo.

QP v63

Mooie cijfers dus voor de drie liter V6 Twin Turbo. Het blok weet de 5,26 meter lange Quattroporte prima de sporen te geven en levert 410 pk en 550 Nm koppel. Het mooiste is dat de V6 een onmiskenbaar Italiaans geluid voortbrengt en erg fel reageert op het indrukken van het gaspedaal. Binnen 4,9 seconden is de 100 bereikt en de top ligt op 285 km per uur. Het gemiddelde verbruik komt volgens de fabrikant op 10,5 liter per 100 km, wat 30% minder is dan de V8 met 530 pk. Het Q4 logo op de achterzijde staat natuurlijk voor het intelligente vierwielaandrijvingssysteem dat de krachten enkel onder bepaalde omstandigheden en bij bepaalde snelheden ook op de voorwielen overbrengt. Het ontwerp van het systeem is dusdanig dat het verbruik slechts 0,1 liter per 100 km toeneemt en op dat gebied dus geen nadelen oplevert. De souplesse is ook bij de V6 een garantie, dankzij de 8-traps automaat. Het tijdens de persintroductie gebruikte zilverkleurige exemplaar, toont wat ons betreft erg goed, hoe mooi het lijnenspel van de nieuwe Quattroporte wel niet is. Een Italiaans meesterwerk.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Maserati presenteert Quattroporte met 3.0 V6 Twin Turbo

  • 10 mei 2013 om 10:46
    Permalink

    Deze auto is echt prachtig en met Maserati gaat het dus helemaal goedkomen als Europa gaat herstellen van deze shit crisis waar wij nu al weer bijna 5 jaar inzitten. Sommige mensen praten er nu al over dat wij 5 crisis jaren hebben mee gemaakt, en onze opa en oma 5 jaar oorlog.

    Je gaat een crisis in met de totale markt maar je komt er anders uit 1 ding is heel belangrijk het FIAT concern is door de crisis helemaal verandert het bedrijf is zo gigantisch veel beter geworden. En daar laat Maserati nu de eerste vruchten van zien als Europa er weer boven op komt dan hebben de Italianen hele sterke kaarten in handen.

    Ciao

    Squadra 8)

    Beantwoorden
  • 10 mei 2013 om 14:01
    Permalink

    Is dit nu vernedering van de Amerikanen met hun Pentastar V6, die het bij 270 pk voor gezien houdt?

    Beantwoorden
  • 10 mei 2013 om 14:05
    Permalink

    Ik weet niet of je het een vernedering mag noemen als je weet dat experts uit Maranello er mee aan de haal zijn gegaan. 😉

    Beantwoorden
  • 10 mei 2013 om 15:56
    Permalink

    Wanneer jouw ontwerp wordt gebruikt om verder op te borduren door Ferrari is dat denk ik geen afgang maar een compliment!! 🙄

    Beantwoorden
  • 10 mei 2013 om 16:30
    Permalink

    Toch blijft het jammer van dat plastic over het blok ipv een mooi kleppendeksel en gegoten rode inlaten of chromen pijpen. Dat is iets wat ik onder ieder kap van een sportief model wil zien. Geen plastic dat is voor Dacia’s op de optie lijst.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2013 om 18:11
    Permalink

    Prachtig en heel goed om te lezen dat deze QP zo goed loopt. Goed dat met name de achterpassagiers aandacht hebben gehad met meer beenruimte. Schijnt dat in China het een teken van respect is voor je familie als je hen een plek achterin aan kan bieden met veel beenruimte- niet eens een soort showing off naar je buurman oid. BMW kwam daar achter met een goed marktonderzoek (zij hebben zelfs een licht verlengde 3-serie daar geïntroduceerd). China is zo’n grote kans om goed te scoren met een economie die wel goed draait. Kan je niet laten liggen als premium sportsedan. In een kwartaal al 10k verkochte auto’s.. met een Ghibli er bij, en straks ook een SUV moet dat makkelijk haalbaar worden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.